Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Samhandling.
2 Leseferdigheter og lesevaner
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Hva er Smart™.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Early Years ”New Zealand-modellen”
Den autentiske læringsdialogen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Forventninger til oss som skole:
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Impulsuka 2013 Kristiansand
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kjennetegn og følgevansker
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden i skolen
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
KLASSELEDELSE.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Hva har Jesus med dette å gjøre?.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
OBSERVASJON av tolærertimer
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
Venner og valg Film og samtale.
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Emilios jobb som assistent
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Vil du bli språkhjelper?
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Forberedelse til praksis
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Plan for dagen - Oppsummering og dagens ord - Oppfølging av observasjon  - Lærerens roller i klasserommet - Hvordan hjelpe andre å lære? - Motivasjon - Hva har vi snakket om i dag? Plan for dagen Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Lærerens roller i klasserommet Lærerstyrt undervisning Pararbeid Gruppearbeid Individuelt arbeid Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Oppgave 1 Hvordan lærte du da du var barn og gikk på skolen? Hvordan lærer du best nå? Oppgave 1 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Hvordan kan vi hjelpe noen å lære? Ikke rullestol, men krykke. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Gi en fisk eller lære å fiske? Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Hvordan kan du hjelpe andre å lære? Snakk sammen. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Motivasjon støtte oppmuntring mestring Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Å miste motivasjon Å bli motivert Jeg forstår ikke. Det er vanskelig. Det er unyttig. Det er kjedelig. Det tar for lang tid. Jeg er dum. Å bli motivert Jeg forstår forklaringen. Det går bedre nå. Det er viktig å lære dette. Det er interessant og morsomt. Tiden går fort. Jeg er flinkere enn jeg trodde. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Du er modigere enn du vet, sterkere enn du tror og klokere enn du forstår. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Oppgave 4 Hvordan kan vi motivere andre? Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Hva har vi snakket om i dag? Husk dagens ord og oppsummering. Hva har vi snakket om i dag? Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019