Anbud i velferdssektoren – feil svar på et viktig spørsmål Rolf Rønning Lillehammer 31.10.11.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Modernisering og byråkratisering i sykehusene?
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et helhetlig barnevern i Oslo
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Tillit og fellesskap SVs vårkampanje Tid for tillit.
En merkavare i endring…
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Markedsstyring i staten Oppsummerer NTLs kritikk Markedsstyring: Styringsmåter av offentlig sektor hentet fra privat sektor, ofte ved bruk av.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Samfunnet og meg – eller meg og samfunnet?
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
5. Organisasjoner, individer og grupper
Hvordan sikre relevante og levedyktige prosjekt?
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
”Omsorg med varme hender for alle” Konferanse SBL Helse og Omsorg og NHO Oslo og Akershus 14. Juni 2007 Oslo Kongressenter.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Definere og velge hovedmål og delmål
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Betaling av informanter Forskningsrådets politikk og praksis Norges forskningsråd Avdelingsdirektør Hege Torp.
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
vidundermedikamentene??
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Lederstil og Motivasjon.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Høgskolen i Oslo Folkebibliotekpolitikk Forelesning BoS januar 2002.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Justis- og beredskapsdepartementet Norsk mal: Startside Etikk og politikk Dilemma i et politisk/administrativt system Ekspedisjonssjef Øystein Blymke UiO.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Forvaltning for demokrati og fellesskap Fagseminar AFIN 16. september.
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Om reguleringer Randbemerkninger til Baldwin, Cage and Lodge: Understanding Regulation Forelesninger i lovgivningslære H 15 Professor Inge Lorange Backer.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Samvirke innen offentlige tjenester
ET SAMFUNN I ENDRING MULIGE KONSEKVENSER FOR PLEIE OG OMSORG
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Framtid - Samspill - Skaperglede
Hva er egentlig en kommune? Utviklingstrekk: Danmark  Norge  Bodø
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
Om reguleringer Randbemerkninger til
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Samvirke innen offentlige tjenester
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Arbeiderpartiet - Høyre
Reformarbeidet i offentlig sektor
Utskrift av presentasjonen:

Anbud i velferdssektoren – feil svar på et viktig spørsmål Rolf Rønning Lillehammer

Disposisjon:  Plassering av tittelen  Debatten i den store sammenhengen  Min posisjon  NPM – hva det er og hvordan det fungerer  Hva vi vet – og hva en kan gjøre

Plassering av tittelen  Utbygginga etter krigen: Vekst uten  virkning?  Høyrevinder og nyliberalisme: NPM  Feil fordi den ikke ser forskjellen mellom P/O eller ser tjenestenes egenart  Bestemor på anbud-debatten; fortsatt betent

Det store bildet  Lever i samfunn: Mange grunner til det  Hva skal vi ta i fellesskap og hva er den enkeltes ansvar?  (Religion i privatsfæren?)  To tradisjoner:  Republikanerne (Frihet til)  Liberalismen (Frihet fra)

Det store bildet 2:  Frihet til: Allmennviljen, felles verdier, politiske beslutninger må tas åpent  Frihet fra: Individet vet best, egeninteressen beste drivkraft, minimumsstat  Eks. på forskjeller:  A) Skolen: ind. Ferdigheter/gangs menneske  B) Helse: P/O?  C) Stadig kamp om grensene: Barnehager/Konemishandling/ røykeloven

Min posisjon:  Politiske beslutninger må tas åpent  Prøver å se tiltakenes effekt fra svake gruppers side (sosialklienter, fattige, svake eldre)  Skal gå mest i dybden på omsorgssektoren

Anbud /Privatisering ikke det samme  Privatisering uten anbud og omvendt  Privat = uformell hjelp  Privat = sivilsamfunent (frivillig innsats)  Privat = marked  Interne konflikter her

Definisjon av NPM:  Modeller fra privat til off.sektor (Ingen vesensforskjeller)  Markedsmodeller: konkurranse, anbud, kontrakter  Managerism: Stor vekt på ledelse, resultatstyring, indikatorer og kostnadseffektivitet

Vesensforskjeller P/O. Offentlig sektors særpreg:  Skal realisere verdier som fremmes demokratisk (Borgerstyring ikke kundestyring)  Forvaltningen skal realisere verdier i konflikt: Nøytralitet, lojalitet og faglig uavhengighet  Etisk kapital og korrupsjonssperrer

Krav til offentlig sektor (Hood): Sparsommelighet (frugality) - Rettskaffenhet (rectitude) - Fleksibilitet (resilience) - Forvaltningens trilemma  Finnes ingen enkle løsninger

Problemer med NPM i off.sektor fordi:  Kostnadseff. er ikke hovedmålet  Tjenester kan ikke forhåndsdefineres  Resultatmåling gir målforskyving (Å telle kvalitet)  Anbud er en krenkelse  Krever prosedyrerettferdighet

Ad.5: Konkurranseutsetting og omsorg: Noen konklusjoner  Bruk av BU-modeller forutsetter:  A) Forhåndsdefinering  B) Kategorisering av brukerne  C) Bruk av kontrakter og mistillitens logikk

Ad.6: kampen mellom rasjonalitetsformene  A) Gammel visdom, gammel strid  B) Gjør vi instrumentalismen enda mer dominerende?  C)Er målstyring effektivt?  D) Som kunder i et kaldere samfunn?

Konsekvenser av BU-modellene:  1.Standardisering og formalisering  2. Bruk av operasjonelle mål  3.Omsorg blir (positivt) avvik  4.Kontrollen forskyver tilliten  5. Omsorg blir en vare, men er en sosial relasjon  6. Frie brukervalg som løsning?

Konsekvensser av BU-modellene 2  Lekebutikk og dobbeltarbeid i kommunene?  I større sammenheng: En Trojansk hest for større ulikhet?

Managerism (Lederdyrkelsen):  Styrker ovenfra og ned-modellen  Splitter opp i resultatenheter  Styrker budsjett og indikatorstyring  Vanskeliggjør samarbeid på tvers  Vanskeliggjør nytenkning/ innovasjon  Går bra sammen med anbudstenkningen

Oppsummering  NMP har ikke skylda for alt som er vondt og leit (jmf. målstyring, reguleringssamfunnet)  OPS: Må bli dyrere (eks.)  Fortsatt et betent tema  Konkurranse eller samarbeid?

Oppsummering 2  Mye tvilsom forskning:  -bukken og havresekken  -sparingen innebygd i anbudet  Ingen dokumentasjon på at det blir billigere (store nye undersøkelser)  Evidensbasert eller Maran Ata?  Ideologi på tvers av partigrenser?

Råd for endring av forvaltningen:  Ta vare på grunnverdiene  P/O er kvalitativt forskjellig  Endringer til det bedre (risiko)  Bruk de ansattes kapital  Unngå oppsplitting av oppgaver som hører sammen.  Avpolitisering tilslører makt og politikk