Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jobbsøking.
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Bedre karriereveiledning Hva kan lærerutdanninga bidra med?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Se Verden – Se Livet.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Nettevett – utvidet versjon
Fra prøving og feiling til
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Veiledning for firmakunder
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Nettvett.
CV Curriculum Vitae.
Karriereveiledningskurs Karrieresenteret Nord Trøndelag 29-30/

Del 1: Selvinnsikt.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Jobbsøkerprosess Del 1 – Forberedelse og strategiplan, 6. oktober
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Rune Sødal, NF og Odd Haddal, NKF
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Veiledning av studenter
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Muntlige presentasjoner
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Høyreklikk på post-ikonet, velg Lab innkurv Legge til legeressurs på svarrapport i RoS.
CIP - karriereveiledningsmodell
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Gruppeveiledning med WIE
Agenda Praktisk opplegg med WIE fra Bø vgs Praktisk opplegg med WIE fra Porsgrunn vgs Jobpics v/Guri Espedalen, Sauherad u-skole Erfaringer med kurset.
Mestringsmodell Breidablikk
VURDERING Musikk trinn.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Opprettholdende faktorområder
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Kjære forelder/ foresatt
Instruksjon På de neste sidene vil du se noen rammer der overskriften er ulike argumenter for å undervise biologi Du vil også se en liste over enkelt-argumenter.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Utarbeidet av Sissel Vestre
Til elevene Hei! Du begynner nå på en prosess der du skal foreta et valg av utdanning som vil påvirke ditt fremtidige yrkesliv. Mulighetene er mange, og.
Del 1: Selvinnsikt. Kurs i tre deler: 1)Selvinnsikt Bli mer bevisst dine egenskaper, interesser og verdier. 2) Personlig økonomi Lær om hvordan ulike.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
«Det sympatiske mennesket»
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Interesser og muligheter
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning Erfaringsdeling Guri Espedalen Sauherad ungdomsskole

Hva er Jobpics? Billedbasert interesseverktøy basert på RIASEC systemet Ingen test – visuelt stimulerende verktøy Stimulerer elever i ungdomsskole til samtale om valg av videre utdanning Utarbeidet av Arne Svendsrud

Kjenn deg selv – og kjenn mulighetene dine!

Jobpics består av 183 billedkort BILLEDSPØRSMÅL Hvorfor valgte du akkurat dette bildet? Hva forestiller du deg at en med dette yrket gjør på jobb? Hvor spennende på en skala fra 1-10? Kjenner du noen som har dette yrket? Hva virker spesielt interessant? Jobpics består av Aktivitetsspørsmål - liker du spørsmål om ulike aktiviteter innenfor interessekategorien/yrket Kompetanse/ferdighetsspørsmål – faktiske ferdigheter man må ha i gjeldene yrke Tittelspørsmål – du spør direkte om yrkestittel 183 billedkort Prosesskort: Ikke interessert, litt interessert, interessert De 6 interessekategoriene Praktisk Teoretisk Kunstnerisk Sosial Foretaksom systematisk Eksempelspørsmål Du har fortalt at…. Hva legger du i det?, hva mener du med? Har du eksempler? Fortell mer. På hvilken måte har dette vist seg opp igjennom livet ditt? Kan du huske første gangen du ble klar over at…. Er dette viktig å ta med videre? På hvilken måte har du brukt dette? Oppsummeringsspørsmål; forstår jeg deg riktig når…, evt. be veisøker oppsummere selv

Brukt til ulike typer veiledning Individuell veiledning Gruppeveiledning Klasseromsundervisning

Individuell veiledning Sortere kort Systematisere kort Spørsmål/samtale om spesielt utvalgte kort Informasjon om studievalg/kompetanse man må ha i valgte yrke – yrkeslista, nettsider Skrive liste over aktuelle yrker Kopi av lista med heim

Klasseromsveiledning valg av yrke til fordypning Dele klasserommet inn etter de 6 interessekategoriene repetisjon av RIASEC-systemet Invitere til selskap! - Hva er de som står på din kategori flinke til? - Hvilke styrker har dere? Hva kjennetegner interessene deres? Gjennomførte det samme på interesseområde 2.

 Hver enkelt velger seg ut et kort To og to stiller hverandre spørsmålene: Hva liker du ved innholdet i bildet? Hva er det ved det bildet du ble interessert i? Kjenner du noen som jobber med dette? Tilleggsspørsmål: Hvilke ferdigheter må man ha i dette yrket? Jeg kan passe/passer ikke til dette yrket! Forklar hvorfor!

Gruppeveiledning Hver enkelt presenterer bildene de har valgt ut for de andre i gruppa Vi stiller spørsmål til hver enkelt Hver enkelt velger seg ut et kort som de ønsker at vi skal samtale mer om Veileder skriver opp valgte yrke og RIASEC-kode på en flippover Spørsmål og samtale i fellesskap - noterer  Alle bidrar i samtalen Eleven får med seg sitt ark heim

Hvem egner Jobpics seg for? Alle som trenger visuell stimulering i valgprosessen Minoritetsspråklige Lese -skrivesvake elever Muntlig svake elever ADHD elever

Hvorfor ta i bruk dette verktøyet? Elevene gir gode tilbakemeldinger Veisøker er aktiv og kommer i fokus Samtale om bilder– noe å samtale om Konkretiserer og kategoriserer Får presentert mange yrkestitler – utvider perspektivet Bildene gir veisøker et språk Utforskende tilnærmingsmåte Lett å ta i bruk!