Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TØYENSTANDARDEN.
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
Hvordan forstår jeg årets opplegg innen LMH ?
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
OTH – Åfjord 30.april.
Presentasjon av LP-modellen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Kroppsøvingsdidaktikk
Fagdag 2. januar Andre Medarbeidere
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Den autentiske læringsdialogen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Forventninger til oss som skole:
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Læringsmiljø Bunntekst.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Ulikheter og variasjoner
Samarbeid mellom skole og hjem
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lederstil og Motivasjon.
Kampen skole Vår visjon:
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Eksamen Hva har jeg lært?.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
Tilpasset opplæring Professor Thomas Nordahl Hafjell
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
Finsk lærer i svensk skole
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til Apalløkka
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
Sosial kompetanse og psykisk helse.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Vår skole på Fornebulandet
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam

§ 1- 4

Hel eller del ? Sosialkonstruktivistisk tenkning

Du og de andre: Det relasjonelle perspektivet

Kontekstuelt perspektiv Miljø Oppgaver Relasjoner Kameratforhold Individperspektiv Barn og unges individuelle forutsetninger og egenskaper Hjemmeforhold Aktørperspektiv Virkelighetsoppfatning, selvoppfatning og mestringsstrategier Systemperspektiv Handlinger/fenomener forstått i lys av alle de tre perspektivene og sammenhenger mellom disse. Ulike perspektiver på elevers handling og atferd

Opprettholdende faktorområder - TPO Atferds- og læringsproblem Tilpasset opplæring Relasjonen mellom lærer og elev Relasjonen mellom elever Samarbeid mellom skole og hjem Regler og konsekvenser Klasseledelse Klasse- og læringsmilø Elevfaktorer 6 Foreldreferdigheter

Hva kan være problemområder ? Maiken har lav motivasjon for innsats på skolen Maiken kommer for sein inn fra friminutt Maiken må mye på do i timene Maiken fullfører sjeldent oppgavene …. ….. Skriv ned 3 problemformuleringer som gjelder for din klasse/gruppe Skriv ned 3 problemformuleringer som gjelder for elever dere har i klassen gruppa.

SPØRSMÅL NÅR MAN HAR ET PROBLEM - UTFORDRING: Hva kan henge sammen med ?????? Bruk tankekart på alt dere vet kan «henge sammen med» UTSTYR: Ha en tavle, smart board eller flipover som gjør det mulig med felles fokus

Eks på opprettholdende faktor analyse Maiken har lav motivasjon og liten innsats på skolen Mer negativ en positiv kontakt fra lærer Medelever tar ikke positiv kontakt med Maiken Mye uro ved oppstart av timer Maiken får negative kommentarer fra gutter Maiken opplever at hun ikke har venner i klassen Det er mange vikarer og lite samarbeid Maiken synes det er vanskelig å gjøre lekser Uklare regler og konsekvenser i klassen Uklare forventninger til kvalitet på oppgaveløsninger Elevene jobber for mye etter oppgaver i lærebok

Hvordan gå inn ? Maiken er lite motivert og viser liten innsats i timene Mer negativ enn positiv oppmerksomhet fra lærer Uklare konsekvenser på regelbrudd Ensidig og lite variert undervisning Mye uro i oppstart av timene Tiltakene skal settes inn mot de opprettholdende faktorene

Opprettholdende faktoranalyse i matematikk Problemformuleringer 1.Eleven klarer ikke å abstrahere tallinjer. 2.Eleven har vansker med automatisering av gangetabellen 3.Eleven mestrer ikke de 4 grunnleggende regningsartene 4.… OSV….

Vansker med automatisering av gangetabellen Kvaliteten på undervisningen, lærers evne til variasjon og systematikk Elevens kognitive forutsetninger Elevens motoriske biologiske forutsetninger – syn, hørsel LæringsmiljøRelasjon lærer-elevKlasseledelse Lærers kompetanse og forståelse for matematikk.MatteangstHjemmesituasjon Erfaringer med manglende mestring med andre oppgaver av samme sort Vansker med regulering av inntrykk Mobbing

Skjemaer og Tenkning Samtykke skjema Kontaktskjema til ressursteam Referat skjema til ressursteam Samtykkeskjema foresatte LOGG - skjema

OPPGAVE: Tren på å lage problemformuleringer i teamet Tren på å fylle ut skjema som forarbeid til ressursteam