Voldsforebyggende opplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
Trygge organisasjoner
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
"God bagasje på livets reise."
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Flere barnehagelærere!
Lek og Læring i barnehagen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Alle barn har rett til utdanning!. ”Hjelp skal ikke være gaver, men hjelp til selvhjelp mellom likeverdige, der alle bidrar etter evne ut fra en følelse.
Barn på flukt Presentasjon fra Redd Barna Norge.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Samfunnsdagen 2012 Forskerjam Barnehagen som forebyggende arena for barn som utsettes for omsorgssvikt Åse Bratterud og Kari Emilsen Barnevernets utviklingssenter.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Krisesenteret i Telemark
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Helsesøsterkongressen 2017
«Æ E MÆ» Berit Voktor Helsesøster / prosjektleder
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Fagnettverk NMT Kl. 12:30 Arbeid i fagnettverk for fagnettverksgruppene (på Trudvang) Presentasjon av arbeidsgruppa for fagnettverket, ny nettside 10 min.
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Oppstart i barnehagen.
Foreldremøte Glomfjord barnehage
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Foreldremøte Odderøya barnehage
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Voldsforebyggende opplæring Jeg vet Voldsforebyggende opplæring Hvorfor skal barn lære om vold, overgrep og mobbing? Hvordan kan vi gjennomføre opplæringen? Presentasjon for ansatte i barnehagen

Hvorfor skal barn lære om vold, overgrep og mobbing? Barnekonvensjonen: Barn har rett til beskyttelse mot vold Barn har rett til opplæring Barn har rett på god hjelp Barn har rett til å bli hørt Barn trenger kunnskap om vold, overgrep og mobbing for å vite hvilke rettigheter de har, hvordan de kan få hjelp, og hva de kan gjøre for å hjelpe andre!

Barnehagens verdigrunnlag og rammeplanen Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing. Om et barn opplever krenkelser eller mobbing, må barnehagen håndtere, stoppe og følge opp dette. Gjennom den daglige og nære kontakten med barna er barnehagen i en sentral posisjon til å kunne observere og motta informasjon om barnas omsorgs- og livssituasjon. Personalet skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og vite hvordan dette kan forebygges og oppdages. Personalet skal kjenne til opplysningsplikten til barnevernet, jf. barnehageloven § 22.

Barnehagens formål og innhold Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære å beholde venner samtale om normer for samhandling og invitere barna til å utforme normer for samhandling i fellesskap støtte barna i å ta andres perspektiv, se en sak fra flere synsvinkler og reflektere over egne og andres følelser, opplevelser og meninger støtte barna i å sette egne grenser, respektere andres grenser og finne løsninger i konfliktsituasjoner forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing, krenkelser og uheldige samspillsmønstre. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser.

Hva er «Jeg vet»? «Jeg vet» er utviklet av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, i samarbeid med Utdanningsdirektoratet og Helsedirektoratet. Plattformen er laget sammen med det digitale læremiddelet Salaby. En kvalitetssikret læringsressurs for alderstilpasset opplæring om vold, overgrep og mobbing i barnehage og skole Gratis og tilgjengelig for alle Tilpasset barnehagens rammeplan og fagområder, er temabasert og kan brukes i store og små grupper Læringsressursen styres av barnehagelærer og er tilrettelagt for ca. fire samlingsstunder i løpet av et barnehageår

«Jeg vet» gir barnehagebarn alderstilpasset kunnskap om: Kropp, grenser, følelser og hemmeligheter Hva vold, seksuelle overgrep og mobbing er Rettigheter og lover – hva har barn og voksne lov til, og hva er ikke lov Hvordan de kan få hjelp hvis de selv eller noen de kjenner opplever vold, overgrep eller mobbing

Barna får kunnskap ved hjelp av: Temabaserte opplegg for samtalestunder og samlinger Enkle tekster, filmer, illustrasjoner og oppgaver Å bli presentert for situasjoner og historier der barna skal reflektere og samtale

Hva gjør jeg hvis jeg er bekymret for et barn? «Jeg vet» er utviklet slik at det skal oppleves trygt for barnehagelærere å bruke ressursen sammen med barna Barnehagelærere har nødvendig kompetanse til å snakke med barn om vanskelige tema, og handle dersom de blir bekymret for at et barn kan være utsatt for vold, overgrep eller mobbing Dersom du er bekymret for et barn: SNAKKE (snakkemedbarn.no) er en plattform for læring og øving på samtaler med barn om vanskelige tema På helsekompetanse.no kan du gjennomføre et gratis nettkurs som skal gjøre deg tryggere når det gjelder det å snakke med barn for å kunne avdekke vold og seksuelle overgrep, og til å melde vold og seksuelle overgrep videre til barnevern og politi På Bufdirs barnevernsider (bufdir.no/barnevern) finner du oversikt over din nærmeste barneverntjeneste og informasjon om hvordan du melder bekymring til barnevernet Har du spørsmål eller ønsker å snakke mer om dette, ta kontakt med rådgiver eller helsesøster på skolen

Bli kjent med «Jeg vet»!

1. Introduksjonsfilm om å ha en hemmelighet 2. Spørsmål for samtale om hemmeligheter 3. Påstander barna kan diskutere 4. Historien om Herman som har en hemmelighet 5. Snakk om Herman og hvordan han hadde det 6. Avsluttende aktivitet: Tegneark

Forslag til fremgangsmåte for å bli bedre kjent med «Jeg vet» Klikk dere inn på www.jegvet.no Gjennomgå opplegget «Hemmeligheter» eller «Min kropp og mine grenser» ved å klikke rundt i modulene.  Diskuter så i plenum eller grupper: Hvordan ville dere forberedt, gjennomført og fulgt opp en samling med dette som tema? Se filmene som ligger under «Diskuter situasjonene». Hva slags samtaler kan vi forvente i etterkant av en slik film? Er det noe vi kan samarbeide om, som voksne, for å tilrettelegge for at opplæringen blir god og trygg for barna?