Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
2008 FAGFORBUNDET TRONDHEIM FORHANDLINGSUTVALGET LOKALE FORHANDLINGER 2010 Omfatter ansatte etter HTA kap. 4, pkt. 4.A.1 Føringer Krav og prioriteringer.
Advertisements

Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Velkommen til klimatoppmøte! Klimatoppmøte i skolen Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Valg i Parat 2009 På valgmøtene skal det velges representanter til Parats representantskap, og til Regionpolitiske utvalg, RPU. - en arbeidstakerorganisasjon.
Fem viktigste tips Som hjelper deg med å vinne i online Bingo Innsendt av :
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
PRAKTISKE OPPGAVER.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Omorganisering / endringer i styringslinje
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Familieråd En for alle, alle for en
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hvilket planstadie er klubben på?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hjemmelekse til neste samling: og
Samarbeid og medbestemmelse
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Hva er et tariffoppgjør?
Å arbeide i studiegruppe:
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Lederlønn i kommunal sektor Praksis og erfaringer fra lokale lederlønnsforhandlinger. Undersøkelse av forhandlinger etter kapittel 3 i Hovedtariffavtalen,
Klubbarbeid Jeg skal snakke om: Jeg skal vise dere: Hva er en klubb?
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Forhandlinger – det muliges kunst
Avtale eller brudd ? Grunnkurs i forhandlingskompetanse Leksjon 7
Forberedelser til drøftingsmøte og forhandlinger
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Status lærlingordning
Forhandlingsfasen Grunnkurs i forhandlingskompetanse Leksjon 6
Langsiktig påvirkningsarbeid og lokal lønnspolitikk
Samtaletrekk B – Samarbeid
Avtalebestemmelser og lokalt lønnspolitisk arbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Être et avoir / Å være og ha
Partsammensatt samarbeidsutvalg 09. mars 2015
Stortings- og idrettsvalget 2017
Klubbutvikling oppfølging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Nå er vi spente!.
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Årets norske Leanprosjekt
Velkommen til foreldremøte
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Hva er en foreldrekontakt?
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune Introduksjon til forhandlingsspillet – og gruppeoppgaver til de ulike scenene Side av 5

Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune De lokale lønns-forhandlingene i Sjøsand står for døra. Dere utgjør forhandlings-delegasjonen til Utdanningsforbundet i Sjøsand Dere kalles inn til 3.2.1-møte i forkant av forhandlingene Side 2 Side av 5

Sjøsand er en liten kommune 2 skoler – Vågen og Innbygda 2 barnehager – Storebjørn og Lilleputt. 1 sykehjem Utdanningsforbundet organiserer 28 personer – 22 i skolene og 6 i barnehagene. Side 3 Side av 5

Hovedaktørene i forhandlingene Utdanningsforbundet Fagforbundet Sykepleierforbundet Delta Arbeidsgiver – representert ved rådmann (og personalsjef) Men i selve forhandlingsspillet vil dere møte de andre fagforeningene bare i det første møtet. I de resterende forhandlingsmøtene vil dere bare møte arbeidsgiver. Side 4 Side av 5

Om forhandlingsspillet Spillet foregår i plenum. En av gruppene blir valgt ut til å spille foran de andre – vær forberedt på dette. Dere velger selv hvem i gruppa dere vil stille med. Aksepter casen og fakta slik de er beskrevet med de forenklinger som er gjort. Det er ikke lov å dikte opp nye lokale fakta – men det er lov å bruke argumenter og fakta som har vært oppe i samfunnsdebatten Side 5 Side av 5

Dere har fått utdelt 3 dokumenter Fakta om Sjøsand og bakgrunnsinformasjon for årets forhandlinger Lønnspolitikk for Sjøsand Innkalling til 3.2.1-møte og oppgaven som dere skal forberede dere på. Side 6 Side av 5

Ved bruk av UDF hjelpeark Hver gruppe får utlevert et UDF-hjelpeark i excel, som dere kan bruke i forberedelsene. Dette er et nyttig verktøy for å ha oversikt over kravene og potten. Dette kan dere også bruke når dere skal fremme kravene seinere. Dere merker kravene med gruppenummer og leverer de tll kursledelsen på minnepinne, eller sender de over til e-post adressen som oppgis.

60 minutter til forberedelser til scene 1 Bruk tida godt – den går fort. Velg en leder av gruppa som har ansvaret for framdrift og tidsbruk. Bruk noen minutter til å lese dokumentene – og resten av tida til forberedelser til spillet. Bruk tida på å diskutere prioriteringene, kravene og forberede 3.2.1-møtet. Les først oppgaven og innkallingen – deretter se på bakgrunn om Sjøsand og til slutt lønnspolitikken. Side 8 Side av 5

Oppdraget til forhandlingsspillet – scene 1 Gå sammen i forhandlingsgruppene. Dere vil i det framtidige spillet representere Utdanningsforbundet i Sjøsand. Sett dere inn i Sjøsand kommune og bakgrunnsinformasjonen som foreligger. Se også på lønnspolitisk dokument. Bli enige om prioriteringer, krav og legg opp en strategi for årets lokale lønnsforhandlinger. Planlegg hvordan dere skal opptre i det lønnspolitiske drøftingsmøtet. Planlegg spesielt hvordan dere ønsker å tydeliggjøre årets prioriteringer. Gjør dere også opp en oppfatning om hvordan selve prosessen i forhandlingene bør foregå og hvordan påvirke dette i møtet. Dere kan stille med 2 personer i 3.2.1-møtet. 60 minutter til rådighet. Vær forberedt på at din gruppe kan bli bedt om å delta i et spill foran resten av salen. Kan også deles ut skriftlig til deltakerne sammen med innkallingen til 3.2.1-møtet.

Etter scene 1 Spørsmål til gruppene og de som deltok i rollespillet Hva var målet til Utdanningsforbundet med dette møtet? Hva ønsket dere å oppnå? Hvordan planla dere å oppnå dette? Hvordan lyktes Utdanningsforbundet i møtet? Hva ble resultatet av møtet?

Fokuspunkter etter scene 1 Framfører Utdanningsforbundet sine tydelige prioriteringer med begrunnelser i møtet? Aksepterer man at arbeidsgiver framfører sine prioriteringer før man har hørt arbeidstakernes prioriteringer? Har Utdanningsforbundet synspunkter på selve forhandlingsprosessen? Rekkefølgen i forhandlingene - hvordan skal denne bestemmes og være? Er man enige om hvem som skal inkluderes i forhandlingene? Har man snakket med noen av de andre fagforeningene? Aksepterer man tidsplanen som presenteres av arbeidsgiver? Sjekker man at pottens størrelse er riktig? Ber man om at det settes ned et beregningsutvalg der Utdanningsforbundet er med?