Anbud i velferdssektoren – feil svar på et viktig spørsmål Rolf Rønning Lillehammer
Disposisjon: Plassering av tittelen Debatten i den store sammenhengen Min posisjon NPM – hva det er og hvordan det fungerer Hva vi vet – og hva en kan gjøre
Plassering av tittelen Utbygginga etter krigen: Vekst uten virkning? Høyrevinder og nyliberalisme: NPM Feil fordi den ikke ser forskjellen mellom P/O eller ser tjenestenes egenart Bestemor på anbud-debatten; fortsatt betent
Det store bildet Lever i samfunn: Mange grunner til det Hva skal vi ta i fellesskap og hva er den enkeltes ansvar? (Religion i privatsfæren?) To tradisjoner: Republikanerne (Frihet til) Liberalismen (Frihet fra)
Det store bildet 2: Frihet til: Allmennviljen, felles verdier, politiske beslutninger må tas åpent Frihet fra: Individet vet best, egeninteressen beste drivkraft, minimumsstat Eks. på forskjeller: A) Skolen: ind. Ferdigheter/gangs menneske B) Helse: P/O? C) Stadig kamp om grensene: Barnehager/Konemishandling/ røykeloven
Min posisjon: Politiske beslutninger må tas åpent Prøver å se tiltakenes effekt fra svake gruppers side (sosialklienter, fattige, svake eldre) Skal gå mest i dybden på omsorgssektoren
Anbud /Privatisering ikke det samme Privatisering uten anbud og omvendt Privat = uformell hjelp Privat = sivilsamfunent (frivillig innsats) Privat = marked Interne konflikter her
Definisjon av NPM: Modeller fra privat til off.sektor (Ingen vesensforskjeller) Markedsmodeller: konkurranse, anbud, kontrakter Managerism: Stor vekt på ledelse, resultatstyring, indikatorer og kostnadseffektivitet
Vesensforskjeller P/O. Offentlig sektors særpreg: Skal realisere verdier som fremmes demokratisk (Borgerstyring ikke kundestyring) Forvaltningen skal realisere verdier i konflikt: Nøytralitet, lojalitet og faglig uavhengighet Etisk kapital og korrupsjonssperrer
Krav til offentlig sektor (Hood): Sparsommelighet (frugality) - Rettskaffenhet (rectitude) - Fleksibilitet (resilience) - Forvaltningens trilemma Finnes ingen enkle løsninger
Problemer med NPM i off.sektor fordi: Kostnadseff. er ikke hovedmålet Tjenester kan ikke forhåndsdefineres Resultatmåling gir målforskyving (Å telle kvalitet) Anbud er en krenkelse Krever prosedyrerettferdighet
Ad.5: Konkurranseutsetting og omsorg: Noen konklusjoner Bruk av BU-modeller forutsetter: A) Forhåndsdefinering B) Kategorisering av brukerne C) Bruk av kontrakter og mistillitens logikk
Ad.6: kampen mellom rasjonalitetsformene A) Gammel visdom, gammel strid B) Gjør vi instrumentalismen enda mer dominerende? C)Er målstyring effektivt? D) Som kunder i et kaldere samfunn?
Konsekvenser av BU-modellene: 1.Standardisering og formalisering 2. Bruk av operasjonelle mål 3.Omsorg blir (positivt) avvik 4.Kontrollen forskyver tilliten 5. Omsorg blir en vare, men er en sosial relasjon 6. Frie brukervalg som løsning?
Konsekvensser av BU-modellene 2 Lekebutikk og dobbeltarbeid i kommunene? I større sammenheng: En Trojansk hest for større ulikhet?
Managerism (Lederdyrkelsen): Styrker ovenfra og ned-modellen Splitter opp i resultatenheter Styrker budsjett og indikatorstyring Vanskeliggjør samarbeid på tvers Vanskeliggjør nytenkning/ innovasjon Går bra sammen med anbudstenkningen
Oppsummering NMP har ikke skylda for alt som er vondt og leit (jmf. målstyring, reguleringssamfunnet) OPS: Må bli dyrere (eks.) Fortsatt et betent tema Konkurranse eller samarbeid?
Oppsummering 2 Mye tvilsom forskning: -bukken og havresekken -sparingen innebygd i anbudet Ingen dokumentasjon på at det blir billigere (store nye undersøkelser) Evidensbasert eller Maran Ata? Ideologi på tvers av partigrenser?
Råd for endring av forvaltningen: Ta vare på grunnverdiene P/O er kvalitativt forskjellig Endringer til det bedre (risiko) Bruk de ansattes kapital Unngå oppsplitting av oppgaver som hører sammen. Avpolitisering tilslører makt og politikk