Introduksjon til kurset. Hva er strategi?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Internkontroll i kommuner
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Stjørdal Rotary-klubb
Legemiddelindustrien (LMI)
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
10. Organisasjoners effektivitet
Hvordan skrive en god utredning?
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Sesjon 9: Oppsummering Knut Haanæs Handelshøyskolen BI Knut Haanæs.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen1 STR 2400 Strategi Kursopplegg Fred Wenstøp.
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Planlegging og strategi
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Definere og velge hovedmål og delmål
SWOT-analyse.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Gruppeundervisning /
Politisk påvirkning.
Hva er “beste praksis” styrearbeid og hvordan komme dit? Styreakademiet.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Samhandling og prosessledelse
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Klubben for alle.
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Dialogkonferanse – Smart Spesialisering på Østlandet
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Årets norske Leanvirksomhet
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
SWOT-matrisen.
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Segmentering og posisjonering
Utviklingsplan HMR HMR 2035
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
10. Organisasjoners effektivitet
STR 2400 Strategi Kursopplegg
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
INF 9650 Informasjonsledelse
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
VERDENS BESTE VERTSKAP
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Selge et produkt eller en tjeneste
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Årets norske Leanvirksomhet
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Strategisk hierarki Regnskap AS.
AABS Gjesteforelesning HRS6002 Strategi og strategiske analyser 5.april 2001 Eirik Langeland Revisjon.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjon til kurset. Hva er strategi? Forelesningsfoiler sesjon 1 05.04.01 Introduksjon til kurset. Hva er strategi? Ragnhild Kvålshaugen Institutt for strategi Ragnhild Kvålshaugen

Forelesningsfoiler sesjon 1 05.04.01 Agenda Hva er strategi? Kursopplegget Strategi - et nyttig fag for statsautoriserte revisorer? Gjest: Eirik Langeland, Ernst & Young Presentere meg selv: Førsteamanuensis institutt for strategi Utdanningsbakgrunn Arbeidserfaring Gjennomgang av dagensprogram 05.04.01 Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

Hva betyr det å tenke strategisk? Forelesningsfoiler sesjon 1 05.04.01 Hva betyr det å tenke strategisk? Aftenposten 12.12.00: ITK-sektoren hadde i 1988 en verdiskapning på 46 milliarder kroner, og verdiskapningen har vokst sterkere enn det samlede bruttonasjonalprodukt. Sektorens betydning i økonomien blir stadig større (Kilde: SSB). En liten øvelse i å identifisere viktige forhold knyttet til strategiske overlegginger for en bedrift. Bruke Merkantildata som eksempel. Regnskapet viser et selskap i problemer. Hva er årsakene til det? Presentere noe informasjon om bransjen og selskapet (denne og påfølgende foil + artikkel fra Finansavisen). En stor aktør i denne bransjen - 05.04.01 Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

Merkantildatas visjon Forelesningsfoiler sesjon 1 05.04.01 Merkantildatas visjon Er de der? Kommer de dit? 05.04.01 Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

Forelesningsfoiler sesjon 1 05.04.01 Hvem konkurrerer Merkantildata med? Hvilken bransje er Merkantildata i og hva kjenne- tegner denne bransjen? Hvordan skal Merkantildata nå sin visjon? Hvordan skal Merkantildata posisjonere seg i markedet? Hvordan skaper Merkantildata verdi? Summe med sidemannen om dette i 5 minutter. 05.04.01 Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

Forelesningsfoiler sesjon 1 05.04.01 Menneskelige prosesser Ressurser Mål Strategi betyr valg Peter Lorange Aktiviteter Midler Over på de mer formelle definisjonene av strategi………... Hva lager vi strategier for - ulike forhold det er naturlig å ta strategiske valg på? De strategiske valgene skal alltid være knyttet til visjon og forretningside. Kan visjon og forretningside endres? Når bør bedrifter gjøre det? Hvorfor? Eksempel: Nokia. Kommunikasjon Samspill Arenaer 05.04.01 Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

Strategiske dimensjoner Forelesningsfoiler sesjon 1 05.04.01 Strategiske dimensjoner Ressurser (kompetanse) Industri (verdierobring) Aktiviteter (verdiskapning) Posisjon / Prosess Knytte dette opp til diskusjonene vi hadde tidligere. Snakke litt om de ulike dimensjoner - noen er interne forhold og noen er eksterne forhold. Det sentrale ved strategi er å skape samsvar mellom interne og eksterne forhold og finne seg en konkurransemessig gunstig posisjon i markedet. Dette kan man bl.a. gjøre ved å foreta strategiske analyser…… Neste foil. 05.04.01 Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

Strategisk analyse (SWOT) - forretningsområde Forelesningsfoiler sesjon 1 05.04.01 Strategisk analyse (SWOT) - forretningsområde Trusler Muligheter Svakheter Styrker Intern analyse Ekstern Dette er hovedbidraget i kapittelet som er kopiert fra Andrews bok. Snakke om de ulike dimensjoner ved SWOT analysen. Samsvar (fit) det sentrale å få til her, men det må også passe til den konkurransemessige situasjonen. VALG AV OVERORDNET STRATEGI Posisjonering 05.04.01 Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

Forelesningsfoiler sesjon 1 Porter om strategi 05.04.01 Hva er strategi? Å være annerledes Effectiveness Efficiency Generiske strategier: Kostnadslederskap Differensiering (Fokus) Dette er kjapp oppsummering av bidraget til Porter. Budskapet: Det å løpe fortere enn de andre etter den sammen guleroten gir ikke varige fordeler (varige konkurransemessige fortrinn). Forklare forskjellen på effectiveness (å gjøre de riktig ting) og efficiency (å gjøre tingene riktig). Porter hevder at det ikke er nok å gjøre de samme tingene som de andre bedre for å skape seg konkurransemessig fortrinn, man må være annerledes eller helst gjøre ting på utradisjonelle måter. EKS flyselskapet. Trade-offs problematikken. Dette får konsekvenser for organisering blant annet. 05.04.01 Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

Strategi på ulike nivåer Forelesningsfoiler sesjon 1 05.04.01 Strategi på ulike nivåer Konsern Forretnings- område Forretnings-område Forretnings- område Funksjoner Funksjoner Funksjoner Strategi utformes også på mange nivåer i organisasjonen. Det vi skal fokusere på i dette kurset er strategier på forretningsområder. F.eks for Merkantildatas del vil det være strategier for Eterra eller Ementor. 05.04.01 Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen

Frivillig oppgave til 9. mai Basert på kap. 1 Ghemawat, kap. 2 Andrews, artikkelen til Porter og din egen erfaring, hva er din forståelse av strategi? 05.04.01 Ragnhild Kvålshaugen

Forelesningsfoiler sesjon 1 05.04.01 Kursopplegget Formål Litt om de ulike temaene Litteratur Evalueringsform Case og caseanalyse Bruk av hjemmeside: http://www.bi.no/users/fgl98005/HRS6002/hrs6002.htm Formål fra hjemmesiden. Kursbeskrivelsen. Hva de ulike temaene kort går ut på og hvordan de henger - bruk interne vs. eksterne forhold. Samt det å lage strategier versus det å vurdere de. Hva er pensum? Hvordan evalueres dere? Råd om caseløsning se hjemmeside. Oppgavene til casene deles ut 9. mai for første case (presentasjonen) og 31. mai for case 2 (Leiv Vidar). Alt materiale og praktisk informasjon til kurset finnes på hjemmesiden. 05.04.01 Ragnhild Kvålshaugen Ragnhild Kvålshaugen