Kapittel 14 Prissetting.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Advertisements

NRFs syn på beregning av selvkost Norsk renholdsverks-forening NRF
Kontraktsoppfølging mv.
Økonomistyring - Kalkulasjon Del1
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
MARKEDSBASERT FORVALTNING Stein Ivar Steinshamn Senter for fiskeriøkonomi SNF.
SCM10: Managing Economies of Scale - Cycle Inventory
Aage Sending: Innføring i bedriftsøkonomi 4. Utgave 2006
Konkurransevirkemidlene PRIS
Produktvalg Læringsmål:
OM 11: Capacity Planning and Control
Driftsregnskap – en oversikt
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Formålet med produktkalkyler
Kostnadsfordeling Begreper Trinn i kostnadsfordelingen
Formålet med produktkalkyler
Markedsstruktur - teori og empiri
Prisstrategier Kapittel 14.
Forelesninger: Harald Romstad ØSIR 18. oktober 2004
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Kapittel 2 LCC-kostnader og –beregninger.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
Forelesning Forventningskontrakt
Forelesning Valg av tillitsvalgt Forventningskontrakt
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Kalkulasjon © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Lønn og arbeidsledighet. Lønn og lønnsforskjeller Markedsteori – teori om kompenserende forskjeller Forhandlingsteori Effektivitetslønnsteori Hvordan.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Status for NVEs arbeid med forskriftshøring tariffer
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Hva er inflasjon? Inflasjon er en vedvarende stigning i prisnivået. Et fall i prisene kalles deflasjon. Inflasjon innebærer ikke at alle varer stiger like.
Grunnleggende økonomi II Økonomistyring
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Kapittel 14 – Valg av valutakursregime
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Figur 1.1 Styringssløyfen
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Kapittel 6: Prosjektanalyse og evaluering
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Kapittel 10 Monopol 1.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Kapittel 14 Driftsregnskapet basert på normalkalkulasjon
Etterspørsel og konsument-atferd
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Kraljic matrise.
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
BØK711 Bedriftsøkonomisk analyse
Tilbud og etterspørsel
Formålet med produktkalkyler
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 14 Prissetting

Prissetting Prisfastsettelse krever kunnskap om bl.a. Kostnadsstruktur Konkurransesituasjonen Markedet reaksjoner på pris og prisendringer Utgangspunkt for prissettingen Kostnadsorienterte priser Etterspørselsorienterte priser Konkurrentorienterte priser

Prissetting (forts.) Metoder for prising Kostnadsbasert prisfastsettelse Selvkostmetoden Bidragsmetoden (minimumskost) Markedsbasert prisfastsettelse Målkostnadskalkyle (”target pricing”)

Priskalkulasjon på grunnlag av selvkostmetoden Fordeler Kostnadsdekning Prisstabilitet Nevnervolum Enkelt Legitimerende Ulemper Vanskelig å fordele faste kostnader Tilfeldig kostnadsfordeling Beslutningsgrunnlag – hvordan skille relevante/irrelevante kostnader? Fordeling av faste kostnader krever anslag på volum Hvilke nevnervolum skal vi velge? Budsjettert kapasitet? Praktisk eller teoretisk kapasitet?

Priskalkulasjon på grunnlag av selvkostmetoden (forts.)

Priskalkulasjon på grunnlag av selvkostmetoden (forts.) Konklusjoner Aldri fastsette pris utelukkende på grunnlag av kostnadsberegninger Må ta hensyn til markeds- og konkurranseforholdene Fordeling av faste kostnader basert på en normalperiode Mulig løsning: Pris = selvkost + fortjenestetillegg

Priskalkulasjon med utgangspunkt i minimumskost Fremgangsmåte: Pris = Minimumskost + Dekningsbidrag Dekningsbidraget innkalkuleres gjerne på basis av minimumskost Direkte lønn Sats for innkalkulering av dekningsbidraget Etablert praksis Budsjetter

Prissetting av nye produkter og tjenester Fremgangsmåter Bestemme prisområde Markedsprisen på det eksisterende substituttet som er høyest priset Markedsprisen på det eksisterende subsitutt som er lavest priset Målkostnadskalkyle (”target pricing”)

Strategiske overveielser ved prissetting Strategiske overveieleser Argumenter for høy introduksjonspris Lav priselastisitet Lettere å redusere prisen FoU - kostnader Argumenter for lav introduksjonspris Relativt likt eksisterende produkter Sterk konkurranse Elastisk etterspørsel Stordriftsfordelene er betydelig