Samfunnskontrakt i nord

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norgga Luonddugáhttenlihttu Nordområdesatsing: Regjering mot miljø Gunnar Reinholdtsen Sentralstyret Norges Naturvernforbund.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
Eierskap og styring i høyere utdanning
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Vinterstemning. Nordlandsløftet Samling 28. og 29. november Struktur og grunnlagsdokumentet Frode Thomassen.
St.meld.nr. 28 ( ) Samepolitikken Karasjok, fredag 30. mai 2008.
Strategi og handlingsplan
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Regionale forskningsfond
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag EUs Blå vekst og Norsk Maritim strategi Presentasjon på dagskonferanse om Blå vekst 5.juni Jon.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Forskningsrådets nordområdesatsing: Hva gjør Forskningsrådet for å styrke forskning i nord? Avdelingsdirektør Kristi Agerup.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud i samsvar med behov i arbeids- og samfunnsliv Edel Storelvmo Viserektor, UiT Norges.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Implementering av kompetanseplaner/strategier
utfordringer i en ny region
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Regional plan for internasjonalisering i Nordland

Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Kunnskapsinnhenting - Verdiskaping i nord
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnskontrakt i nord Sven Erik Forfang, rådsleder

En pilotprosess i Nord-Norge     En pilotprosess i Nord-Norge Utarbeide et grunnlag for en felles samfunnskontrakt forankret i styrene Grunnlagdokumentet skal: ta utgangspunkt i sektormål, strategiske planer og andre mål- og plandokumenter ved institusjonene si hva institusjonene samlet sett og enkeltvis ser som sin rolle i forhold til samfunnet (profil, satsingsområder, samhandling, arbeidsdeling mv.) beskrive visjoner og mer konkrete mål for samvirket mellom institusjonene og omverdenen på alle viktige områder av virksomheten og si noe om hvordan man vil arbeide for å oppnå dem synliggjøre samfunnets interesser i høyere utdanning og forskning og forplikte samfunnspartnerne til å arbeide for å fremme dem klargjøre forutsetninger og kritiske suksessfaktorer beskrive konkrete møteplasser og samarbeidsfora og deres rolle i oppfyllelsen av kontrakten definere partnere og drøfte og senere inngå kontrakten med dem

Prosess: møte med Kunnskapsdepartementet – 6. des. 10   Prosess: møte med Kunnskapsdepartementet – 6. des. 10 tildelingsbrev 2011 opprette et felles sekretariat – UiT / UiN – jan.11 RHU som styringsgruppe notat fra hver institusjon om profil, satsingsområder og utfordringer mht. samfunnskontrakt sekretariatet utarbeider grunnlagsdokumentet i dialog med styringsgruppen grunnlagsdokumentet oversendes KD – mai 11 tilbakemelding fra KD – juni 11 dialogkonferanse med samfunnspartnerne – sept. 11

Samfunnskontrakt i nord Grunnlagsdokument

Bakgrunn Regjeringens nordområdesatsing Stjernøutvalgets innstilling – sårbarhet i fagmiljøer SAK-prosessen Nordlandsutredningen Kontaktkonferansen 2010 – samfunnskontrakt som ny strategi En og samme prosess: realisere vekstpotensialet i nord

Utfordringer i nord Mulighetenes landsdel: rike naturressurser – mineraler, petroleum, fornybar energi, marine ressurser, reiseliv mv. Uttak av naturressurser krever innsats på utdanning og forskning Utfordringer knyttet til demografi, distribusjon av utdanning og koordinering av faglig virksomhet Felles framtid i nord: utvikle attraktive steder med tilbud om utdanning der folk bor og attraktive læresteder som tiltrekker seg studenter og fagfolk

Felles målstruktur Felles visjon: Vi vil skape en internasjonalt konkurransedyktig region som sikrer kompetanse for vekst, nyskaping og livskvalitet i nord

Institusjonenes samfunnsoppdrag Forsyne landsdelen med kompetanse Fleksible studier og geografisk distribusjon Forskning, innovasjon og nyskaping Formidling

Institusjonenes bærekraft Robuste og attraktive fagmiljø Koordinering og effektiv ressursutnyttelse Faglige prioriteringer

Flerkulturelle samfunn Et møtested mellom norsk, samisk, kvensk og russisk kultur og språk Legge til rette for integrasjon og flerkulturell forståelse. Utdanning, forskning og utvikling av samfunnsvitenskap og kultur- og kunstfag må ha en særskilt plass. Videreutvikle vårt naboskap med Russland, søke samarbeid og felles muligheter, og samtidig være fast forankret i våre prinsipper og demokratiske samfunnsverdier Samisk høgskoles urfolksperspektiv gir et særlig ansvar for ivaretakelse av det samiske samfunnet og urfolksspørsmål i nordområdene

