1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samiskopplæring i Nordland
Advertisements

Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Litt mer om PRIMTALL.
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
En ny sjanse for voksne! Den store lesedagen – ”The Big Read” Alfabetisering og læring for voksne Statssekretær Lisbet Rugtvedt 23. April 2009.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Norske elevers leseferdighet på 4. og 5. trinn
Likestilling mellom kjønnene
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
1 1 Tallenes tale - Om innvandring, innvandrere, etterkommere og levekår Verden til venstre Alna og Bjerke SV 30. august 2008 Lars Østby
Lesesenteret Forskning på voksnes leseferdigheter Seminar ”Nasjonalt Leseløft 2010 – 2014” Hamar Egil Gabrielsen UiS.
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Transformasjoner Men hva hvis relasjonen er kurvelinjær?
Joachim Bjerkvik
Utviklingsøkologiske modell
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Google og katalogen : trussel eller nyttig verktøy Hans Martin Fagerli, Høgskolen i Oslo.
Nasjonale prøver.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Leseferdigheten blant unge og voksne innvandrere. Hvilke utfordringer står vi overfor ? Foredrag IKVO Egil Gabrielsen.
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Refleksjoner over funn i ARK
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Hva vet vi? Brukernes erfaringer og ønsker. 26. mai 2008Brukerkonferanse2 Offentlige brukerundersøkelser Legkvinnekonferansen fra 1999 –Arrangert av Helsetilsynet.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Lesesenteret De internasjonale undersøkelsene av voksnes lesekompetanse Egil Gabrielsen Lesesenteret, UiS.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Fremgangsmåte for å gjennomfør SWOT
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Utskrift av presentasjonen:

1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Bengt Oscar Lagerstrøm, Statistisk sentralbyrå Den store lesedagen – ”The big read” Alfabetisering og læring for voksne Global Campaigne for Education (GCE) Norge Oslo 23. april 2009

2 Hva vil de neste minuttene handle om? • Hvordan måles basisferdigheter i voksenbefolkningen? • Hva har tidligere målinger gitt oss? • Hva kan vi forvente av en ny måling?

3 Undersøkelser av basisferdigheter i voksenbefolkningen • To tidligere kartlegginger –IALS (1994, 1996, 1998) –ALL (2003 og 2006) • En underveis… –PIAAC (2011)

4 Måling av basisferdigheter – Hva er det? ”Kan lese” ”Kan ikke lese Kvant Tall DokumentProsaKomponent lesing PL IKT PL Før IALS IALS ALL PIAAC

5

6 Måling av basisferdigheter – Hva er det? ”Kan lese” ”Kan ikke lese Kvant Tall DokumentProsaKomponent lesing PL IKT PL Før IALS IALS ALL PIAAC

7 Eksempel fra ALL og PIAAC – fra papir til elektronisk form 1 2 _______ -Før den brukes mot vannkopper eller influensa hos barn - Under svangerskap og amming - Ved overdose

8 Kort beskrivelse av leseferdighetsnivåene • Nivå 1 (0-225 poeng): Leseren kan finnen en enkle opplysning i teksten. Få eller ingen distraktorer. • Nivå 2 ( poeng): Leseren kan finne flere opplysninger i teksten og sammenligne ulike svar alternativ. Flere distraktorer. • Nivå 3 ( poeng): Leseren kan foreta enkle logisk slutninger. Hente opplysninger fra ulike deler av teksten for å forme svar • Nivå4/5 ( poeng): Det spørres gjerne etter abstrakte opplysninger i lange tekster. Logiske slutninger og mange distraktorer i teknisk språk

9 Nivåfordeling for prosatekst, dokumenttekst og tallforståelse, ALL 2003 Nivå 1Nivå 2Nivå 3Nivå4/5 Prosa 7,8 25,2 46,6 20,4 Dokument 8,9 23,9 39,1 28,1 Tall 10,4 29,5 40,9 19,3 Kilde: Gabrielsen, Haslund og Lagerstrøm, 2005

10 Gjennomsnittsskår på skalaen for ulike ferdighetsområder etter kjønn og utdanning. ALL 2003 Kilde: Lagerstrøm, 2005b

11 Gjennomsnittsskår på skalaen for ulike ferdighetsområder etter foreldres utdanning. ALL 2003 Kilde: Lagerstrøm, 2005b

12 Gjennomsnittsskåre++, ALL 2003 Kilde: Lagerstrøm, 2005a

13 Resultat, ALL 2003 • Mange svake lesere • Leseferdigheter henger sterkt sammen med livshendelser • Sterke sammenhenger mellom individuelle faktorer, familierelaterte, skolerelaterte og leseevner i forhold til videre utdanningsløp –Kvinner tar i større grad enn menn høyere utdanning –Mors utdanning og sosiale status kritisk for utdanningsvalg –Negative skoleerfaringer påvirker utdanningsvalg negativt –Sterke lesetradisjoner hånd i hånd med høyere utdanning • Leseferdighet er ikke synonym for utdanning • Leseferdigheter må vedlikeholdes og styrkes

14 Kritikken • Kun et utvalg av ferdighetene våre måles. –Hvilke ferdigheter kreves for å lese en busstabell? • Tekstene er hentet fra dagliglivet, men fra ulike kulturer –Er en busstabel i Norge like en busstabell i Frankrike? • Hva er det som egentlig testes? –Hvordan bruker vi egentlig en busstabell?

15 Måling av basisferdigheter – Hva er det? ”Kan lese” ”Kan ikke lese Kvant Tall DokumentProsaKomponent lesing PL IKT PL Før IALS IALS ALL PIAAC

16

17 Andre forhold som kartlegges • Demografi • Utdanningsløp • Språkbakgrunn • Arbeidsmarkedstilknytning –Lese, skrive og tallferdigheter –Forhold ved organisering og gjennomføring av arbeid –Økonomisk utbytte –Bruk av IKT • Lese, skrive, tallferdigheter og bruk av IKT i dagliglivet ellers • Familie –Utd/arb. For partner og foreldre

18 Tilnærming for å kartlegge hvilke ferdigheter som brukes på arbeidsplassen

19 Hvorfor gjennomføre PIAAC? • Identifisere og måle ferdigheter som har betydning for personlig og sosial suksess –Relasjon mellom basisferdigheter og sosial likhet/ulikhet • Vurdere betydningen av disse ferdighetene i forhold til sosial og økonomisk utfall på både individuelt og aggregert nivå –Barrierer økonomisk vekst?

20 Hvorfor gjennomføre PIAAC? (forts.) • Tidsserie –Nasjonalt/internasjonalt • Nye kompetanseområder –Mer fokus på de svake/sterke