Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

«Æ E MÆ» Berit Voktor Helsesøster / prosjektleder

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "«Æ E MÆ» Berit Voktor Helsesøster / prosjektleder"— Utskrift av presentasjonen:

1 «Æ E MÆ» Berit Voktor Helsesøster / prosjektleder
Helsesøsterkongressen

2 Sortland kommune Midt i Vesterålen innbyggere Den blå byen

3 Om tiltak med målsetting å forebygge seksuelle overgrep og vold mot barn og unge i Sortland kommune
Bakgrunn Tiltak Resultater

4 Bakgrunn Kommunen sterkt utfordret på hjelpetiltak til personer utsatt for seksuelle overgrep Stor innsikt i problemområdet gjennom langvarig veiledning fra IKST Det er ulogisk og uetisk å starte jobben først når det har gått galt

5 Prosjekt 2011 - 2014 Hovedsatsingsområder
Generell opplysning og samfunnsbevissthet Opplæring av barn og unge Juridisk system ( forbedring av retningslinjer, rutiner og samarbeid) Oppfølging av «offer»

6

7 Tiltak

8 Kurs til alle foreldre til nyfødte barn(6 uker-6mnd)
Utgangspunkt i babymassasje Kurset fokuserer blant annet på: Styrke tilknytning og skape en trygg relasjon mellom barnet og den voksne Gjøre foreldrene mer bevisste på barnets kroppsspråk Gi de nybakte foreldrene økt trygghet i rollen som mor og far

9 Opplæring av barn i barnehage
Eget program for 3, 4 og 5-åringer tilpasset barnets alder 3-åringer: Om kroppsdeler- hvordan ser vi ut – begrepsbygging 4-åringer: - kroppens funksjon, følelser, empati, mot til å si ifra, grenser og om relasjoner

10 5-åringer: Oppfølging fra tidligere år
Om gode, vonde og ulovlige hemmeligheter Om gode, vonde og ulovlige berøringer Hvordan blir vi til

11 x.

12 Undervisning 3.+ 4. klasse Fra høst 2017
Gjennomføres av helsesøster i forbindelse med ordinær helseundervisning Tema: Kosthold, hygiene, tenner, søvn, skjermbruk, fysisk aktivitet, refleks, trafikksikkerhet, følelser, vennskap, psykisk helse, vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep. Viser filmen «Barn skal vite»

13 Undervisning 7. klasse mål:
Gi de unge kunnskap og begrepsapparat om egen kropp og seksualitet Lære gode holdninger for egen og andres kropp og seksualitet Lære å si fra hvis noen trår over egne grenser samt respektere andres grenser Gi mot til å varsle hvis man opplever grenseoverskridelser Etablere håp om at det går an å få hjelp hvis man er utsatt for overgrep

14 Undervisning 7. klasse - tema time for time
Seksualitet Identitet og selvfølelse Kroppen Vold i nære relasjoner Vennskap, forelskelse, kjærlighet Grenser Seksuelle overgrep Som dere ser er undervisninga retta mot mye mer enn s.o og vold. Voksne: 1 dame/HS og en mann ansatt i helse 10 klasser, 8 skoler 8 ganger på 9 timer, 7 tema . Klassevis, sitter i halvmåne mot tavla. Begynner hver time med hilsen og navnelapper. Repeterer det viktigste fra forrige time. Postkasse, anonyme spm. Dagens tema. Bruker tavla- tankekart, tegninger, 1-2 aktiviteter pr. time. Reflektere for å kunne ta stilling, selvstendige avgjørelser Vi ønsker at undervisningsopplegget skal være med på å forhindre at en del ungdommer blir utsatt for s.o., og at noen utsatte unge tør å søke hjelp for sin vanskelige sit. Evaluering fra elevene viser at 95%sier at de er blitt tryggere i fht egen kropp, 77% i fht egen seksualitet, 88%lettere å sette egne grenser, 82% lettere å respektere andres grenser Vold i nære rel. Nytt forrige skoleår. Alternativ til vold. «Den perfekte middag» film om vold i fam. Og kjæresteforhold., varer i 30 min. Vold deles i 5 grupper: fysisk vold, psykisk vold, materiell vold, seksuell vold og latent vold.

15 Undervisning russekullet
Mål om å forebygge voldtekt Tema: Festrelaterte voldtekter, sovevoldtekt, medvirkning til voldtekt, falsk anmeldelse, strafferettslige konsekvenser Konsekvenser for overgrepsutsatte og overgriper Film, «Blikkfang»

16 Opplæring av barn og unge med utviklingshemming
Undervisninga gis av ansatte i Habiliteringsteamet ved Nordlandssykehuset, Vesterålen Samme tema som i 7. klasse Utgangspunkt i KIS (Kropp, Identitet og Seksualitet) som er utviklet av habiliteringstjenesten i Bodø – Nordlandssykehuset. Kurs over 2 dager etter behov – minst 1kurs i året

17 Konsultasjonsteam seksuelle overgrep og vold
Består av: Helsesøster (leder), barnevernstjeneste, politi, psykisk helsetjeneste, kommunepsykolog, pedagog ansatt i helsetjenesten og kommuneoverlege. To faste møter i halvåret og ellers ved henvendelser. Tar i mot henvendelser fra fagpersoner som er bekymret for at et barn utsettes for overgrep. Henvendelse fra privatpersoner må gå via fagpersoner. Henvendelsene blir drøftet anonymt Bruker modellen for reflekterende grupper og guider fagpersonen videre i prosessen

18 I tillegg Omfattende kursing med tema «barns seksualitet og seksuelle overgrep» Kurs for frivillige org. og tilbud om hjelp til etablering av beredskapsplaner Deltagelse i foreldremøter Massiv bruk av lokalmedia om tema

19 Resultater Ingen forskning til tross for mange henvendelser og 1 avtale Interkommunalt Barnevern sier at barn fra Sortland deltar annerledes i samtaler om vold/overgrep/omsorgssvikt. De voksne og barna har felles begrepsapparat eks «gode og vonde berøringer» Foreldre melder om barn som har stor sikkerhet på egen grenser

20 Den gode nyheten er at det virker, men ikke helt som vi tenkte.
En metastudie ( satt sammen av mange forskjellige forskningsstudier)

21

22

23

24 Hva er spesielt? At en kommune tar dette ansvaret selv
En hel «pakke» – oppfølging fra spedbarn til russetid I alle ledd fokuseres det på en helhet som skal forhindre krenkelser i form av vold og overgrep – Men også bygge selvtillit og respekt for egen og andres kropp samt respekt for andres seksualitet og følelsesliv.

25 «Æ E MÆ» Æ e mæ Æ e alltid mæ Æ setter grenser for mæ selv Æ e den æ e Æ kommer ikke til å forandre mæ for noen Æ kan ta vare på mæ sjøl Hvis æ trenger hjelp så spør æ om det For æ e mæ Æ kommer alltid til å være mæ, alltid!!!


Laste ned ppt "«Æ E MÆ» Berit Voktor Helsesøster / prosjektleder"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google