Senter for yrkesrettleiing i Hordaland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høyring om retten til nødvendig rådgjeving og kompetanse for rådgjevarar. FRIST 1.NOVEMBER Forskriftsendringar: Retten til nødvendig rådgjeving (forskrift.
Advertisements

Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
SKOLENS KARRIEREVEILEDNING
Endring av forskrift til opplæringsloven kapittel 17 og forslag til anbefalt formell kompetanse og anbefalte kompetansekriterier for rådgivere.
Deltaking, inkludering og velferd
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Koordinering og samarbeid NAV lokal og andre enheter
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
NHO og partnerskap for karriereveiledning
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
Ansvar og prosesser i skolen
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Karrieresenterets studietur til Nederland 6. – 12. april 2014.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Velkommen til rådgiverkonferanse. Partnerskap for karriereveiledning To karrieresentre åpnet i 2008 Koordinatorer i alle regioner Modeller for partnerskap.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Markedsarbeid i ungdomsmottaket
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
1. 2 Programfag til valg på grunnskolen Høring og oppsummering av høringen Bodø Mandag 19. mai 2008 Frode Midtgård.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:30 min. om Karrieresenter Telemark: –Hvem er vi? Organisering –Hovedmål og målgrupper –Ressurs -
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Time vidaregåande skole
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Rådgivertjenesten ved Ål vidaregåande skole. I opplæringslovens § 9 – 2, står det: Eleven har rett til nødvendig rådgiving om utdanning, yrkestilbud og.
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Undervisningssektoren 2015
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
Senter for yrkesrettleiing i Hordaland
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Kompetanse for mangfold
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
SÅ FINT DU IKKE ER SIKKER PÅ HVA DU VIL BLI….
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
«Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn»
Fagforbundet Vest-Agder
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Arbeidsrettede virkemidler
Morgenmøte Morgenmøte i Veveriet.
Nettverksmøte den
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Senter for yrkesrettleiing i Hordaland. Om senteret, rolle og oppgave. Yrkesveiledning i Aetat. Betydningen av og ansvaret for yrkesveiledningen. - Hvor står vi faglig ? - Hvordan komme videre?

Senter for yrkesrettleiing i Hordaland. Viktig individuelt valg Greit at vi minner hverandre om det vi som arbeider som veiledere, enten i Aetat eller i skolen. Viktig for samfunnet - ”sårbarhetsperspektiv” - strukturell ledighet - hindre frafall. Et ansvar for skolen: ”Elevane har rett til nødvendig rådgiving om utdanning, yrkestilbod og yrkesval og om sosiale spørsmål. Departementet gir nærmare forskrifter.” (Opplæringslova §9-2)

Senter for yrkesrettleiing i Hordaland. Skolen må gi yrkesveiledningen et innhold. begrenset informasjon om videre utdanningsmuligheter eller utvidet informasjon om fagene, hva en kan bli, faginnhold, yrkesmessige karrieremuligheter, bransjekunnskap? Programfag til valg utfordrer skolen: Skal gi ”… berde forutsetninger for senere utdanningsvalg.” (Læreplan for grunnskolen…) Vil gi videre ramme for langsiktig veildnigsarbeid.

Senter for yrkesrettleiing i Hordaland. Hvordan skal skolen klare dette? Fortsette samarbeide med videregående skoler. Bruke tilgjengelig informasjon på Internett: aetat.no. nho.no Bransjeorganisasjoner, tbl.no, ifos.no, eba.no, osv. osv. Generell og mer spesifikk info. om fag, bransjen, situasjon, utvikling, prognoser, bedrifter, rekruttering, osv.

Senter for yrkesrettleiing i Hordaland Partnerskap skole – næringsliv. NHO - bedriftsbesøk - skolebesøk - arbeidspraksis - kunnskap om næringsliv og fag

Senter for yrkesrettleiing i Hordaland Senterets rolle: A: Supplere eksist. samarbeid skole – næringsliv. Fange opp skolens behov for informasjon og næringslivets behov for å informere. Bistå skolen med å gi breddeinformasjon. Skolen bruke informantene gjennom hele skoleåret. (Finn rapport på nettsted: fylkesmannen.no Se under utdanning, kunnskapsløftet om Programfag til valg)

Senter for yrkesrettleiing i Hordaland B: (Senteret skal videre være) Ressurs- og info.senter - for elever, skole/rådgivere, foreldre. - database oversikt veien fra utdanning til arbeid - info.kanal for fagene/næringsliv. - Virkemiddler: - mittyrke.no - rådgiverkonferansene

Senter for yrkesrettleiing i Hordaland Fag- og kompetanseutvikling på veiledningsfeltet. Tema for videre diskusjon: Markeds -contra individhensyn. Hva innebærer ”hensyn til arbeidsmarkedet? Konflikt? Veilederrollen ”kvalitetssikring” av individuell veiledning. Hvordan?

Senter for yrkesrettleiing i Hordaland Veiledningsmetodikk i Aetat. - markedshensyn: faktainformasjon om arbeidsmarkedet. - kunnskap om arbeidsmarked, kompetansekrav, prognoser. - fokus på individuelle ferdigheter og ønsker. - bistand til avklaring av individuelle forhold. Hovedprinsipp i veiledningsarbeidet: - ”integritet,” ”individuell suverenitet,” ”personlige og selvstendige valg.” - selvbetjeningsløsninger, aetat.no/arbeidssøker. - interessetest og ”Veivalg.

Senter for yrkesrettleiing i Hordaland Aetat: ”Sentrale oppgaver er å innhente informasjon om arbeidsmarkedet, gi informasjon til arbeidssøkere og arbeidsgivere om arbeidsmarkedet, veilede brukerne, formidle og kvalifisere arbeidssøkere til arbeid, bistå arbeidsgivere ved rekruttering og omstilling, organisere og gjennomføre arbeidsmarkedstiltak…” (Arbeidsmarkedsl. §5, 2. ledd) Jfr, Ot.prp. 46 om arbeids- og velferdsforvaltn. (NAV) §4 – hovedoppgaver).