Institusjonenes faglige profil, arbeidsdeling og samarbeid De nordnorske institusjonene SAK-prosessene Oppsummering: En situasjon preget av mangfold, konkurranse, arbeidsdeling og samarbeid. Klare overlapp innenfor velferdsstatens utdanninger. Behov for tettere samarbeid. Mulighetene større enn UH-institusjonene kan makte. Avhengig av godt samarbeid med nasjonale og regionale myndigheter og samhandling med arbeids- og næringsliv. Det må skapes et forpliktende samarbeid basert på felles forståelse av utfordringer og muligheter.

Kritiske suksessfaktorer Samvirke med samfunnet Arbeidsdeling og organisering Koordinering av arbeidsdeling og konsentrasjon Samarbeid om felles studier

Satsingsområder Fleksible utdanninger Nye faglige prosjekt

Partnere for samfunnskontrakt Finnmark, Troms og Nordland fylkeskommuner NHO Finnmark, Troms og Nordland KS Finnmark, Troms og Nordland LO Finnmark, Troms og Nordland Helse Nord RHF

Tilbakemelding fra KD Et godt grunnlag for det videre arbeid med å styrke kontaktflaten med sine omgivelser Særlig positivt at man har samlet seg om en felles nordnorsk målstruktur Tanken om komplementaritet i utdanning og forskning er en klar forutsetning for at institusjonene skal kunne bidra med god og variert kompetanse for det nordnorske samfunnet Støtter tilnærmingen om distribusjon av utdanninger gjennom fleksible løp uten oppbygging av parallelle fagmiljøer

Møte om samfunnskontrakt, Tromsø 27. sept. 2011 Deltakere fra fylkeskommunene, NHO, LO, KS, Sametinget, Helse Nord, forskningsinstitutter, bankvesen, kunnskapsparker, UH-institusjonene mv. Innledninger og diskusjoner Oppsummering: Bedriftene vil ha nære koblinger mellom utdanning og arbeidsliv Fjerne barrierer mellom yrkesfag og høgre utdanning Næringslivet må inn i studie- og fagplaner Må finne koblinger mellom regional forskning og internasjonal forskning Må ikke kaste bort det langsiktige i kortsiktige gevinster Desentraliserte utdanninger viktige for å holde på folk Mulig å hente mer ved samarbeid og partnerskap Mange byggesteiner fins allerede – må bruke dem Arenaer må skapes

Videre prosess Etablere struktur for kontinuerlig utviklingsdialog SAMFUNNSKONTRAKT Utvikle tilpassede strukturer for langsiktig samarbeid Etablering av sektorvise arbeidsgrupper, konkretisering av behov og løsningsforslag (kort/lang sikt) Skape forståelse for bakgrunn, behov og mål for Samfunnskontrakt Forankre/sikre eierskap hos aktørene Identifisere aktørenes konkrete bidrag

Samfunnskontraktens to hoveddimensjoner 1. Overordnet strategisk nivå: Konsolidere landsdelen innen kompetanse og regional utvikling Etablere et strategisk forum som skal være arena for: - å utforme felles standpunkter og større strategiske satsinger innenfor kompetanse og forskning - koordinering av utdannings- og forskningsporteføljen i landsdelen - å vurdere innspill til strategiske satsinger fra faglig operativt nivå for avkaring av samarbeidsformer innenfor samfunnskontraktens områder

Samfunnskontraktens andre dimensjon: 2. Operativt faglig nivå: Praktisk og faglig samarbeid mellom UH-institusjonene og arbeids- og næringslivet om utvikling av studier og forskning Etablere flere operative fora (olje/ gass, fornybar energi, mineraler, marine ressurser, skole/ oppvekst, helse, teknisk osv. ) som skal: - samvirke mellom fagområder og korresponderende arbeids- og næringsliv - påse faglig komplementaritet og samvirke mellom institusjonene - fagutvikling - sikre relevans og at behov blir dekket - rapportere særlige strategiske utfordringer til strategisk forum

Samfunnskontrakten er ikke et juridisk dokument Samfunnskontrakten er en forpliktende prosess mellom UH-institusjonene og arbeids- og næringlivet i landsdelen som er regulert av overordende målsettinger og strategier. Det endelige dokument vil trolig være en beskrivelse av prosesser og organisering av samhandlingen mellom UH-institusjonene og dets partnere i arbeids- og næringslivet.