Tilbud og tjenester til studenter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Advertisements

Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
HUMSAM etablererkurs Karrieresenteret ved UiO Vidar Grøtta,
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Betingelser for frivillig innsats – motivasjon og kontekst Dag Wollebæk, Synne Sætrang og Audun Fladmoe Presentasjon av rapport, Funkis Studieforum 31.
VOKSENOPPLÆRINGSKONFERANSEN 2016 Kent Terje Ingebretsen
Innhold Program Agresso brukerforum 7-8 nov Oppsummering av arbeidet 2011/2012 i ABA Workshoper Annet.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Presentasjon av handlingsplanen
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Studieveien.
Informasjonsmøte november 2016
Kvalifikasjonsrammeverket
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Liv Oddrun Voll Aud Ragnhild Skår
Utdanningskomiteen 19. mai
Del 3: Mine muligheter.
International Environment and Development Studies
Den nye sekretæren Den typiske kontormedarbeideren i Fagforbundet er en 48 år gammel kvinne Hun er ansatt i stilling som sekretær Hun er ansatt i en norsk.
Muntlig vurdering – å veilede andre
Mobbeombudet i Rogaland
Velkommen til August 2017.
Informasjon om eksamen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Kommunikasjon.
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Veileder – NAV Loppa Veileder 100% fast stilling
Velkommen – presentasjon av deg selv
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Introduksjon til workshop
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Innspill til programrådsmøte
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
FAGVALG KUNST, DESIGN OG ARKITEKTUR EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
4. nettverksmøte – de siste brikkene
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Strategi Vedtatt av årsmøtet 2019.
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hvordan SKRIVE en god CV?
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Tilbud og tjenester til studenter Karriereveileder Vivienne Lumayag, Karrieresenteret ved UiO

Kurs og workshop Dette kan du tilby arbeidsgiver Karrierekurs Jobbsøkerkurs Intervjukurs Kurs for de som skal ha praksisplass

Dette kan du tilby arbeidsgiver En typisk UiO-student er ikke komfortabel med å sette ord på egen kompetanse (Kandidatundersøkelsen, 2018)

Helheten av din kompetanse Generelle akademiske ferdigheter Andre ferdigheter Fag- kunnskaper Personlige egenskaper Resultater Når vi snakker om kompetanse på Karrieresenteret mener vi mer enn utdanningen din. Kompetansen din består av flere ting/har flere sider. Kompetansekategorier : 1: Kunnskaper – spisskompetanse/fagkunnskap Eks: Politikk, nasjonalisme, økonomisk utvikling, organisasjoners og institusjoners oppbygging … (statsvitenskap ) 2: Ferdigheter knyttet til studiet (deler med andre studenter)– hva har du erfaring med å gjøre? Hvordan har du jobbet med faget ditt? Hva har vært arbeidsoppgavene dine så langt i studiene? Eksempler: selvstendig arbeid, holde tidsfrister, formidle kunnskap, research, samarbeid, lese faglitteratur på engelsk, analyse, skriftlig og muntlig formidling 3: Andre ferdigheter (ofte knyttet til hva du kan gjøre)– praktisk erfaring fra jobb, verv eller studentengasjementer? Har du vært økonomiansvarlig i studentforening? Ledererfaring? Har du drevet med opplæring av nyansatte i deltidsjobben? Har du fått god kulturforståelse og språkferdigheter gjennom flere utenlandsopphold? Eksempler: regnskap/budsjettarbeid, opplæring, yte service, kommunikasjon, samarbeid… Dette er ting som har stor overføringsverdi til arbeidslivet. 4: Personlige egenskaper – hvem er du?/hva kjennetegner deg? Arbeidsgiver er like opptatt av dine personlige egenskaper som av hvilke fag du har studert. Det er derfor veldig viktig å kunne sette ord på hva som kjennetegner deg som person. Hva har tidligere ledere trukket fram som dine sterke sider? Er du flink til å motivere? Opplever du at du blir gitt ansvarsoppgaver? Beholder du roen i stressede situasjoner? Hvem er du når dere jobber i grupper? Eksempler: strukturert, analytisk, arbeidsom, utadvendt, løsningsorientert 5: Motivasjon – hva driver deg? Hva vil du bidra til? Hva er det som gjør at du hopper ut av senga om morgenen og har lyst til å dra på jobb? Likte du å kartlegge kundens behov når du jobbet i klesbutikk? Likte du den variasjonen mellom informasjonsinnhenting og skriftlig formidling som arbeidet med eksamensoppgaver gir deg? Er du opptatt av miljøet, og ønsker en endring i nordmenns holdninger til miljøspørsmålet? Så dette er helheten arbeidsgiver ser etter. I dag skal vi fokusere på disse tre: ferdigheter knyttet til studiene, andre ferdigheter og personlige egenskaper. Dere skal nå få kartlegge deres egen kompetanse. Motivasjon

Dette kan du tilby arbeidsgiver Læringsmål: Få innsikt i hva arbeidsgiver vektlegger når de skal ansette Sett ord på din kompetanse, både muntlig og skriftlig Bli klar over hva du kan og hva som motiverer deg Workshop: Samarbeide med andre studenter For hvem? Alle, både studenter som er tidlig i studieløpet og de som nærmer seg slutten Positive tilbakemeldinger fra studenter som har gjennomført denne workshopen