Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Foreldre og skole - Forventninger -.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Foreldre og skole - Forventninger -."— Utskrift av presentasjonen:

1 Foreldre og skole - Forventninger -

2 Hvem? Sosial pedagogisk team: Spesial pedagogisk team: Ikt veileder:

3 Mål for skole/ hjem samarbeid
Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever. Med læringsutbytte menes både faglig og sosialt. Iflg. Kunnskapsløftets generelle del: Foreldrene har hovedansvar for oppfostringen av sine barn, skolen skal bistå foreldrene.

4 For at læringsutbytte skal bli størst mulig må foreldre/foresatte legge forholdene til rette slik at eleven Kommer til skolen til riktig tid. Har spist frokost Har med skolemat. Er uthvilt Er kledd i forhold til vær/aktivitet Har med bøker og utstyr Har gjort lekser Frokost og skolemat viktig for elevens læring, Frokost Om morgenen trenger du påfyll av energi for at kroppen skal fungere. Det er vanskelig å konsentrere seg, og både humør og arbeidslyst kan bli dårlig hvis du dropper frokosten. Derfor regnes frokosten som det viktigste måltidet om dagen. Har du dårlig matlyst eller dårlig tid, er det en bedre løsning å spise et eple eller en lettyoghurt, drikke et glass juice eller et glass mager melk, enn å hoppe helt over frokosten. Et annet alternativ er å lage en frokostmatpakke du kan ta med deg og spise når matlysten melder seg. Lekser: Det må legges til rette for skolearbeid hjemme.

5 For at læringsutbytte skal bli størst mulig må foreldre/foresatte legge forholdene til rette slik at eleven Holder orden på skolesakene. Har bokbind på bøkene. Det har blitt levert hjem lapp om erstatning av bøker som blir dårlig behandlet.

6 Det er viktig at foreldrene/foresatte
Tar kontakt med skolen dersom noe blir forandret i barnets liv. Ringer skolen dersom eleven er syk. Søker om fri. Skriver under på papirer som blir sendt hjem. utvalg no.html Jfr. Ordensregler

7 Det er viktig at foreldrene/foresatte
Er aktive i samarbeidet mellom skolen og hjemmet. «Hjemmet er like viktig som undervisningen for at en elev skal få bra resultater» Foreldres holdning og innstilling er viktig for barns læring Foreldre som støtter og viser at de synes skole er viktig, støtter barn gjennom sin positive holdning» Professor Thomas Nordahl Møt opp på utviklingssamtaler, foreldremøter og klassemiljøtiltak. Gi beskjed om det ikke passer å komme til oppsatte tider.

8 Skolen skal Være åpen for innspill fra og dialog med foreldre/foresatte. Sørge for at alle elever opplever et trygt og godt arbeidsmiljø fritt for mobbing. Respektere alle elevene. Være forberedt i møte med elevene. Gi informasjon om det som skjer på skolen. I møte med foreldrene arbeider vi for at kommunikasjonen er åpen og likeverdig. Opplever foresatte at deres barn er utsatt for mobbing, er det viktig at skolen får beskjed med en gang. Vi jobber da etter zero planen. Elevene skal respekteres uavhengig av hvem de er, faglig og atferdsmessig. Vi har ansvar for elevene i skoletiden og følger læreplanen. Informasjon kan gis i form av skriv(lekseplan), på hjemmeside, eller også på telefon osv.

9 Skolen skal Jevnlig oppdatering på hjemmesiden.
Følge opp inngåtte avtaler. Utarbeide et minimumsprogram for skole/ hjem samarbeidet. Delta på driftsstyremøter og FAU møter. Avtaler kan være gjort for enkelt elever eller grupper. Disse følges opp av den voksne på skolen som har inngått dem. Samarbeidsplan lages sammen men klassekontaktene. Her står det noe om når utviklingssamtalene er og foreldremøter osv. Det er også viktig at det på denne planen er lagt inn aktiviteter som fremmer et positivt klassemiljø.

10 Skolen skal Ringe hjem dersom ikke eleven har møtt på skolen.
Innkalle foresatte og elev til samtale dersom fraværet varer lenger enn en uke uten at det foreligger sykdom som tilsier dette. I møtet lage plan for oppfølging om nødvendig. Denne skal inneholde tiltak og evaluering.

11 Kapittel 9a i Opplæringsloven
«Aktivitetsplikt» Følge med Gripe inn Varsle Undersøke Tiltak Tydelig plan

12 Læringsarbeid Essensen i alt skolearbeid, hjemme eller på skolen, er at elevenes forutsetning for å lære styrkes dersom de: Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem. Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Får råd om hvordan de kan forbedre seg. Vurderer eget arbeid og utvikling.

