Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Grunnleggende økonomi II Økonomistyring

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Grunnleggende økonomi II Økonomistyring"— Utskrift av presentasjonen:

1 Grunnleggende økonomi II Økonomistyring
v/Raimo Hansen Ass. rektor v/Tyrifjord videregående skole Oktober 2017 Copyright

2 Vi har tidligere sett nærmere på…
Balanse Resultat Likviditet Arbeidskapital Begreper som: Innbetaling Utbetaling Kostnad Utgift Inntekt Skjult reserve Skjult tap

3 Nå ser vi nærmere på… Økonomistyring, som innbefatter: Forvaltning
Egenkapital Produksjonsmidler Likvide midler Organisering Ansvar Regnskap Budsjett Lønnsomhet Total Tjeneste- /produktnivå, kalkylemodeller.

4 Forvaltning… Sikre at egenkapitalen minimum opprettholder sin verdi.
Minimum tilføres tilstrekkelig til at den opprettholdes inflasjonsjustert. Bør også ta hensyn til økning i skjult reserve, men verdijustert egenkapital er ofte bundet opp i anlegg og ikke spesielt likvid. Må unngå insuffisiens, dvs EK <= 0,- - plikt til å melde oppbud jfr. «Konkursloven» § 61 Må kunne tåle et normalt forventet underskudd.

5 Forvaltning 2… Sikre produksjonsmidlene
Anleggsmidlene må opprettholde sin produksjonsverdi/tjenesteverdi. Vedlikehold og/eller reinvesteringer må gjøres i tide slik at ikke produksjonsverdi/-tjenesteverdi brukes opp. Eks. : Avskrevet bygning må rives, ingen penger på konto til vedlikehold/reinvestering. Unngå tap på finanser, kundefordringer og varelager.

6 Forvaltning 3 Likviditet Penger som kan brukes, kontanter, bank
Balansere investeringer og avskrivninger slik at det til en hver tid er nok likvider i omløp Større investeringer sikres med langsiktig gjeld, om det ikke er nok ledige likvider Rutiner for inndrivelse av kundefordringer herunder inkasso. Benytte leverandørgjeld, ofte gratis Vurdere finansieringsstruktur Unngå insolvens – konkurs kan oppstå.

7 Organisering… Ansvar Styrets oppgaver Fastsette overordnede mål
Tjenestetilbud Omsetning Pris, mengde Ressursallokering Investeringer, vedlikehold, kapitalbinding Økonomiske rutiner Budsjett, regnskap Kontroll rutiner Økonomiske rapporter

8 Organisering 2 Administrativt ansvar Den ansattes ansvar
Utøve mandater fra styret Registrering av økonomiske data, regnskap Utarbeide budsjetter Utarbeide økonomirapporter Sikre forsvarlig ressursforvaltning Hvem kan/skal gjøre hva Økonomiske rammer for ansatte Den ansattes ansvar Utøve operative oppgaver i tråd med vedtatte rutiner og mandater

9 Organisering 3 Regnskap Registrering av økonomiske transaksjoner
Bokføres i henhold til Regnskapsloven, lover knyttet til organisasjonsform, regnskapsforskriften, spesielle forskrifter eks. økonomiforskriften for friskoler (kontoplan er definert til NS4102, § 3) God regnskapsskikk, eks. GRS for ideelle organisasjoner – se Rutiner for: Inn/utbetalinger Bilagsregistrering godkjent av kontoansvarlige Transaksjonskontroll – eks. fraktbrev

10 Organisering 4 Organisering av regnskapet
Økonomiansatt/avdeling har operativt ansvar Egne avdelinger tilknyttet avdelingsleder med resultatansvar/kostnadsansvar/aktivitetsansvar Hver eneste konto blir tildelt en kontoansvarlig Kontoansvarlig har rett og plikt (?) til å disponere beløp tildelt i budsjettprosessen Kontoansvarlig handler og godkjenner for egen konto. Kun ansvarlig på høyere nivå kan handle og godkjenne på laver nivås konto – etter avtale…

11 Organisering 5 Budsjett
Utarbeides i henhold til styrets vedtatte overordnede mål og retningslinjer Normal periode er ett år, brutt ned på måneder. NB! Langtidsbudsjett! Budsjettprosessen brukes til å ansvarliggjøre organisasjonens medlemmer. Budsjetter på kontonivå. Alle konti!

