Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Trygge foreldre – trygge barn
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Glitre barnehage.
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Mestring og forebygging av depresjon
-ikke bare for zippylæreren…
HelART i Ulåsen barnehage
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Kampen skole Vår visjon:
Lek og Læring i barnehagen
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Problemløsning.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
BOF Barneorientert familieterapi
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
MarteMeo- metoden -bedre samspill med barn. “ Stillingen opprettes med bakgrunn for levekårsundersøkelsen for Bergen kommune. Arbeidet foregår i barnehagene.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Sett inn video fra Vimeo:
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Referat foreldremøte 11. september 2018
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
COS arbeid i en kommunal barneverntjeneste
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Autoritativ barnehage
Danning og voksenrollen i barnehagen
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn» 13.November 18

PPS - Vest Spesialpedagog Martemeo-terapeut COS P veileder Jeg filmer barnet/barnegruppen i daglige situasjoner i barnehagen i lek, aktiviteter og rutinesituasjoner. Vi ser først og fremst på hva barnet får til, barnets gode kompetanse. Vi observerer og reflekterer over hvilken voksenstøtte barnet trenger og profiterer på for å mestre og utvikle seg best mulig. Jeg fokuserer på og viser god voksenstøtte og vi reflekterer over hvordan hverdagen organiseres rundt barnegruppen eller det enkelte barnet. Jeg følger opp ved å komme ut flere ganger . Hvilken voksenstøtte trenger barnet for å mestre barnehagehverdagen? Hvordan organisere barnehagehverdagen til det det beste for barna? Hva er barnets styrke og kompetanse? Hva det som ligger bak en atferd som gjør det vanskelig for barnet å samarbeide? Hva får barnet av reguleringsstøtte? Hvordan samarbeider personalet? Hvor har de voksne fokus? Hvordan tilrettelegger personalet for barn som strever? Mange barnehager tar kontakt i forhold til barn som strever med sin atferd. Det er barn som ofte er i konflikter med barn og voksne. Og det er barn som gjerne trigger voksne med sin måte å agere på. Det er barn som ikke snakker eller er «usynlige». Barn som ikke kommer inn i lek, som er blitt «syndebukk» Barn som har forsinket utvikling? Det finnes ingen «fast» oppskrift , men det finnes gode strategier og verktøy som helt klart viser hva som kan være til god hjelp for barn og voksne.

- Når barnet samarbeider – Eksempel: -Når du observerer barnet «Gripe» barn i å gjøre gode handlinger og ønskede handlinger. - Når barnet samarbeider – Eksempel: -Når du observerer barnet Leker fint Rydder Deler Hjelper Lytter Sitter med bordet å spiser Forteller

Gi gode beskjeder. Eksempler på dårlige beskjeder – Vi stiller for mange spørsmål.. Vil du…? Kan du …? Har du lyst til å ….? For et rot, nå må du rydde rommet ditt. Kor mange beskjeder skal du ha. Du slenger alltid jakken på gulvet. Er det der den skal ligge. Skal vi gå på badet å pusse tenner. Har du lyst å gå å legge deg nå. Nå skal vi gå ut, men først må vi rydde og vaske hender. Og så må alle gå på do. Ikke løpe inne. Ikke hopp i Sofaen. Ikke spise med fingrene. Eksempler på gode beskjeder. -Konkrete beskjeder på hva barnet skal eller kan gjøre. – Anerkjenne når barnet samarbeider. -

steg for steg veiledning Ros og oppmuntring, steg for steg veiledning Barn trenger steg for steg veil. Voksne som gir barnet den støtten det trenger for å mestre. Og anerkjennelse underveis i prosessen. F eks. påkledning, toalett, rydding osv.

Varme og kontroll Barna trenger voksne som tar tak når det trengs og varme voksne som rammer inn og gir barnet den støtte de trenger for å mestre. Kjeft hjelper ikke – det bare skremmer barnet til å gjøre som foreldre sier… Det vil igjen føre til at barnet ikke vil komme til den voksne for å dele, redd for å få kjeft Det kan også føre til at barnet skylder på andre, for å slippe selv å få en «overhaling» I barnehagen ønsker vi å gi god omsorgsstøtte til alle barn. Barn som hele tiden får en bekreftelse fra alle rundt. Du er ikke grei, du er slem, du kan ikke oppføre deg, blir sånn.

