mobbeatferd Former for mobbeatferd

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Klasseregler.
Mobbing i barnehagen.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Sosiologi i barnehagen
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Glitre barnehage.
Rolighetsmoen barnehage
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Generelle tiltak og forebygging
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Senter for atferdsforskning
Lek og Læring i barnehagen
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Aggresjon.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Mobbing og atferdsproblemer
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Problemløsning.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I ASKELADDEN BARNEHAGE
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I ASKELADDEN BARNEHAGE
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Lekens egenverdi.
Hvordan forebygge mobbing?
Bli med! Barn.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Foreldremøte Bjergsted barnehage
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte
KONFLIKTTRAPPA Gjør det verre Gjør det bedre
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Foreldremøte Glomfjord barnehage
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Refleksjonsoppgave – utfordrende atferd
Voldsforebyggende opplæring
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

mobbeatferd Former for mobbeatferd Mobbeatferdens psykologiske mekanismer Hvordan kan barnehage og foreldre forebygge mobbeatferd?

Noen tall om mobbing

Hva sier rammeplanen om mobbing? Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing. Om et barn opplever krenkelser eller mobbing, må barnehagen håndtere, stoppe og følge opp dette I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosiale fellesskap Personalet skal: forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing, krenkelser og uheldige samspillsmønstre Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellsskapet Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå felles verdier og normer som er viktige for fellesskapet

Hva er mobbeatferd? Ingrid Lund: Mobbing er når barn utsettes for negative hendelser fra andre i lek og samspill, der de opplever å ikke være en betydningsfull person for fellesskapet 3 karakteristika: Intensjon: den som har mobbeatferd har en intensjon om å skade (kan komme etter hvert, ikke alltid til stede i begynnelsen) Gjentakelse: det samme offeret blir gjerne plaget gjentatte ganger Ubalanse i styrkeforhold; den som har mobbeatferd, velger ofte noen som han/hun opplever er svakere enten fysisk, sosialt eller psykisk 3 former for mobbeatferd: Fysisk (f.eks slå, dytte, sparke, spytte, rive leker fra en annen) Verbal (f.eks kallenavn, fornærme, trusler, erting) Relasjonell (ekskludering, utestenging, spre rykter, få andre til å skade noen, gjøre grimaser, lage regler for de andre eller bestemme over andre) Studie fra 2012 indikerer at den vanligste formen for begynnende mobbeatferd i barnehagen er ekskludering fra vennegruppen, så kommer det verbale etter hvert.

Konflikt eller mobbing? Vanlig konflikt Mobbing Likeverdige parter eller venner Ubalanse i styrkeforhold / ikke venner Skjer av og til Gjentatte negative handlinger (i et mønster) Tilfeldig Med hensikt / planlagt Ikke så alvorlig Alvorlig, trusler om fysisk eller emosjonell skade, ekskludering fra lek, truet tilhørighetsfølelse Samme emosjonelle reaksjoner Sterk emosjonell reaksjon fra offer, ikke fra den med mobbeatferd Søker ikke makt / oppmerksomhet Søker makt, kontroll, materielle ting Prøver ikke å oppnå noe Forsøker å få makt eller ev materielle ting (leker osv) Dårlig samvittighet – tar etter hvert ansvar Ingen anger, skylder på offeret Eventuell problemløsning (ønske om) Ingen forsøk på problemløsning

Hva slags atferd og situasjoner skal en være obs på? «Den er min!» Å ta leker er en typisk atferd for små barn, og regnes ikke som mobbeatferd, men hvis de voksne lar det skje gjentatte ganger mot ett spesielt barn, kan det bli et mønster Hviske hemmeligheter: når det går over til ryktespredning, noen får kallenavn som oppleves som negative, så er vi på mobbeatferd Rollelek / late som om lek: vær obs dersom noen alltid får den minste og kjedeligste rollen, eks stygg hund, eller må gjøre ting han/hun ikke vil «Du får ikke bli med». Dette kan utvikle seg til å bli relasjonell mobbing

Psykologiske mekanismer C - - A B + Triade. Spill blant barn A er leder Ofte har en av disse høyere status Andre vil være med for de er redde for å bli C Må lære A å bli god leder A er flinke, populære, høy status C blir sårbar. Viktig med et bredt vennenettverk Å være med i dette spillet er forbundet med stress A er flink på relasjonskompetanse, men ikke på sosial kompetanse

Voksne må ta seg av alle tre typer barn Barn som utøver mobbeatferd, må lære seg å stoppe med dette og heller engasjere seg i konstruktive samhandlinger med andre barn, og å utvikle empati og evner til å løse sosiale problemer Barn som utsettes for mobbeatferd, må lære seg å respondere på mobbing med selvhevdelse i stedet for å underkaste seg eller kjempe tilbake. (Bully victims)Viktig at disse får hjelp til å bearbeide sine opplevelser Tilskuere må lære at de kan ha makt til å stoppe mobbing, og de må få kunnskap om hvordan de kan bruke problemløsningsstrategi for å forebygge og stoppe mobbing

Hvordan forebygge? Voksne er viktige forbilder. Studier har vist at barn kan lære å mobbe dersom de ser voksne som mobber barn. Det gjelder også voksne som snakker nedsettende /dårlig om andre Negative kommunikasjonsmønstre kan oppstå mellom barn og voksne dersom de voksne kun er opptatt av grensesettende interaksjoner med barna. Virker ikke forebyggende Voksne kan faktisk også forsterke mobbeatferd dersom de kaller ett barn for mobber i stedet for å forstå at mobbingen er ett sett med handlingsmønstre, ikke en person Tidlig innsats Hele miljøet må aktiveres i arbeidet mot mobbing Autoritative voksne Sensitive voksne Samarbeid mellom barnehage/skole og hjem

Dialogisk spill

spilleregler En gruppe sitter rundt et bord. Bunken med påstander legges på bordet med baksiden opp. En trekker en påstand, og begynner Plasser påstanden på spillbrettet ENIG - DELVIS ENIG - UENIG og begrunner sitt syn. Ikke diskuter! Én påstand fremmes pr deltaker Gå runden rundt bordet. Hver og en kan flytte brikken hvis de er uenig, eller la den ligge. Alle skal begrunne sitt syn Gå en runde til på samme påstand. Det er lov å melde pass dersom en ikke har mer å tilføye etter første runde. Kortet går da videre til nestemann i gruppa. Ordet er nå fritt et par minutter før neste påstand trekkes, og man fortsetter fra punkt 1. Neste til venstre fra den som trakk sist (fra bunken), trekker kort