12 Organisering 6 Kontoansvarlige er også budsjettansvarlige
Økonomi/regnskapsansvarlig/daglig leder/rektor salderer budsjettet og avgjør disponering av midler ut fra organisasjonens overordnede mål. Budsjettet vedtas av styret og blir administrasjonens styringsverktøy Revidert budsjett kan typisk brukes i perioder med usikkerhet. Spesielt nyttig ved større endringer i elevtall.

13 Lønnsomhet 1 Lønnsomhet kan vurderes på følgende måter:
Avkastning på totalkapitalen, i %... Avkastning på egenkapitalen, i %... Overskuddsgrad: Resultat i % av omsetning Dekningsgrad: dekningsbidrag i % av omsetning, tjenestenivå/totalnivå Soliditet: egenkapitalen i % av totalkapitalen, før og etter kapitaljustering for SR/ST

14 Lønnsomhet 2 Summen av omsatte tjenester utgjør selskapets økonomiske fundament. Hva når dette ikke er tilstrekkelig til å gi positivt resultat? Finn ut hvilke tjenester som bidrar positivt og eliminer tjenester som bidrar negativt. NB! Utfordring med komplementære tjenester.

15 Lønnsomhet 3 To måter å kalkulere lønnsomhet på: Selvkostmetoden
Selvkostmetoden tilsier at alle tjenester skal bære en forholdsmessig lik andel av alle kostnadene. Full kostnadsdekning er grunnleggende. Bra på lang sikt! På kort sikt kan den gi feil vurderinger. Bedre med litt enn ingenting. Fungerer godt i marked med lav/ingen konkurranse.

16 Lønnsomhet 4 Selvkostkalkylen ser slik ut:
Direkte henførbare kostnader + indirekte kostnader (innkalkuleres) = Selvkost + fortjeneste (% av selvkost) = Pris eks. mva

17 Lønnsomhet 5 Bidragsmetoden
Grunnideen er at man minimum skal få dekket inn de direkte henførbare kostnaden. Dvs. alle variable kostnader knyttet direkte til tjenesteleveransen. Differansen mellom de variable kostnaden og pris, omtales som dekningsbidrag og skal dekke faste kostnader og fortjeneste. I marked med høy konkurranse vil metoden gi svar på hvor langt ned man kan gå i pris for å oppnå ekstraordre.

18 Lønnsomhet 6 Bidragskalkylen ser slik ut:
Bidragsmetoden er godt egnet når prisen i markedet er gitt. Bidragskalkylen ser slik ut: Salgspris eks mva - variable henførbare kostnader = dekningsbidrag Totalt dekningsbidrag (pr enhet x ant.enh) - Faste totale kostnader = Resultat.

19 Lønnsomhet 7 Viktig ved begge metoder
Alle kostnader MÅ inndekkes på lang sikt. Organisasjonens kostnader må klassifiseres ut fra kategoriene Direkte variable kostnader Indirekte variable kostnader Faste kostnader Faste Sprangvis faste

20 Oppsummert: Forvaltning: eiendeler må forvaltes for å opprettholde minimum inngangsverdien. Styret har ansvaret. Må ha overskudd!? Organisering: Solide budsjett, regnskaps- og kontrollrutiner. Hele organisasjonens ansvar. Lønnsomhet: Alle tjenester må minimum dekke kostnadene på lang sikt. Resultatet må være positivt.


Laste ned ppt "Grunnleggende økonomi II Økonomistyring"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google