Foredrag – Samfunnsviterne, 14. april 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Professor Kjell Arne Røvik Rica, Tromsø,
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
STATISTISK KVALITETSSTYRING
Psykiske utfordringer ved MS
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Transaksjonskostnader
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Plass for psykologien i psykiatrien? Faget, makten og æren
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
IKT Orkide Ledelse og Skole
Endringskapasitet Inger Stensaker, NHH Lederne 19.april, 2012.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Arbeidsgiverkonferansen november 2010
Personalseminar 2007 BL Oslo kommune Byrådsavdeling for finans og utvikling Seksjon for personalledelse Personalseminar Omorganisering og.
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Innovasjonsledelse i idésamfunnet
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Etikk og brukermedvirkning
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Mestring og forebygging av depresjon
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Universitetet i Tromsø
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
ENDRINGSLEDELSE – MAKT OG MENING
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
Fakultetets styringsmodell Innspill fra instituttrådslederne v/ Bjørn Grung og Kjetil Ullaland.
Vedlegg 2 Organisasjonsendring
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Organisasjonsteori - omgivelser
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Endringsprosesser ved UiT
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Asker - mulighetenes kommune
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Institusjonelle omgivelser
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Foredrag – Samfunnsviterne, 14. april 2011 HVA VET MAN FRA FORSKNING OM KJENNETEGN VED VELLYKKEDE OG MISLYKKEDE OMSTILLINGSPROSESSER ? Foredrag – Samfunnsviterne, 14. april 2011 Professor Kjell Arne Røvik, Institutt for Statsvitenskap, Universitetet i Tromsø (kjellar@sv.uit.no)

Hvorfor endringer? Reformideer som drivkraft

POPULÆRE ORGANISASJONSIDEER Oppskrifter på god ledelse: Serviceledelse Teambasert ledelse Endringsledelse Transformativ ledelse Total kvalitetsledelse Verdibasert ledelse Process value management Knowledge management Dialogbasert ledelse Fjernledelse Selvledelse Storytelling Karaokeledelse

OPPSKRIFTER PÅ “RIKTIG” ORGANISASJONSSTRUKTUR Divisjonalisert struktur Prosjektorganisering Matrisestruktur ”Flat struktur” (avbyråkratisering) Resultatenhetsmodell

OPPSKRIFTER PÅ ”GOD ORGANISASJONSKULTUR” Kundeorientert servicekultur Forandringskultur Læringskultur ”Kulturmiksing”

Oppskrifter for personalhåndtering - Medarbeidersamtaler - Kompetanseutviklings-oppskrifter - Motivasjonsoppskrifter - Empowerment (myndiggjøring)

OPPSKRIFTER FOR PROSEDYRER, RUTINER OG PROSESSER Målstyring og virksomhetsplanlegging Lean production Just-in-time Kvalitetsstyring Kvalitetssikring Evaluering Business process reengineering Activity based costing (abc) Benchmarking Balansert målstyring Best practice Shareholder value

SPENNENDE SPØRSMÅL: Hvor oppstår de mest populære oppskrifter for ”riktige” måter å organisere og lede på ? Hva handler disse oppskriftene om ? hva er deres innhold ? Tidsreise: hva kjennetegner de mest populære organisasjonsideer i dag i forhold til de som var populære tidligere (for eksempel for ti, tyve eller tredve år siden)

SPENNENDE SPØRSMÅL forts.: ”Reiseruter”: hvordan blir populære organisasjonsideer spredt ? hvilke ”reiseruter” følger de vanligvis ? Vinnerne: hvilke felles egenskaper har de mest populære og utbredte oppskrifter ? Fra prat til praksis: hva skjer når tilnærmet globalt utbredte og langveis-farende ideer skal implementeres ?

Kjennetegn ved vellykkede endringsprosesser:

1. TREKK VED DE SOM LEDER OMSTILLINGSPROSESSER: Omstillingsledelsens kapasitet Omstillingsledelsens kompetanse Omstillingsledelsens legitimitet

2. TREKK VED ORGANISERINGEN AV OMSTILLINGSPROSESSER - Måten organisasjonsendringer organiseres på, er (kanskje) den viktigste enkeltvise suksessfaktor DET RASJONALISTISKE MANTRA: - Betydningen av klare mål og tydeliggjøring av reformideen - Betydningen av tidsfrister - Den kritiske fase: når omstillingsprosjektet skal ”sluses” inn i driftsfasen - Tilgangen på økonomiske ressurser

3. NØDVENDIGHETEN AV INFORMASJON OG DELTAKELSE - Generell ”lov”: Etterspørselen etter informasjon øker dramatisk under i omstillingstider. - Hovedregel: dess lenger nord i Europa, dess mer informasjon etterspør de ansatte - Hvem kan / bør gi (intern) informasjon? - Hva bør det informeres om ?

