Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
2 Leseferdigheter og lesevaner
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
Rett på sak.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
16 Repeter for å huske og forstå
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
8 Skumlesing.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Muntlige presentasjoner
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Prosjekt og forskningsrapport
Strategier og kompetanse
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Skriving av prosjektrapport
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Utarbeidet av Sissel Vestre
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Studieteknikk Bison.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Prosjektoppgaven.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Prosjekt og forskningsrapport
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Gjennomgang før eksamen
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?

Prosjektoppgaven Temaet skal velges fra pensum og problemstillingen skal godkjennes av faglærer. Oppgaven skal være på ca 10 sider. Velg antall ord ved å velge Verktøy og ordtelling i menyen. Arial 10 tekst Oppgaven må være levert og godkjent før du får gå opp til eksamen. Frist for levering: Dere får bokstavkarakterer og oppgaven vil telle 40 %, eksamen teller 60 %

Målet med oppgaven Lære om å skrive en vitenskapelig artikkel Få trening i å lete etter og samle stoff fra litteraturen Lære hvordan dokumentere påstander Fordype seg i en del av pensum

Selve fremgangsmåten kan med fordel deles i mindre arbeidsoppgaver: Velg først et tema og formulerer en foreløpig problemstilling Søk deretter etter materiale til oppgaven i litteraturen Fordyp deg så i materialet og samle stoff til oppgaven Lag skisser underveis, gjerne både for hele oppgaven og for delkapitlene Tilslutt begyner du å skrive artikkelen.

Oppsett for en vitenskapelig artikkel Tittelside Innholdsfortegnelse (med sidetall) Innledning (Hvorfor?) Materiale og metode (Hvordan?) Resultater (Hva fant du ut?) Diskusjon (Hva betyr det du fant?) Konklusjon Referanseliste (hvor har du hentet fagstoffet fra?)

Innledning Her redegjøres hvorfor studien gjennomføres og hvilke resultater man ønsker å oppnå Bakgrunn (Hva vites allerede om temaet?) Problemstilling (Hensikten med “forsøket”, spørsmål du vil belyse

Materiale og metode Beskrivelse av utstyr og metode – selve utførelsen

Resultater Hvilke resultater har man fått I dette kapittelet skal KUN resultatene stå! Figurer, tabeller og grafer presenteres Husk å nummerere dem Husk figurtekst! Hver figur med figurtekst skal kunne forstås uavhengig av teksten i oppgaven!

Diskusjon Svar på problemstillingen!!! Summer opp hovedfunnene Hva mener du funnene sier? Hvilke konklusjoner er det rimelig å trekke? Analyse, tolkning, kritisk gjennomgang, refleksjon og ettertanke Når du trekker inn teori inn i drøftingen, forutsetter du at leseren kjenner denne. Trekk kun inn det som står tidligere i oppgaven. Har det skjedd noen avvik? Fant man noe uventet? Gikk noe galt?

Diskusjon forts. I dette avsnittet fører man et videre resonnement rundt resultatene og belyser mulige konsekvenser Her er det også naturlig å diskutere hva den videre forskningen bør være Leseren skal hele tiden kunne se Hva (dataene og) materialet forteller Hva som er teoretiske synspunkter Hva som er dine tolkninger og forklaringer, og hva du trekker inn av egne synspunkter

Konklusjon Kort Skal sammenfatte hovedpunktene i arbeidet Si kort noe om hva du fikk ut av oppgaven Skal etter å ha lest konklusjonen sitte igjen med meningsfulle og korte svar som avspeiler oppgavens hovedtrekk og hovedinnhold, i tråd med spm som ble reist i innledningen

Referanser Alle påstander som ikke er alment kjente skal vise til en kilde (referanse) Dersom du har lært noe som du vil ha med i oppgaven må du først finne litteratur som støtter dette – du skal ikke skrive oppgaven utifra eget hode. Forelesningsnotater eller noe en foreleser har sagt er ikke gode kilder

Kildehenvisninger skal føres slik: Kilden føres opp som tall i parentes i slutten av første setning i det avsnittet kilden gjelder for, FØR punktum, med mellomrom etter siste ord slik (1). Den første kilden heter (1), den neste (2) osv. Når en kilde har fått et nummer så har den det samme nummeret gjennom hele oppgaven, slik at hvis du senere i oppgaven viser til samme kilde får den samme nummer som den hadde tidligere i oppgaven.

Referanseliste Referanselisten føres slik: 1) Pedersen et al. Grunnleggende ernæringslære 1. utgave, Gyldendal Norsk Forlag 2009 2) ………. 3) ………

Husk Bruk faglig språk, ikke muntlig eller slang Vær presis, skriv korte lettfattelige setninger og hold deg til tema. Ikke ta med irrelevant/spekulativ informasjon - alt skal kunne dokumenteres. Begrunn alle påstander vha referanser. Gjør oppgaven oversiktlig med tydelige overskrifter.

Tips Unngå å måtte levere mange ganger – sjekk at alle punkter er med før du leverer så blir det mindre å rette på for deg!

Til slutt Husk at du trenger ikke forstå alt på en gang Du vil aldri forstå alt første gang Les på nytt og på nytt Hopp over vanskelige uttrykk og fortsett lesingen Etter hvert forstår du mer og mer Øvelse gjør mester!