Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Foreldremøte Bjergsted barnehage

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Foreldremøte Bjergsted barnehage"— Utskrift av presentasjonen:

1 Foreldremøte Bjergsted barnehage
Anne Gunn Kvandal Ressurssenter for styrket barnehagetilbud

2 Ressurssenter for styrket barnehagetilbud, lavterskel psykisk helse.
Ressurspersoner for prosjektet Støtte og pådriver til prosjektet i den enkelte barnehage. Være oppdatert på nyeste forskning. Samspillsveiledning. Ressurssenterets avdeling Psykisk helse er et gratis lavterskeltilbud til alle private og kommunale barnehager i Stavanger kommune i forhold til psykisk helsearbeid i barnehagene.

3 Inkluderende barnehage og skolemiljø
Nasjonalt prosjekt, Udir Stavanger kommune; Solvang barnehage Bjergsted barnehage Sørmarka arena barnehage. Tasta skole Hundvåg skole St. Svitun skole Tilbudet er for barnehager og skoler som ønsker å jobbe med trygge og gode barnehage- og skolemiljø. De som deltar er med på felles nasjonale og fylkesvise samlinger, utviklingsarbeid på egen arbeidsplass, lærende nettverk og får støtte til en lokal ressursperson. I pulje 2 deltar Buskerud, Hedmark, Hordaland, Oslo og Akershus, Rogaland, Sogn og Fjordane, Telemark og Troms.

4 Prosjekt inkluderende barnehage og skolemiljø
Grunnpilarer Mestring Relasjoner Trygghet Lære mer om forebygging, avdekking og håndtering av mobbing. Utvikling og opprettholdelse av gode og trygge barnehage- og skolemiljø. 3 grunnpilarer i barn og unges liv; Mestring; Lære å mestre livets utfordringer, håndtere egne og andres følelser (stress, impulser) Trygge relasjoner med kjærlige voksne og sosial støtte (familie, søsken, ansatte skole, barnehage, nærmiljø fritid m.m.) Base: Tilhørighet og raushet. Trygghet; Der du kan føle deg trygg, rolig og få utvikle deg optimalt ut i fra forutsetninger. Lund, hentet fra traumebasert omsorg. Nye tiltak på tre områder: Regjering vil satse på tre områder: Kompetanseutvikling Lovendringer Støtte og veiledning (NOU rapport, å høre til, 2015)

5 Sentrale føringer for arbeidet
Anerkjenne barn og unges opplevelse, og deres rett til medvirkning Voksne har ansvaret for å forebygge og stoppe krenkelser Sosial og faglig læring skjer i et samspill Hvordan kvalitetssikrer vi relasjonar mellom barn og voksne? •Hva innebærer det at de voksne er sensitive i møte med barnet? •Hvordan klarer de å fange opp signal fra barna i hverdagen? •Hvordan møter vi barn som utfordrer oss i barnehagen?

6 Barnehageloven Bhl. fastsetter plikter for barnehagene. Det følger av bhl. § 1 at barnehagene har en omsorgsplikt. I § 2 er det fastsatt at barnehagene skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon. Paragraf 1 og 2 innebærer at barnehagene er forpliktet til å skape trygge og gode barnehagemiljø. Forebygge, avdekke og håndtere mobbing og andre krenkelser. Bhl. § 3 omhandler barns medvirkning og fastsetter at blant annet at barna selv skal kunne gi uttrykk for hvordan de har det i barnehagen.

7 Hva er blitt gjort så langt
Hovedutfordring Kompetanseheving Organisering Hovedutfordring: Anerkjenne at det foregår mobbing i barnehagen. Hva skal vi se etter Hvordan skal vi håndtere dette Ulike syn Kompetanseheving: Relasjonskompetanse Hvordan etablere, vedlikeholde og lage nye relasjoner Innholdselementer: Hva ligger i begreper relasjon Trygghetssirkelen Voksne som rollemodeller Ny tilvenningsmodell Øve på: Som hovedutfordringen Organisering: Gruppearbeid Veieldening Det daglige møte med barn og foreldre

