Gjennomføring etter 5 år

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Advertisements

Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Tilstandsrapportering som styringsredskap Foredrag for politisk ledelse i «6- fylkeskommunesamarbeidet, Oslo 4.5.
VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR v/Arvid Laukholm.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Trude Riple Vigo Driftsorganisasjon Samling for privatskolene 27. april 2011 Bruk av data, definisjoner og rapportering til SSB/Udir.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
Rosenvilde videregående skole Informasjonsmøte for elever som ønsker et år i utlandet som en del av sin videregående opplæring.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Voksenopplæring Jan Ellertsen. Samfunnsutfordringen Antallet voksne uten videregående opplæring er stigende, mens arbeidslivets behov er synkende Deler.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
1 Elevdata fra private videregående skoler v/ Sadiq Kwesi Boateng Seksjon for utdanningsstatistikk SSB Seminar om elevdata fra private videregående skoler.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
Ski videregående skole
Samarbeid mellom skole og barnevern
Denne informasjonen gjelder for
JOBCAF’E
Praksisbrev Torun Pedersen
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
Eilert Sundt videregående skole
Senter for økonomisk forskning, Rambøll Management Consulting,
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Studieveien.
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Rådgiversamling 2. november 2016
BUDSJETT 2017.
Regionsamlinger november 2016
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Endring i opplæringslova § 3-1
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Dialogmøte i regionane
Høstrapport – tall og statistikk
Utvekslingsår i utlandet
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Fylkestinget 12. desember 2017
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Oppfølgingsprosjektet
NAV i tall og fakta 2016.
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Sentrale lover og regler
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
NY STRUKTUR.
Oppfølging av Høstrapporten
Anbud billettkontroll
Nå er vi spente!.
Høstrapport – tall og statistikk
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Tilpasset opplæring Kurs 5
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
Utskrift av presentasjonen:

Gjennomføring etter 5 år Kilde: Udir Statistikk

Utvikling gjennomføring kull Publisering av offisielle resultater for Gjennomføring etter fem år: Den 27. august 2018 publiserte Skoleporten det som blir betraktet som de endelige resultatene for Gjennomføring etter fem år for 2012-kullet. I følge Skoleporten fortsetter den positive utviklingen for Vestfold. Av elevene som startet på Vg1 for første gang i 2012, var det 73,6 % som fullførte og bestod sin videregående opplæring i løpet av fem år. Dette er en økning på 2,1 prosentpoeng fra 2011-kullet. Siden 2009-kullet har andelen økt med hele 6,7 prosentpoeng (fra 66,9 til 73,6 %). Oppsummering av utviklingen fra 2011- til 2012-kullet: Andelen som fullfører og består etter 5 år øker med 2,1 prosentpoeng (fra 71,5 til 73,6 %) Andelen av de som fullfører og består på normert tid øker med 2,2 prosentpoeng (fra 57 til 59,2 %) Andelen av de som fullfører og består på mer enn normert tid går ned med 0,1 prosentpoeng (fra 14,5 til 14,4 %) Andelen som fullfører og består etter 5 år inkludert planlagt grunnkompetanse øker med 1,8 prosentpoeng (fra 74,5 til 76,3 %) Andelen som slutter i løpet av 5 år reduseres med 0,6 prosentpoeng (fra 14,3 til 13,7 %) Andelen som har fullført men ikke bestått reduseres med 0,2 prosentpoeng (fra 6,1 til 5,9 %) Andelen som fortsatt er i opplæring etter fem år reduseres med 1,1 prosentpoeng (fra 5,2 til 4,1 %) Andelen med planlagt grunnkompetanse reduseres med 0,3 prosentpoeng (fra 3,0 til 2,7 %)

Oversikt over alle fylker som viser andel fullført og bestått på normert tid eller mer enn normert tid (totalt fem år) – sortert på resultat Snittresultat for alle fylkene økte fra 72,4 % for 2011-kullet til 73,9 % for 2012-kullet. Dette er en økning som tilsvarer 1,5 prosentpoeng. Til sammenlikning var økningen i Vestfold på 2,1 prosentpoeng for 2012-kullet. Resultatet for 2012-kullet i Vestfold var så vidt i underkant av snittresultatet for alle fylkene. Resultater på skolenivå Det publiseres ikke offentlige resultater for gjennomføring på videregående skolenivå. For øvrige resultater på videregående skolenivå henvises det til Høstrapport 2018. Den publiseres på vfk.no i november 2018 og inneholder foreløpige resultater for skoleåret 2017/2018. De endelige resultatene for skoleåret 2017/2018 publiseres i Tilstandsrapport 2019, som behandles i Yrkesopplæringsnemnda, Hovedutvalg for utdanning og Fylkestinget i mai 2019. Tilstandsrapporten 2019 publiseres også på vfk.no. Kommentarer til avvik mellom SSB og Skoleporten: I slutten av mai publiserte også SSB tall for Gjennomføring etter fem år. Ifølge SSB var det 75 % av 2012-kullet i Vestfold som fullførte og bestod sin videregående opplæring i løpet av fem år – mot Skoleportens resultat på 73,6 %. Årsaken til avviket mellom disse kildene er uklart fordi detaljer om hvordan data behandles av SSB og Skoleporten ikke er tilstrekkelig kjent. Det som er kjent er at SSB baserer sin statistikk på bostedskommune, mens Skoleporten baserer sin statistikk på den videregående skolen der eleven startet i Vg1 aktuelt år. Det er sannsynlig at denne forskjellen påvirker beregningen og at dette kan være noe av årsaken til avviket mellom disse to kildene.

Oppsummering Gjennomføring inkludert planlagt grunnkompetanse: Spesielt gledelig at det er andelen av elever som fullfører og består på normert tid som øker og at andelen som slutter i løpet av fem år fortsetter å gå ned Annen statistikk viser at de fleste som fullfører men ikke består mangler 1 fag og gjennomføringsstatistikk for 10 år viser at andelen som fullfører og består fortsetter å øke Gjennomføring inkludert planlagt grunnkompetanse: Ble en del av gjennomføringsstatistikken fra 2011-kullet Denne elevgruppen oppnår kompetansebevis, men kan når som helst og i sitt eget tempo ta flere fag og etter hvert få vitnemål. Positivt at denne elevgruppen også vises i statistikken og at de på den måten får anerkjennelse for at de har fullført et planlagt opplæringsløp.

Bekymring knyttet til de som slutter: I Vestfold har andelen gått ned med 4,7 prosentpoeng siden 2008-kullet, men det var fortsatt 13,7 % av 2012-kullet som valgte å slutte i løpet av de fem årene. Erfaring viser at denne gruppen har en tung vei å gå for å få fullført sin videregående opplæring. Allikevel: Meget god utvikling i Vestfold! Dette er resultatet av et godt og systematisk arbeid og samarbeid i hele opplæringsløpet over lang tid. Viktig å videreføre og videreutvikle dette gode arbeidet og samarbeidet.