Figur: Tidsskrift for norsk psykologforening

https://vimeo.com/147759926 https://vimeo.com/122770192 https://vimeo.com/145329119 Små tegnefilmer som viser hva barn trenger av voksenstøtte. COS P

Ifølge COS-modellen har alle barn noen grunnleggende behov i møte med sine foreldre / omsorgsgivere for å danne en trygg tilknytning:  - Jeg trenger at du støtter min utforskning. Jeg trenger at du passer på meg, fryder deg over meg, hjelper meg, har det gøy med meg. - Jeg trenger at du tar imot meg når jeg søker deg. Jeg trenger at du beskytter meg, trøster meg, viser godhet imot meg, organiserer følelsene mine.  Når barnet opplever å få disse behovene innfridd, og dermed kan bevege seg fritt i en trygghetssirkel rundt forelderen / omsorgspersonen, vil barnet kunne danne en trygg tilknytningsstil.  Barna med trygg tilknytning beskrives på følgende måte: Barnet har evne til adekvat følelsesregulering. Omsorgspersonene er sensitive, de overstimulerer sjelden, og de hjelper barna til å regulere følelser som blir så sterke at barnet mister kontrollen.  https://www.hjelptilhjelp.no/Psykiske-problemer-generelt/tilknytning-og-tilknytningsvansker-rad-for-foreldre-laerere-og-barnehageansatte

«Følge før du kan lede» Hjelp til å regulere følelser. Dag Nordanger og Anne Kristine Bergem forklarer "reguleringsstøtte". https://www.youtube.com/watch?v=hiOgpLjNcTA&t=11s Når barn er i affekt , trenger de rolige voksne som «orker» å stå idet. De trenger omsorg og anerkjennelse. -Barn trenger god voksen reguleringsstøtte – -At vi ikke speiler sinne og frustrasjon -At vi hjelper barnet å regulere sine følelser – Trøster, er rolige, er sammen med. – unngå konfrontasjon.

være i forkant. Forebygge – . Det har stor betydning for barna, at vi voksne er i forkant. Vi kjenner barna våre og vet hva som må forberedes. Forebygging er også å gi oppmerksomhet på ønsker atferd. f.eks. i overganger, i lek, ventetid osv.

Forutsigbarhet – faste rutiner…trygghet

Benevning og gjenta barns innspill Barn trenger voksenstøtte for å utvikle språk og begreper. De trenger å bli sett i sitt fokus, og trenger voksne som anerkjenner og bekrefter.

Hente - og bringe situasjoner. Hva er det vi retter fokus mot? Hjernen er bruksavhengig og utvikler seg først og fremst gjennom stimulering ( ikke modning). Det har stor betydning for barna at barnehagen og foreldrene samarbeider. Hente - og bringe situasjoner. Hva er det vi retter fokus mot? Barn får med seg det de ser og opplever, enn det vi sier. Barn i dag har et annet utgangspunkt enn det dere hadde. Det er mange gode, bevisste og kunnskapsrike foreldre som gjør alt de kan for at barna skal få et godt liv, Likevel opplever vi at mange barn strever med samspill og språk. Hvorfor? Og hvordan kan vi som foreldre og personalet støtte og hjelpe de barna som strever i hverdagen? Og hva er det som gjør at barna ikke bare gjør som vi sier og som vi vil?

"Det er ikke a-ha opplevelser som former barnehjernen "Det er ikke a-ha opplevelser som former barnehjernen. Først og fremst formes den av gjentatte mønstre av samspillserfaringer, enten de er gode eller vonde. La oss se til at de blir gode." - Dag Nordanger -

Traumefeltets mest "hendige" modell. : http://www. youtube. com/watch http://www.youtube.com/watch?v=ugC4EdmsKWc Still Face: http://www.youtube.com/watch?v=bG89Qxw30M