4. SPESIFIKKE FAKTORER SOM VIRKER INN PÅ SANNSYNLIGHETEN FOR Å FÅ TIL GODE PROSESSER NÅR OMSTILLINGINNEBÆRER NEDBEMANNING - Ofte(re) bedre nedbemanningsprosesser der ansatte på alle nivåer i virksomheten var involvert, men der man likevel hadde en sterk ledelse som ga klare beskjeder. Lettere i tilfeller der man kan gi garanti om at ansattes personlige ansettelse ikke står på spill (jobbgaranti) - Lettere i tider med stramt arbeidsmarked - Lettere hvis man stoler på at ledelsen vil være lydhør og rettferdig

Ofte vellykkede prosesser der man ikke bare konsentrerer seg om de personer eller enheter som skal ”ut”, men også om de som skal være igjen etter omstillingen

MOTSTAND MOT ORGANISASJONSENDRINGER TRE MÅTER Å DIAGNOSTISERE ANSATTES MOTSTAND MOT OMSTILLING PÅ: - Som uttrykk for patologi: treghet og irrasjonalitet”. - Som uttrykk for interessebaserte handlinger: veloverveid, strategisk kalkulasjon. - Som uttrykk for at kyndige praktikere ser ”galskapen” i lederes forslag til omstilling.

SEKS HOVEDÅRSAKER TIL MOTSTAND MOT OMSTILLING Frykt for det ukjente og ønsket om å unngå usikkerhet

KILDER TIL USIKKERHET VED OMSTILLING: A: DEN USIKRE FORTIDEN (HISTORIEN): - Kampen om den riktige tolkning av virksomheten og enkeltpersoner har – og ikke har – oppnådd ved eksisterende organisasjonsløsning.

B: DE USIKRE DIAGNOSER: - Hvorfor omorganiserer man ? - ”Har vi gjort noe galt, siden vi nå ”straffes” med en omstilling? - Hva er overordnede organers oppfatninger om det problematiske ved dagens org. løsninger?

C: DEN USIKRE FREMTIDEN - De mange ”rykter” og få fakta - Hva blir konsekvensene av omstillingen for virksomheten (den som blir flyttet og den/ de som blir igjen? - Hva blir konsekvensene av omstillingen for meg? - Flytting? - Avansement/degradering/lønn/anseelse??

TRE REAKSJONSTYPER: - Exit (forlate virksomheten) - VOICE (Protest) - LOYALITY (Holde kjeft og innordne seg, eller være konstruktiv og oppsluttende)

Når omstilling oppleves som brudd på psykologisk kontrakt.

3. Frykt for oppriving av etablerte organisasjonskulturer og tap av tilhørighet - Organisasjoner som kulturelle ”øyriker” - Organisasjonskulturer; et viktig, vanskelig og vanskjøttet tema i omstillingsprosesser - Forholdet mellom de som flytter ut og de som blir igjen

4. Frykt for endret maktbasis som følge av omstillingen To nøkkelresonnementer: - En organisasjon representerer – på et gitt tidspunkt – en relativt stabil fordeling av makt og innflytelse. - Endring av organisasjoner medfører alltid (nesten) forrykkelse av maktforhold

MAKTFORHOLD OG SOM KAN FORRYKKES: Tap av kontroll over sentrale beslutninger Tap av kontroll over informasjon Tap av relativ verdi av ens kompetanse og arbeidsoppgaver Redusert mulighet for avansement (særlig ved sammenslåinger).

Frykt for økt arbeidsbyrde - Midlertidig - Permanent

Organisatoriske forsvarsmekanismer mot endringsforslag A: DET YTRE FORSVARSVERKET Samlebetegnelse på mekanismer som gjør at reformideer og forslag stopper opp ledergruppen uten å bli iverksatt. HVORFOR ? Når endringssnakk og praksis foregår på atskilte arenaer. 2. Når ledere ikke prøver hardt nok å iverksette reformene.

Når ledere må være moderne (men ikke orker å være med på kjedelige implementeringsprosesser. Når både reformideer og ledere er på ”gjennomreise” i organisasjonen.

B: DET INDRE ORGANISATORISKE FORSVARSVERKET - Samlebetegnelse på motstanden som ofte utløses nede blant de ansatte hvis og når ”det blir alvor”, dvs. at det ”ytre forsvarsverket” svikter. - Motstanden fra ”praksisfeltet” i organisasjonen. - Kommer til uttrykk i et sett typiske argumenter med stort potensial til å stoppe eller forsinke endringsprosesser.

PRAKSISTESTEN VERDITESTEN 3. HENSYNET TIL ENKELTPERSONERS OG/ELLER GRUPPERS INTERESSER