Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKolbjørn Andersson Endret for 9 år siden
1
Medievaner i 2018 Medievaner i 2018 Good old days Grønt og gratis Modern times Wiki-world
2
•BI masterkurs: •Scenarios, foresight and strategy •Prosjektoppgave vår 08: •Solveig Jølstad – organisasjonsdirektør NRK •Einar Hålien – sjefredaktør Bergens Tidende •Scenariefokus: •Hvordan blir medievanene i 2018? •Strategispørsmålet: •Hva slags rolle kan BT spille i folks liv i 2018?
3
Mål: •”Vi har en forståelse for hvordan verden kan komme til å forandre seg. Vi vet hvordan vi skal kjenne igjen en begynnende forandring. Og hvis forandringen skjer, vet vi hvordan vi skal reagere.” •Peter Schwartz
4
Drivkrefter: •Demografi –Flere eldre –Flere under 30 –Flere innvandrere •Utdanningsnivå, mobilitet, livsfase –Flere med høyere utdanning –Mediebruk i livsfase vs varig endrede medievaner •Betalingsvilje og betalingsvaner –Annonsørene: høykonjunktur – råd til å være i alle kanaler – lavkonjunktur – tvinges til å velge
5
–Kombinasjonen lavkonjunktur og endrede medievaner kan føre til rask og varig forflytning av annonsørenes penger. –Sterkere krav til treffsikkerhet for annonsene. –Mediebrukerne: –Liten betalingsvilje for tradisjonelle breddetilbud. –Større betalingsvilje for nisje og ”pakker”. –Fremdeles liten betalingsvilje for innhold på nett. •Digitale medievaner –Eksponensiell teknologiutvikling. –Opptak av ny teknologi varierer med bl a økonomi og opplevd nytte/glede. –Mediebruk og kommunikasjon gror sammen. –Nisje, bredde – underholdning og nytte om hverandre. –Avisen er ikke død, men troløs bruk og færre abonnenter. (fokusgruppene)
6
•Konkurranse og allianse –Nasjonale allianser og oppkjøp –Internasjonale aktører •Samfunnsinteresse –Generell og allmenn samfunnsinteresse relativt konstant. –Politisk interesse bla a avhengig av nærhet til reelle beslutninger –Konstant høy interesse for det nære og lokale. Mer usikkert når det gjelder kommune/region. Sterkere interesse for det nasjonale, mindre for det regionale dersom sentraliseringen fortsetter ?? •Miljø –Trøbbel for papirproduksjon og distribusjon?
7
Good old days Grønt og gratis Modern times Wiki-world Stor betalingsvilje Liten betalingsvilje Digitale medievaner Stort gjennom- slag Digitale medievaner Lite gjennom- slag
8
Good old days Avisenes drømmescenario. Kvalitetsaviser folk betaler mye for. Lite annonser. Up market. Miljøavgift på papir. Store helgepakker m digitale tilleggsprodukter. Ingen revolusjon på nett Konvensjonelt TV lever relativt godt.
9
Modern times 3D, VR og hologramteknologien har fått gjennomslag Virtuell shopping. Lever store deler av livet på nett. Organisert aktivitet i interesse- grupper, politisk og annet digitalt. HDTV og 3D-TV. Personifisert ”avis”- sammenleggbar e-matte. Digital avis.
10
Grønt og gratis På avismarkedet er det superlokale gratisaviser som gjelder. Mye nytteinformasjon, lite grundig journalistikk. Gratisavisene arena for organisering av sosial, dugnadsbasert innsats i nærmiljøet. Det er innført en sosial valuta på siden av det ordinære pengesystemet. Mye søppel på nett fordi de seriøse aktørene er mindre tilstede.
11
Wiki-world Fra massemedier til deltagende medier. Det er borgerjournalistikken som råder grunnen. Den kollektive selvdisiplinen – Wikipedia-kulturen – er utbredt. Holder orden i det digitale universet. Den redigerende makt er minimert. Ingen er villige til å betale for noe. Det digitale klasseskillet er en viktig politisk sak.
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.