4 scenarier år 2025. Noen tanker om drivkreftene vs media •Økt konkurranse •Mediebruker krever endringer, bli.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
VERDIGHETSPRINSIPPER
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Medievaner i 2018 Medievaner i 2018 Good old days Grønt og gratis Modern times Wiki-world.
Selvfølelse vs selvtillit
Omstilling uten nedbemanning

IKT Orkide Ledelse og Skole
- roller og forventinger
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Er du synlig der dine kunder forventer å finne deg?
Frontlinjeserivce
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
4 scenarier for Norge Verdi Utredningen
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Hvordan sikre bedre samspill mellom næringslivet og universiteter/høgskoler i distriktene? v/ Adm. direktør Terje Gloppen Fabelaktiv.
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Statistikk Dette er Norge
Markedsføring.
Seniorer i finansnæringen
Roede-kurslederen på Facebook
Ulvejakt og media.
Gode venner som hjelper andre
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
NRK Norges viktigste kilde
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hva betyr det at fremtiden er digital i Lier kommune
Hvorfor er noen land rike og andre fattige?
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

4 scenarier år 2025

Noen tanker om drivkreftene vs media •Økt konkurranse •Mediebruker krever endringer, bli først med nyheten, bli grundigst, beste budbringer, tilgjengelighet, mest kreativ osv. •Verdiene endres hva med mediehusets? •Konkurranse mellom medieallianser •Avklare forholdet mellom forretningsmessige eiere vs selvstendige redaktører •Behandle folk som individer med en felles mening ( Harvard Business regner med at vi i fremtiden både søker identitet og mening i jobbene våre)

•Høy kompetanse/utdanning •Utdanning endrer våre lesevaner og kritisk søkelys •Reklame interesse avta-verste fall irritere •Bruke belønning og konkurranser •Seniorer med erfaring + ferskere utdannelse/ hente inn ekspertise fra høyskolene/ Universitetene •reklamekjøpere vil ha bedre målinger •Reklamekjøpere vil ha full mediemix Noen tanker om drivkreftene vs media

•Høyere miljø- og naturbevissthet •Mer utenriks, debatter, forskerenes talerør, egne nyhetsprogrammer • Samarbeid med humanitære org, forskere •Økt globalisering •Få impulser fra andre •Tilgjengelighet tilgjengelighet tilgjengelighet Noen tanker om drivkreftene vs media

Raskere teknologisk utvikling •Innføre teknologi – nærhet til alle, mellom og i interessegrupper •interaktive medier vil overta mer og mer (tid, tilgjengelighet, interaktivitet, digitalt, med seg hvor man går) •Men papirmedier vil bestå. Slitsomt å lese/ oppleve på skjerm. Og reklame er støyende via internett. Noe endret famile-mønster •Utfordring med mindre faste medierutiner- svar: digitalisering og/eller skap rutiner for mediebrukerne- ”ikke tirsdag hele uka” •Mer mediebruker/ forbruker/ kunde styrt –Redaktører og journalister blir deg og meg utstyrt med egen innholdsproduksjon på internett med mob + Internett + Digital kamera/ Videokonferanse med mer Noen tanker om drivkreftene vs media

Noen tanker om drivkreftene vs media •Høy urbaniseringstakt •Vil folk vite om hjembygda etter at de har flyttet? •Vite om landet sitt etter utvandret? Innvandret? •Økt kommersialisering •Avklare forhold til materialisme, reklameinntekter •Økende mediemakt •Kjenne Norge og verdiene •Fremtidsrette mediet •Maksimalisere posisjonsmakt/ kompetansemakt •Lederspalter- øke betydning •Utfordre oss/ refleksjon- innsikt- kunnskap

Mulige strategier A. Grunnleggende behovsbasert (robust strategi) –Tørre å utfordre Ferrarisamfunnet (fremskrivning). Ideologidebatt og verdidiskusjoner i dag –Billigere medier og produksjon i tilfelle økonomisk tilbakegang eller skrekkscenarie. OBS! Troverdighet. Det enkleste er ikke alltid det beste! –Bygge mediehuset/mediet sterk identitet & mening –Inngå medieallianser ( konkurranse mellom allianser, spesialist på målgrupper) –Være innovative og kreative, tverrfaglige nettverk, innhente kompetanse fra andre miljøer –Sikre medienes troverdighet, ikke være ”mikronstativ” i beste sendetid

B. Relevant ift målgruppen det passer for ( robust strategi) –Kompetanse og posisjonsmakt; by på dere selv! •Ideelle ledere søker makt og har vilje til makt ( Ove Iversen) –Økt dialog med leserne for - å forstå for å nå ( Søren Kirkegaard) –Re-posisjonere; identitetsutvikling - sterke verdier - mening –Differensieringsstrategi; finne nisjen –Talerør vs gapestokk, rolle? C. Tilgjenglighetsbasert (robust strategi) - Innføre teknologi; for å nå ut til MEG når jeg trenger det og uavhengig av hvor jeg er” Mulige strategier

MER FØLELSER Hva kan dette bety for mediene? FerrariSurvival Ferrari Survival Underholdning Større valgmuligheter/tilgang Kunst, idrett og kultur stoff Psykologiske (affektive) element viktig ved budskapet Merkevareoppbygging Videreutdannelse Identitetsutvikling Mindful

MER EGENINTERESSE Hva kan dette bety for mediene? FerrariSurvival Ferrari Survival Mer 1-1 dialog Selvbestemmelse Uformell komm Lite hierarkiske systemer Faste medierutiner forsvinner? Spredning i ulike oppfatninger, kulturer, medievalg, varer osv Enkeltpersoners suksess ( ikke lag) Impulser utenfra

MER ANTI-MATERIALISME Hva kan dette bety for mediene? Stoff & debatt om livsstil, felleskap Debatt om lykke vs materialisme Stoff om vår globale trusler Bli akademikerenes kunnskapskilde og talerør Kulturstoff: samfunnskritisk til materialisme Spre budskapet på flere kanaler og plattformer, men utnytte medie til det det er bra på. Mindful

FerrariSurvivalBasic Ferrari Survival Basic Mindful FREMTIDSRETTEDE STRATEGIVALG FOR DIN BEDRIFT? LAG EGNE SCENARIER I DITT MEDIEHUS TENK NYTT INNEN KONSEPTUTVIKLING, STRATEGI ”Jo FØR Jo bedre”. Lykke til ! Fra BI masterstudenten Mona-Kristin Skogstad