Emosjoner Espen Røysamb.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Two people, both with problems in living, who agree to work together to study those problems, with the hope that the therapist has fewer problems than.
Advertisements

Hva er psykisk utviklingshemming?
Traumebevisst praksis
Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
- roller og forventinger
Avoidance Frode Svartdal Okt
Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen
LÆRING Grunnleggende prosesser
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
En pilotstudie ved Follo DPS Prosjektansvarlige:
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Emosjoner, affekt & sånt
Hovedpunkter i.... SITUASJONSSAMTALEN (LIFE-SPACE INTERVIEW) Mål: krise-mestring, affektiv bearbeiding - spontan og undersøkende kommunikasjon - kreativ.
Våren 2005 Christine Mohn Persepsjon Våren 2005 Christine Mohn
Emosjoner Espen Røysamb.
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Livskvalitet og positiv psykologi. L i v s k v a l i t e t T i l f r e d s h e t Positiv affekt Optimisme Håp L y k k e Flyt Self-efficacy Resiliens.
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Emosjon, spenning, stress
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Psykologiske aspekter ved kroniske smerter hos eldre Psykolog Pål Dåstøl Alderspsykiatrisk poliklinikk Sykehuset Asker og Bærum HF.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Operasjonalisering: målenivå for variabler
Den forundrede forvandlede Del 2 i serien «Fortellingen om Far»
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Kapittel 9: Merkefølelser
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
Lovise Angen Krogstad, Utdanningsseminar, Hjelpekilde nov 2016
Brukerundersøkelsen
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
Rusmiddelavhengighet– et psykologisk perpspektiv.
Våren 2004 Christine Mohn Persepsjon Våren 2004 Christine Mohn
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Høsten 2004 Christine Mohn Persepsjon Høsten 2004 Christine Mohn
Nærhet, intimitet og seksualitet
Kapittel 1 Helse og sykdom
Kapittel 11 Læringsteori.
Behov og emosjoner.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Motivasjon Uke 11.
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Tverrfaglige tema.
Rapport Veidekke.
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Fysisk og psykisk helse
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Utskrift av presentasjonen:

Emosjoner Espen Røysamb

Persepsjon Hukom- melse Motivasjon Emosjoner Personlighet Psyk. lidelser

Sosial Utvikling Psykiske lidelser EMOSJONER Personlighet Motivasjon

HVA ? HVORFOR ?

Begreper Emosjoner – Følelser ? Emosjon – Affekt ? Emosjon – Kognisjon ? Emosjon – Humør (mood) ?

Gener og miljø Atferdsgenetikk Evolusjonsperspektiv

Emosjonenes adaptive funksjon (Frederickson, 1998) Negative emosjoner: innsnevrer oppmerksomheten muliggjør respons på trussel gjennom fysiologisk aktivering. Positive emosjoner: utvider tenkning og atferd danner grunnlag for utforskning og læring.

Emosjoner Positive eller negative affektive tilstander Består av kognitive, fysiologiske og atferdsmessige responser på hendelser som er mål-relevante Emosjoner er responser, mens motivatorer er handlings-stimuli.

Grunnemosjoner Glede Interesse Overraskelse PA Sinne Frykt Tristhet Avsky Forakt Skam Skyld PA NA

Sirkumpleks modell Aktivert Redsel Opprømt Frykt Begeistret Uro Glede NEG POS Tilfreds Nedstemt Trygghet Tristhet Rolig

Emosjonenes natur 4 fellestrekk Er responser på utløsende stimuli Resulterer fra kognitiv tolkning (appraisal) av stimuli Inkluderer fysiologiske responser Inkluderer atferdstendenser: både utrykks-atferd og instrumentell atferd.

Emosjonsmodell Fysiolog. responser Utløsende stimuli Kognitiv tolkning Instrumentell atferd Utrykk

Kognitiv fortolkning (appraisal) Fortolkning innebærer blant annet en vurdering av hva som er ønsket og uønsket for oss Ulike fortolkninger får ulike personer til å aktivere ulike emosjonelle reaksjoner på samme situasjon.

Kognisjon->Emosjon Tap Tristhet Hindring Sinne Fare/trussel Frykt Måloppnåelse Glede

Emosjoner er en form for sosial kommunikasjon Bidrar med observerbar informasjon om indre tilstander og påvirker andres atferd ovenfor oss. Universelt gjenkjennelige ansiktsutrykk

Fysiologiske komponenter LeDoux (1996) Thalamus sender sanseinnput langs to uavhengige nervebaner Direkte til amygdala Emosjonell og atferds- reaksjon Til cerebral cortex Bevisst tolkning

Fysiologiske komponenter Hemisfære aktivering Evidens for at aktivering i venstre halvdel innebærer positive emosjoner Evidens for at aktivering i høyre halvdel ved negative emosjoner

Kultur og emosjoner Forskjellige regler for framvisning av emosjoner i ulike kulturer.

Kultur

Ansikts-feedback hypotesen Muskulær feedback spiller en viss rolle i aktivering og opprettholdelse av emosjoner.

Opplevd livskvalitet (Subjective well being – SWB) 3 komponenter: Tilfredshet, PA & NA Lite/ingen sammenheng med: Inntekt, utdanning, kjønn, alder. Sterkere sammenheng med: Personlighet Sosiale relasjoner og sammenlikning Meningsforståelse Både gener og milø Top-down vs Bottom-up

SWB SWB

Satisfaction With Life Scale Her er noen utsagn som du kan være enig eller uenig i. Angi hvor enig du med hvert utsagn er ved å plassere et kryss i boksen som passer best. Helt Uenig Litt Verken Litt Enig Helt uenig uenig enig eller enig enig uenig a) På de fleste måter er livet mitt nær idealet mitt. ......... b) Livsbetingelsene mine er fremragende ...................... c) Jeg er fornøyd med livet mitt. ...................................... d) Så langt har jeg oppnådd det jeg ønsker i livet mitt... e) Hadde jeg kunnet leve livet på nytt, ville jeg nesten .. ikke forandret noe

Aktuell tilleggslitteratur Lewis & Haviland-Jones (2000). Handbook of emotions. The Guilford Press: New York Kahneman, Diener & Schwarz (1999). Well-being. The foundations of hedonic psychology. Russel Sage Foundation: New York Cacioppo & Gardner (1999). Emotions. Annual Review of Psychology, vol 50, p191-214.