8 Definisjon på mobbing;
«Mobbing av barn er handlinger fra voksne og/eller barn som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull person i fellesskapet og ha muligheten til medvirkning.» (Lund, Helgeland & Kovac 2017) VI må starte i riktig ende, utfordre oss selv litt, hva tenker vi om disse begrepene i barnehagen, har vi en felles forståelse. Er det noe jeg må justere ift dette. Hva trenger jeg mer kunnskap om og hvilke verktøy har jeg i møte med disse utfordringene i min barnehage. Må ses i sammenheng med forhold ved individet, konteksten og systemene rundt individet. Årsakene til mobbing kan relateres til både individuelle forutsetninger, sosiale faktorer, samspill og prosesser i systemene rundt barnet. Individuelle og kontekstuelle forklaringer må forstås som gjensidig påvirkende, snarere enn å være gjensidig utelukkende.

9 Krenkelser, også kalt krenkende ord og handlinger
Samlebegrep for negative ord eller handlinger som barn og unge opplever krenker for eksempel deres verdighet og integritet eller gjør at de føler seg ekskludert fra et fellesskap. Krenkelser kan ta ulike former. Begrepet omfatter alt fra enkeltstående ytringer eller handlinger, til gjentatte episoder. Bl.a. mobbing, vold, rasisme, trakassering og diskriminering. Krenkelser kan være direkte ord og handlinger, men også baksnakking, utfrysning, ryktespredning eller andre handlinger som gjør at barn og unge opplever utrygghet, ubehag eller ikke føler seg inkludert i fellesskapet. Det kan være barn, unge og voksne som krenker. Også i barnehagen er det nødvendig å anerkjenne barnets opplevelse av krenkelsene. Barnehagene har en omsorgsplikt etter bhl. § 1 som innebærer at de må håndtere krenkelser. Rammeplanen krever også at personalet skal håndtere, forebygge, stoppe og følge opp mobbing og andre krenkelser i barnehagen.

10 Inkluderende barnehage og skolemiljø
Håndtere mobbing og andre krenkelser Forebygge mobbing og andre krenkelser Fremme trygge og gode barnehagemiljø Grunnlagsdokument for arbeidet med barnehage- og skolemiljø, mobbing og andre krenkelser. 1. Fremme trygge og gode barnehage og skolemiljø er en del av den ordinære pedagogiske praksisen i skolen og barnehagen og er ofte universelle tiltak for å skape trygge og gode barnehage- og skolemiljø. 2. Forebygge mobbing og krenkelser er arbeid rettet mot å minske risikoen for at mobbing og andre krenkelser skjer. 3. Håndtere mobbing og andre krenkelser handler om hvordan barnehagen og skolen fanger opp, stopper og følger opp saker om mobbing og andre krenkelser.

11 Fremme trygge og gode barnehagemiljø:
Trivselsregler Samlinger Daglig, i møte med barn og foreldre Voksenstyrte aktiviteter Tilvenning Valg vi tar i løpet av dagen «Jeg»- budskap «Eg vil vær med deg!» Skape grunnleggende forventing om imøtekommende atferd fra alle. Vi viser med atferden at «eg vil vær med deg» Travel hverdag, må vi hele veien være bevisst på vår egen rolle og atferd. Trygge barb jmf trygghetssirkelen og ny tilvenning. Jo mer et inkluderende et fellesskap er, jo større sikkerhet er det for at alle barn trives. Holde en god omgangstone. Jeg budskap, snakk klart, vennlig og bestem – i jeg budskap. Si unnskyld Jobbe systematisk for å opprette en positiv relasjon til barna Respekt for hverandres ulikheter. Inngripen

12 Forebygging av mobbing og krenkelser
Personalet må ha kunnskap om hva mobbing og andre krenkelser er, og være til stede i lek og samhandling med barn og elever for å kunne oppdage mobbing og andre krenkelser. Kjenne igjen tegn på mobbing og andre krenkelser, ekskludering og vite hva som skal gjøres for å forebygge og håndtere dette. Barnehagen må gjøre det trygt å si fra.

13 Forebygging av mobbing og krenkelser.
Øke barns kompetanse. Barn må vite hva mobbing og andre krenkelser er, og hvordan de skal gå frem om de selv eller andre blir utsatt for dette. Foreldres kompetanse må økes. Skape en felles forståelse.