13 Læringsarbeid Egen leseplan Lesetimer Bibliotek
Fokus på lesing i alle fag Lesefart og leseforståelse

14 Læringsarbeid PALS Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling Omsorg, respekt og ansvar Samme forventninger til alle Hvorfor PALS? Hjemmeside

15 Oppsummert…….

16 Oppsummert……

17 …at dere abonnerer på hjemmesiden: http://www.minskole.no/skeie
Skeie skole ønsker… …at dere abonnerer på hjemmesiden:

18 Skolehelsetjenesten i Stavanger - barnas egen helsetjeneste
Foreldremøte Skeie skole, Skolehelsetjenesten i Stavanger - barnas egen helsetjeneste Janne Ravndal og Julie L. Homnes

19 Velkommen til skolehelsetjenesten
Barnas egen lovpålagte helsetjeneste Helsestasjonen skolehelsetjenesten Helsesykepleier Janne og Julie er tilstede 80%. Kontor på skolen 4-5 dager i uken Tlf: (Helsestasjonen) Skolehelsetjenesten skal være lett tilgjengelig

20

21 Eleven får denne info brosjyren som ranselpost etter oppstart i 1. kl
Eleven får denne info brosjyren som ranselpost etter oppstart i 1. kl. i august/september.

22 1 Ha oversikt over elevmassens helsetilstand
1 Ha oversikt over elevmassens helsetilstand. En pålagt oppgave fra kommunen. Bidra med en helsestemme inn i barnas skolehverdag: ha kontakt med elever, foreldre, ansatte på skolen, delta i skolens ressursteam, samarbeidsmøter vedr enkeltelever, foreldremøter. 2 + 3 Fremme livsmestring: Sammen med barn og foreldre bidrar helsesøster til å finne gode løsninger og strategier når noe oppleves vanskelig. Fremme forståelse for hvordan følelser, tanker og handlinger påvirker hverandre. Gi informasjon som påvirker til gode helsevalg via individuelle samtaler, gruppe og undervisning i klasse.

23 Skolehelsetjenesten Skolehelsetjenesten arbeider helsefremmende og forebyggende, både med psykisk og fysisk helse og sosiale forhold (Helsedirektoratet) Skolehelsetjenesten Tjenesten skal blant annet Ha et helhetlig blikk og kompetanse på helse, oppvekst og livskvalitet Bidra til økt trivsel og mestring for barn og unge, og legge til rette for et godt psykososialt og fysisk arbeidsmiljø i skolen Tilby helsesamtaler - samtaler med barn og foreldre Tilby foreldreveiledning – støttesamtaler Delta i undervisning i grupper/ klasser Tilby vaksiner i henhold til barnevaksinasjonsprogrammet

24 Hvordan vet elevene hvem helsesykepleier er?
Går på besøk til klassene for å presentere oss Forteller om oppgavene våre på skolen Er av og til ute i friminutt Har helseopplysning/ undervisning i klasse/ gruppe Henger opp «informasjonsplakat» i alle klasserom

25 Skolehelsetjenestens tilbud
| Stavanger kommune Helsestasjonens familiesenter Vis informasjon om skolehelsetjenesten som ligger på Stavanger Kommune. Si noe om faste oppgaver Si noe om samarbeid Si noe om journaler og taushetsplikt/innsynsrett Si noe om bydekkende tilbud Helsestasjonens familiesenter Sorggruppe Barn som pårørende – gruppe Livsstils skolen – strever med kosthold/overvekt

26 Skolestartundersøkelsen
Alle barn får tilbud om en undersøkelse i løpet av første skoleår Denne undersøkelsen omfatter: Helsesamtale hos helsesykepleier Somatisk undersøkelse hos lege Førskolekonsultasjonen er nå flyttet tll 1. klasse Skolestartundersøkelsen gjennomføres etter at barnet har begynt på skolen på 1. trinn for å: Opprette kontakt med barna som går på skolen og deres foreldre Skape et godt utgangspunkt for samarbeid mellom skolehelsetjenesten og skolen om barnets behov Fange opp barn som har flyttet til kommunen mellom siste undersøkelse på helsestasjonen og skolestart Helsesamtale med foreldre tilstede. Varighet ca. 30 min. begynner ut på høsten og ut skoleåret. I forkant tar vi hørseltest av elevene. Vekt og lengde tas etter samtalen, med foreldre tilstede. Sender ut skjema og innkallelse i ranselpost. Ta med skjema til samtalen. Aktuelle tema: mestring, trivsel, relasjoner (psykisk helse) søvn og søvnvaner, kosthold, fysisk aktivitet, ulykker og skader, tannhelse, vold, overgrep og omsorgssvikt Tilbud om helsesamtale er på skolen (ved gymsalen) Lege undersøkelse på helsestasjon, ca 15 min.

27 Gode rammer for barn består av:
Trygge relasjoner Ernæring Fysisk aktivitet Nettvett og grensesetting Søvn og hvile Jfr «Trygghetssirkelen» utviklet av Cooper, Hoffman og Powell Trygge relasjoner – Bli sett, hørt., tatt på alvor, oppmuntret til å gå videre ut i verden, må innom foreldrene for å få litt oppladning/trøstet Ernæring- nok mat ofte nok Fysisk aktivitet – gir glede, mestringsopplevelse, styrke vennskap Nettvett og grensesetting Søvn og hvile –

28 Barn er sårbare og barn er sterke
Hva er ditt barn? Kanskje begge deler? TIPS! Viktig å øve opp selvstendigheten til barnet, det smitter over på selvfølelsen. Når selvfølelsen er god, blir barnet trygg på seg selv og andre Toalettbesøk Av – og påkledning Skoleveien Lytt til barnet Spill spill med barna – “tap og vinn med samme sinn” Takk for oppmerksomheten

29 BLI MED !


Laste ned ppt "Foreldre og skole - Forventninger -."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google