Foreldre og skole 6. og 7. trinn
Plan for møtet: 1. Innledning v/ ledelsen 2. PALS 3. «Barns digitale hverdag» v/ Kim Odland 4. Møtet fortsetter i de enkelte klasserom
Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever. Forventninger Med læringsutbytte menes både faglig og sosialt. Iflg. Kunnskapsløftets generelle del: Foreldrene har hovedansvar for oppfostringen av sine barn, skolen skal bistå foreldrene.
Læringsarbeid Forutsetning for å lære styrkes dersom elevene: Forstår hva de skal lære (og hvorfor) og hva som er forventet av dem. Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Får råd om hvordan de kan forbedre seg. En tilpasset opplæring !
Kapittel 9a i Opplæringsloven «Aktivitetsplikt» Følge med Gripe inn Varsle Undersøke Tiltak Tydelig plan
Det er viktig at foreldrene/foresatte Er aktive i samarbeidet mellom skolen og hjemmet. «Hjemmet er like viktig som undervisningen for at en elev skal få bra resultater» Holdning/innstilling/signaler Professor Thomas Nordahl Møt opp på utviklingssamtaler, foreldremøter og klassemiljøtiltak. Gi beskjed om det ikke passer å komme til oppsatte tider.
Hva sier elevene ?
PALS «Positiv Atferd, støttende Læringsmiljø og Samhandling» Omsorg, respekt og ansvar Samme forventninger til alle Hvorfor PALS? Hjemmeside
…at dere abonnerer på hjemmesiden: http://www.minskole.no/skeie Skeie skole ønsker… …at dere abonnerer på hjemmesiden: http://www.minskole.no/skeie
Et utvalg… August/september Ungdomsskoler, inntaksregler, fritt skolevalg, sammensetning av elevgrupper. Oktober Foreløpig skoleplassering (1. oktober) Oktober/november/desember Informasjonsutveksling mellom skolene vedr. elever med særskilt tilrettelagt opplæringstilbud.
Et utvalg… Januar Vedtak om skoleplassering. Februar/mars Møter vedr. elever med spesialundervisning «Elevens stemme» Hva tror du blir annerledes når du begynner på ungdomsskolen? Hva gleder du deg til? Hvis du gruer deg til noe, hva er det? Hva forventer du av deg selv? Hva kan du bidra med for at klassemiljøet skal bli godt?
Et utvalg… Mars-mai Mars Ungdomsskolen møter elevene Info. om ungdomsskolen Nye fag, fremmedspråk Skole- og hjemmearbeid Svar på spørsmål fra elevene Mars-mai Overføringsmøter vedr. elever som har IOP. April Informasjonsmøte for foresatte.
Et utvalg… Mai Sammensetning av nye klasser Juni Tett samarbeid mellom barne- og ungdomsskolene Flere møter/samtaler/«kvalitetssjekker» Juni OTUS (Overgang Til UngdomsSkolen) Hensikt: Forberede en trygg overgang fra barnetrinnet Oppmøte på den nye skolen Blir plassert i sin nye klasse Aktiviteter i og med sin nye klasse «Teambuilding» (Trollskogen)