Oppfølging av Høstrapporten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Advertisements

Lærlingordningen På vei til læreplass Gro-Hege Stensrud Veiledningssenteret Romerike.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Skolenes økte ansvar – det 4 - årige løpet Karrieresenteret 6. april 2016.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
FYR – SETT FYR PÅ MATEMATIKKEN ØNSKER Å – SÅ ELEVENE FORSTÅR DET.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Rosenvilde videregående skole Informasjonsmøte for elever som ønsker et år i utlandet som en del av sin videregående opplæring.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Økt gjennomføring i vgo
Nav veileder i videregående skole
YrkesfaglIge utdanningsprogRAM
Brukerveiledninger her:
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Praksisbrev Torun Pedersen
Eilert Sundt videregående skole
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Informasjon til FAU
Samling rådgivernettverk fylkesnivå
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Velkommen til informasjonsmøte
Rådgiversamling 2. november 2016
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Velkommen til August 2017.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Tverrfaglig uke for LUT
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Høstrapport – tall og statistikk
Utvekslingsår i utlandet
Alternative veier til yrkeskompetanse
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Fylkestinget 12. desember 2017
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Høstrapport – tall og statistikk
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Gjennomføring etter 5 år
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
Høstrapport – tall og statistikk
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hva skjer på 10. trinn? Høst 2019:
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Oppfølging av Høstrapporten Rektornettverkene, februar 2019

Forberedelser Gjøre seg kjent med innholdet i Høstrapporten. Gjøre seg kjent med problemstillingene i denne presentasjonen. Sammenlikne informasjonen i rapporten med egne mål og resultater. Vær nysgjerrig og motivert for å se sammenhenger og muligheter for samarbeid og forbedring.

Høstrapporten Tradisjon for å melde tilbake til kommunene – «Vi følger et årskull» RPHO, handlingsområde 4: Statistikk og analyse – revitalisering av samarbeid om statistikk og analyse Publisering: Høstrapport – foreløpige resultater siste skoleår Målgruppe i hovedsak kommunene og ungdomsskolene, men også de videregående skolene Indikatorer utarbeidet i samarbeid med Nøtterøy og Tønsberg kommune Samarbeid om evaluering Høstrapporten: En resultatrapport – ingen analyser, beskrivelser av suksessfaktorer, utfordringer eller prioriteringer Mål: Synliggjøre status + Bidra til videre arbeid og samarbeid Tilstandsrapporten: § 13 – 10: …utarbeides en årlig rapport om tilstanden i den videregående opplæringa, knyttet til læringsresultater, frafall og læringsmiljø. Skal drøftes av skoleeier – HU, FT (YN)

Struktur og innhold Gjennomføring Vg1 Resultater Vg2 YF Visning kommune: Fullført og bestått kull Visning vgs: Fullført og bestått/årsbestått Snittresultater matematikk og engelsk Omvalg Vg1 Resultater Vg2 YF Snittresultat engelsk og norsk Resultater Vg3 ST Ordinær progresjon fra u-skole til Vg3 ST Visning vgs: Fullført og bestått/årsproduksjon Snittresultater engelsk, matematikk og norsk Opplæring i bedrift Visning kommune: Fag/svennebrev og kompetanseprøver Løpende lærekontrakter Hevede lærekontrakter Formidling til opplæring i bedrift Visning vgs: Formidling til opplæring i bedrift Vedlegg: Visning u-skole/kommune/vgs Gjennomføring Vg1 kull Fullførtkoder Vg1 Karakterer i matematikk Vg1 Gjennomføring Vg2 Karakterer i matematikk Vg2

Hvordan og hva leser vi?

+ Informasjon i tabell 3: Gjennomsnitt karakterpoengsum fra grunnskolen

Respekt, ydmykhet og nysgjerrighet… Respekt for tall… Informasjon om ståsted – begrenset Kunnskap om hva det kan handle om Grunnlag for å stille kvalifiserte spørsmål, reflektere over sammenhenger Utgangspunkt for dialog og samarbeid Kan bidra til presisjon i tiltak MEN; Tall er ikke sannheten – det er mye data som ikke er tatt med og det er mye som ikke kan måles! OG; Tall kan faktisk være villedende Respekt, ydmykhet og nysgjerrighet…

Input vg1 – output vg1 Se på utdelt tabell for gjennomsnittlig karakterpoengsum fra grunnskolen pr kommune/ungdomsskole. Individuelt: Hvordan har utviklingen vært på din skole? Hva kan være mulige forklaringer ut over variasjoner i kull? 2 min Med sidemannen: del refleksjonene, 2 minutter hver. Se på tabell 27, 28 og 29, vedlegg 1, gjennomføring vg1, ST og YF Individuelt: Hvordan har utviklingen vært på din skole? Er det forskjell i resultater på gjennomføring på ST og YF? Er utviklingen som forventet? 2 min.

Input – output forts Se på tabell 31: Totalt antall stryk og IV i fag på vg1 Plenum: Er det noe i tallene som overrasker? 5 min 160 elever strøk i matematikk. Hva tenker vi om det? 10min

Input – output forts Se på tabell 32: Fag på vg1 med 1 og IV, resultater for elever som kom direkte fra u-skolen. Individuelt: Se på tall fra egen skole (prikket under 5) Er resultatene som forventet? 2 min Med sidemannen: Del refleksjonene, 2 min hver Med sidemannen: Hvordan kan vi samarbeide på tvers av nivåene for å bedre resultatene? Hva bør vi konkret samarbeide om? 2 min hver Se på tabell 35+36 resultater 1P-Y

Oppfølging Plenum: Del ideer til samarbeid Hvordan skal vi følge opp dette? Hvem har ansvar for hva ?

Annet tema å undersøke Karriereveiledning (rådgivning), tabell 2 . evt mot omvalg, figur 7 s.20 evt mot antall læreplasser i kommune, tabell 19

Evaluering Hvordan fungerte denne økta? Innspill til forbedring