Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Fra prøving og feiling til
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
En lærende organisasjon?
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Melding til Stortinget…
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
13. – 15. oktober Hva er RYLA? RYLA (Rotary Youth Leadership Award) er et seminar om ledelse. RYLA arrangeres av Rotary og er et tilbud til unge.
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Didaktiske analysekategorier
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Organisering og arbeidet i kommunene
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
RUFIT Bioingeniørfaglig institutts rådgivende utvalg for Immunologi og transfusjonsmedisin Blod i sentrum, nasjonal blodbankkonferanse sept Teresa.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
Ungdomstrinn i utvikling
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
FRA OBSERVASJON TIL MOTIVASJON Hvordan endre foreldres mobilbruk
Utskrift av presentasjonen:

FORSKNINGSSIRKLER EN ARENA FOR KOMPETANSEUTVIKLING OG INNOVASJON I BARNEVERN OG UTDANNING Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18. oktober Fylkesmannen i Møre og Romsdal Tor Slettebø Diakonhjemmet Høgskole

DISPOSISJON Egen interesse for feltet Behovet for kompetanseutvikling Hva er en forskningssirkel ? Rammer og forutsetninger Erfaringer fra forskningssirkel om barn og unges medvirkning i Oslo og Akershus

BEHOVET FOR KOMPETANSEUTVIKLING Barneverntjenesten står kontinuerlig overfor nye utfordringer Krav om et kunnskapsbasert barnevern Krav om kvalitetsforbedring, jfr Retningslinjer for internkontroll Profesjonsutøvere leser lite faglitteratur, men har størst utbytte av kollegaveiledning

SAMSPILL OG ØKT KVALITET I UTDANNING OG FORSKNING Bedre og mer samhandling Utvikling av innholdet i utdanning og undervisning Utvikling av nye og relevante forskningstemaer

HVA ER EN FORSKNINGSSIRKEL? En studiesirkel hvor praktikere og forskere deltar med mål om å utvikle gjensidig innsikt og kunnskap i et tema av felles interesse. Problemstillingen skal utvikles på bakgrunn av praktikernes behov for kunnskap

Ved hjelp av samtaler og refleksjon, samt drøfting og kopling av teori og praksis, legges forholdene til rette for utvikling av ny innsikt og kunnskap. Hensikten er å gi praktikeren flere perspektiver på egen praksis, men også forskeren innsikt i den erfaringsbaserte kunnskapen.

KORT OM BAKGRUNN Utgangspunkt i fagutviklingsarbeid i fagbevegelsen i Sverige Senere utviklet ved høgskoler og universiteter Rettet inn mot ulike velferdstjenester og pedagogisk utviklingsarbeid

RAMMER OG SUKSESSFAKTORER Antall deltakere: 8-12 Tidsrom: Månedlige møter over tid; 1,5 år To deltakere fra samme arbeidsplass Praktiske øvelser mellom hver gang Avgrenset problemstilling Støtte fra arbeidsgiver og lokal forvaltning Variasjon i tidsbruk, kombinasjon av forelesning, veiledning, erfaringsutveksling og diskusjon

STRUKTUR PÅ MØTENE Refleksjon rundt temaer fra forrige gang Forankring av prosjektet lokalt Presentasjon av nytt tema med påfølgende diskusjon, utveksling av erfaringer Behov for ytterligere kunnskap Praktisk øvelse til neste gang

BARN OG UNGES MEDVIRKNING I BARNEVERNTJENESTEN Initiativ: FMOA/DH/HIOA Deltakere:11 bydeler/kommuner, to sirkler Tema: Barn og unges medvirkning i barneverntjenesten Problemstilling: Hva er forutsetningene for medvirkning blant barn og unge i barnevernet? Fase I: Kartlegging Fase II: Lokalt utviklingsarbeid Tidsrom: Halvannet år

SIRKELLEDERENS OPPGAVER Møteledelse og referater Fremskaffe aktuell forskning og litteratur Bidra med forskning og teoretisk kunnskap i diskusjonene Prosessveileder Veilede i lokalt utviklingsarbeid

LOKALE UTVIKLINGSPROSJEKTER Arbeid med holdningsendring hos kolleger Barn og unges medvirkning i evaluering av tiltakssakssaker Kartlegge rutiner for medvirkning i alle faser av en barnevernsak Har barnesamtalen ført til reell medvirkning? Hvordan kan det fysiske miljøet legges bedre til rette for medvirkning?

DELTAKERNES ERFARINGER Endringer av holdninger: - økt bevissthet og læring om betydning av barn og unges medvirkning og dilemmaer - enklere å ta opp med foreldrene at en skal snakke med barna

Deltakernes erfaringer, forts. Økte teoretiske kunnskaper - Hva en forstår med ‘medvirkning’, nivåer og grader av medvirkning osv. Erfaringsutveksling mellom deltakerne - Gode og dårlige erfaringer - Drøfting av dilemmaer

Deltakernes erfaringer, forts. Bidratt til lokale endringer: - Alltid to samtaler alene med barna i undersøkelsessaker - Endringer av hjemmesiden slik at de henvender seg bedre til barn og unge - Fysiske forhold: Fokus på hvor en snakker med barn - Innredet samtale rom tilpasset barn/unge - Nye rutiner for å snakke med barn og dokumentere disse i saksdokumenter - Generelt økt oppmerksomhet om tema

FORSKERNES ERFARINGER God arbeidsform for kunnskapsutvikling i samarbeid mellom praksis, forskning og undervisning Endringer i undervisningsopplegg Erfaringer tas med i utvikling av nye prosjekter Muligheter til samarbeid om artikler og formidling av kunnskapsproduksjon Forskere og undervisere får god kontakt med praksisfeltet og utfordringer

BØR BRUK AV FORSKNINGSSIRKLER FORTSETTE? Spennende arbeidsform. Mye å lære av hverandres erfaringer. Kunnskap om forutsetninger for barn og unges deltakelse: fysiske og materielle forhold, informasjon, holdninger, metoder. Kunnskapsutvikling: Om dilemmaer og utfordringer med barn og unges deltakelse. Anbefaler andre å være med. Bør gi studiepoeng.

LITTERATUR: Barne- og likestillingsdepartementet (2006) Forskrift av 14. desember 2005 om internkontroll for kommunens oppgaver etter lov om barnevernstjenester Barne- og likestillingsdepartementet og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Strategi for FoU-arbeidet 2009-2012) ‘Et kunnskapsbasert barnevern’ Meld. St. 13 (2011-2013) Utdanning for velferd Samspill i praksis Slettebø, T. (2013) ‘Forskningssirkler som fagutvikling’ I Døhlie og Støkken (red.) Fagutvikling i velferdstjenester. Oslo, Universitetsforlaget Tøge, A. G. (2013) ‘Rom for fagutvikling – en kartlegging’ I Døhlie og Støkken (red.) Fagutvikling i velferdstjenester. Oslo, Universitetsforlaget