Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi"— Utskrift av presentasjonen:

1 Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Forretningsbehov Informasjonsbehov Gang 4 IS infrastruktur Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi Temaer: Organisasjoners forretningsbehov og informasjonsbehov Kunnskapsarbeide i organisasjoner Strategisk samordning Litteratur: L&L, kap 13 og 14 s , RS, Henderson & Venkatraman s Individ <--> Gruppe <--> Organisasjon Internt <--> Eksternt

2 Kendall-Jackson - fra forretningsbehov til IS
Informasjonsbehov Hele bedriften må ha tilgang til databaser IS infrastruktur Lager- data Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi Data om lager- bevegelser Data om leverings- presisjon Maskinvare <--> Programvare Individ <--> Gruppe <--> Organisasjon Bedre lagerkontroll Internt <--> Eksternt Hurtige leveringer Kendall - Jackson er beskrevet på side i L&L

3

4

5 Benetton - ulike typer av IS
Oppgavekarakter Brukes av Toppledere Strategisk Mellomledere Taktisk Ordre Katalog Prisliste Ordre Kunnskaps- arbeidere Kunnskap Databaser Drift, produksjon. service Produksjons- arbeidere Prod.plan Transport Prod. R & F S & Mf PL Benetton er beskrevet på side 498 i L&L

6 IS for organisasjonen og grupper Transaksjonssystemer - smør og brød
Lager Innkjøp Kvalitetskontroll Produksjonskontroll Distribusjon Personalopplæring Selgeroppfølging Ordrebehandling Point of sale Innvilge kreditt Betalinger Lønninger

7 Organisatoriske oppgaver IS kan støtte
Generelle funksjoner Koordinering av individer og oppgaver for å nå felles mål. Integrasjon mellom ulike enheter eller prosjekter. Forbinde organisasjonen med sine omgivelser. Aktiviteter Dokumenthåndtering Planlegging og samordning Kommunikasjon med individer og grupper Forvalte data om individer og grupper Prosjektledelse Kilde: L&L 3rd ed., table 14.3

8 Gruppevare Kundeoppf Lagerstyr.
Programvare som effektiviserer gruppearbeid i store og små organisasjoner. Støtter samarbeid og gjør data tilgjengelig. Regnskap Virtuelle møter Database Personalsys E-post Kalender Konferanser

9 4 viktige spørsmål for IS
Hvor kommer dataene fra? Hva gjør systemet med dataene? Hvilke forretningsbehov dekkes? Hvilke endringer medfører systemet for virksomheten?

10 Strategisk samordning
Virksomhetstematikk IS/IT-tematikk Forretningsstrategi Fokus og omfang Kjernekompetanse Styringsmodell IS/IT-strategi Formål og fokus for IS/IT Kjernekompetanse på IS/IT Styringsmodell IS/IT Krav til ekstern effektivitet Strategisk samordning Organisatorisk infra- struktur og prosesser Administrativ infrastruktur Virksomhetsprosesser Ferdigheter IS infrastruktur og prosesser IS infrastruktur Prosesser/prosedyrer Ferdigheter Behov for intern effektivitet Kilde: Henderson & Venkatraman. Strategic alignment, IBM Systems Journal, 1993

11 Strategisk samordning
Samordning er dynamisk Eksterne forhold påvirker interne og omvendt Stadig flere virksomheter har dynamiske omgivelser - tilsier organisk organisasjon

12 Perspektiv 1: Eksekvering av strategi
Forretningsstrategi Fokus og omfang Kjernekompetanse Styringsmodell Strategisk samordning Organisatorisk infra- struktur og prosesser Administrativ infrastruktur Virksomhetsprosesser Ferdigheter IS infrastruktur og prosesser IS infrastruktur Prosesser/prosedyrer Ferdigheter

13 Perspektiv 2: Teknologitransformasjon
Forretningsstrategi Fokus og omfang Kjernekompetanse Styringsmodell IS/IT-strategi Formål og fokus for IS/IT Kjernekompetanse på IS/IT Styringsmodell IS/IT Strategisk samordning IS infrastruktur og prosesser IS infrastruktur Prosesser/prosedyrer Ferdigheter

14 Perspektiv 3: Konkurransmessig potensiale
Forretningsstrategi Fokus og omfang Kjernekompetanse Styringsmodell IS/IT-strategi Formål og fokus for IS/IT Kjernekompetanse på IS/IT Styringsmodell IS/IT Strategisk samordning Organisatorisk infra- struktur og prosesser Administrativ infrastruktur Virksomhetsprosesser Ferdigheter

15 Perspektiv 4: Servicenivå
IS/IT-strategi Formål og fokus for IS/IT Kjernekompetanse på IS/IT Styringsmodell IS/IT Strategisk samordning Organisatorisk infra- struktur og prosesser Administrativ infrastruktur Virksomhetsprosesser Ferdigheter IS infrastruktur og prosesser IS infrastruktur Prosesser/prosedyrer Ferdigheter

16 Analyse av forretningsbehovet “Integrert vareflyt”
Porter Virksomhetstematikk IS/IT-tematikk Forretningsstrategi Integrert vareflyt i dagligvare- sektoren, Leveringssikkerhet IS/IT-strategi Kunnskap om data- kommunikasjon Samarbeide med eksterne partnere Eksterne forretnings- behov Organisatorisk infrastruktur og prosesser Effektiv og presis distribusjon God treffsikkerhet i prognoser IS infrastruktur og prosesser Applikasjoner for prognoser og distribusjon Integrert teknisk plattform (rekkevidde og omfang) Interne forretnings- behov

17

18

19 Analyse av forretningsbehovet “TRESS” - slanger og koblinger
Virksomhetstematikk IS/IT-tematikk Forretningsstrategi Integrert vareflyt i rørbransjen Leveringssikkerhet Lett å finne riktige produkter Kvalitet og service Lave driftskostnader IS/IT-strategi Kunnskap om data- kommunikasjon Samarbeide med eksterne partnere Annonsere på WEB Eksterne forretnings- behov Organisatorisk infrastruktur og prosesser Produktbase integrert med leverandører Enkel ordreeffektuering Effektiv og presis distribusjon Hjemmekontor E-handelsløsning IS infrastruktur og prosesser WEB med produktbase Applikasjoner for e-handel og distribusjon Integrert teknisk plattform (rekkevidde og omfang) Leverandør - Kunde PC med Internet - Intranet - mail Interne forretnings- behov


Laste ned ppt "Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google