Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune Introduksjon til forhandlingsspillet – og gruppeoppgaver til de ulike scenene Side av 5
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune De lokale lønns-forhandlingene i Sjøsand står for døra. Dere utgjør forhandlings-delegasjonen til Utdanningsforbundet i Sjøsand Dere kalles inn til 3.2.1-møte i forkant av forhandlingene Side 2 Side av 5
Sjøsand er en liten kommune 2 skoler – Vågen og Innbygda 2 barnehager – Storebjørn og Lilleputt. 1 sykehjem Utdanningsforbundet organiserer 28 personer – 22 i skolene og 6 i barnehagene. Side 3 Side av 5
Hovedaktørene i forhandlingene Utdanningsforbundet Fagforbundet Sykepleierforbundet Delta Arbeidsgiver – representert ved rådmann (og personalsjef) Men i selve forhandlingsspillet vil dere møte de andre fagforeningene bare i det første møtet. I de resterende forhandlingsmøtene vil dere bare møte arbeidsgiver. Side 4 Side av 5
Om forhandlingsspillet Spillet foregår i plenum. En av gruppene blir valgt ut til å spille foran de andre – vær forberedt på dette. Dere velger selv hvem i gruppa dere vil stille med. Aksepter casen og fakta slik de er beskrevet med de forenklinger som er gjort. Det er ikke lov å dikte opp nye lokale fakta – men det er lov å bruke argumenter og fakta som har vært oppe i samfunnsdebatten Side 5 Side av 5
Dere har fått utdelt 3 dokumenter Fakta om Sjøsand og bakgrunnsinformasjon for årets forhandlinger Lønnspolitikk for Sjøsand Innkalling til 3.2.1-møte og oppgaven som dere skal forberede dere på. Side 6 Side av 5
Ved bruk av UDF hjelpeark Hver gruppe får utlevert et UDF-hjelpeark i excel, som dere kan bruke i forberedelsene. Dette er et nyttig verktøy for å ha oversikt over kravene og potten. Dette kan dere også bruke når dere skal fremme kravene seinere. Dere merker kravene med gruppenummer og leverer de tll kursledelsen på minnepinne, eller sender de over til e-post adressen som oppgis.
60 minutter til forberedelser til scene 1 Bruk tida godt – den går fort. Velg en leder av gruppa som har ansvaret for framdrift og tidsbruk. Bruk noen minutter til å lese dokumentene – og resten av tida til forberedelser til spillet. Bruk tida på å diskutere prioriteringene, kravene og forberede 3.2.1-møtet. Les først oppgaven og innkallingen – deretter se på bakgrunn om Sjøsand og til slutt lønnspolitikken. Side 8 Side av 5
Oppdraget til forhandlingsspillet – scene 1 Gå sammen i forhandlingsgruppene. Dere vil i det framtidige spillet representere Utdanningsforbundet i Sjøsand. Sett dere inn i Sjøsand kommune og bakgrunnsinformasjonen som foreligger. Se også på lønnspolitisk dokument. Bli enige om prioriteringer, krav og legg opp en strategi for årets lokale lønnsforhandlinger. Planlegg hvordan dere skal opptre i det lønnspolitiske drøftingsmøtet. Planlegg spesielt hvordan dere ønsker å tydeliggjøre årets prioriteringer. Gjør dere også opp en oppfatning om hvordan selve prosessen i forhandlingene bør foregå og hvordan påvirke dette i møtet. Dere kan stille med 2 personer i 3.2.1-møtet. 60 minutter til rådighet. Vær forberedt på at din gruppe kan bli bedt om å delta i et spill foran resten av salen. Kan også deles ut skriftlig til deltakerne sammen med innkallingen til 3.2.1-møtet.
Etter scene 1 Spørsmål til gruppene og de som deltok i rollespillet Hva var målet til Utdanningsforbundet med dette møtet? Hva ønsket dere å oppnå? Hvordan planla dere å oppnå dette? Hvordan lyktes Utdanningsforbundet i møtet? Hva ble resultatet av møtet?
Fokuspunkter etter scene 1 Framfører Utdanningsforbundet sine tydelige prioriteringer med begrunnelser i møtet? Aksepterer man at arbeidsgiver framfører sine prioriteringer før man har hørt arbeidstakernes prioriteringer? Har Utdanningsforbundet synspunkter på selve forhandlingsprosessen? Rekkefølgen i forhandlingene - hvordan skal denne bestemmes og være? Er man enige om hvem som skal inkluderes i forhandlingene? Har man snakket med noen av de andre fagforeningene? Aksepterer man tidsplanen som presenteres av arbeidsgiver? Sjekker man at pottens størrelse er riktig? Ber man om at det settes ned et beregningsutvalg der Utdanningsforbundet er med?