14 Håndtering av mobbing og andre krenkelser.

15 Vennskap forebygger mobbing

16 De voksnes ansvar Det er alltid de voksnes ansvar å avdekke og forebygge mobbing. Det er når de voksne, barnehageansatte og foreldre, er sammen med barna at de oppdager hva som foregår mellom barna. Dan Olweus (psykolog og professor) kommer med følgende råd når de voksne oppdager mobbing og trakassering mellom  barn:

17 De voksnes ansvar Grip inn: Ikke gå forbi barn som plager hverandre, det er det samme som at du akseptere det. Ikke spør hva som har skjedd, men sett konkrete ord på det du faktisk har sett. Si til barna at dette ikke er akseptabelt: snakk direkte til barna og møt blikkene deres. Ikke vær emosjonell, men nøytral i ditt budskap. Vær tydelig! Vær en voksen som barna vet at bryr seg. Den som blir plaget eller mobbet og den som plager eller mobber, trenger en sterk og tydelig voksen som både støtter og sier i fra.

18 Bjergsted barnehage vil ha fokus på:
tilvenning trygghetssirkelen relasjoner tilknytning voksenrollen vennskap fokusområder ICDP

19 Dialogkafe, foreldre/foresatt
Hva er viktig å tenke over når du snakker om andre sine barn i barnehagen? Hva gjør du når barnet ditt kommer hjem og forteller om noe som har hendt i barnehagen? Hvordan kan du som forelder/foresatt hjelpe barnet ditt å inkludere andre barn? Bursdagsinvitasjoner Invitere med hjem etter barnehagen osv Hvordan være en god rollemodell for våre barn?

20 Dialogkafe, personal Hvordan møter jeg barna på morgenen?
Hva gjør du når et barn forteller om at noen har holdt de utenfor eller de har blitt slått? Hvordan påser du at alle barn blir inkludert i leken? Hvordan bevisstgjør du barna når de ekskluderer andre fra fellesskapet/leken? Hvordan være god rollemodell for våre barn?

21 Hva kan vi alle gjøre: GI SE LYTT FORSTÅ SETT GRENSER
SE, hils på barna di treffer, si hei og gi et smil. «Så kjekt at du ville bli med Kari hjem», «Takk for at du hjalp meg med å finne Lars.» Så kjekt dere hadde det» GI, inviter en på middag en dag, tilby noen å bli med på lekeplassen, bli med å lufte hunden. LYTT, hør på barnet ditt og vær tilstede når de snakker til deg, følg opp det de sier og la de styre samtalen. FORSTÅ, vær en god rollemodell, snakk positivt om andre barn og voksne, ha positive forventninger til egne og andre barn. Selv når barnet kommer hjem og forteller de har blitt slått ol og hvor slem han/hun er. Bekreft ditt eget barn, «Eg skjønne at du blei lei deg då, at du blei redd. Så bra at du fortelle meg dette. Eg trur kanskje Lise blei veldig sint og hadde det vanskelig og då kan det vera sånn at de gjør dumme ting, då trenge de hjelp av en voksen. Vi kan snakke med en voksen i bh…» Er du bekymret for et annet barn, ta det opp med de ansatte i bh og dere kan drøfte hvordan dere kan håndtere det. SETT GRENSER, tydelig voksen. «Slik har vi det hjemme hos oss» Ha positive forventninger. Barn liker tydelige voksne! Vis barna at du forventer at de inkluderer, inviterer med nye barn hjem og framsnakker andre. Snakk med barna om empati, hvordan kan vi prøve å forstå andres tanker og kjenne på andres følelser? Hvorfor gjør folk som de gjør, hva ligger bak? Hva er det aller viktigste barn lærer av oss, hva er verdiene til vår familie? Hvordan kan vi som familie bry oss mer om andre? Snakk med barna om tilskuereffekten som handler om hvor viktig det er å stå opp for andre som trenger hjelp, si stopp. Å tørre være den ene som virkelig bryr seg. Tør du?

22 Samtaler i bilen og rundt middagsbordet
Hvem hjalp du i bh i dag? Hvem har du gledet i dag? Hvem spurte du om å bli med i leken i dag?


Laste ned ppt "Foreldremøte Bjergsted barnehage"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google