Etterspørsel og konsument-atferd Kapittel 5 Etterspørsel og konsument-atferd 1
Hovedpunkter i kapittel 5 Nyttebegrepet Budsjettbetingelsen Konsumentens tilpasning Virkning av prisendring Konsumentoverskudd
Etterspørselskurven
Konsumentens preferanser Konsumentens preferanser representeres ved nytte (utility) I læreboka antas det at nytte er målbar (kardinal), men det er verken nødvendig eller ønskelig Bedre å anta at nytte ikke er målbar, men at konsumenten må kunne sammenligne og rangere ulike godekombinasjoner Konsumenten må være konsistent. Hvis for eksempel A > B og B > C, må A > C.
Mer om nyttebegrepet Viktig å skille mellom Total nytte (total utility) Marginal nytte - grensenytte (marginal utility eller marginal benefit) Vanlig å anta at grensenytten er positiv, men avtakende - law of diminishing marginal utility
Nytte - målbart?
Budsjettbetingelsen (maks 8)
Nyttemaksimering
Virkning av prisendring Etterspørselskurven er fallende (økt pris betyr redusert etterspurt kvantum). Det er to grunner til dette: Substitusjonseffekt - men erstatter konsumet av godet som er blitt dyrere med et annet gode (effekten er alltid negativ) Inntektseffekt - økt pris betyr lavere disponibel inntekt og dermed redusert etterspørsel etter goder (normale goder) Legg merke til at prisendring er bevegelse langs en etterspørselskurve
Etterspørsel og prisendring Høyere pris betyr lavere etterspurt mengde Substitusjonseffekten og inntektseffekten vil normalt forsterke hverandre Effekten avhenger bl.a. av priselastisiteten
Etterspørsel og prisendring
Inntekt og etterspørsel Konsumenten får sin inntekt redusert til 5 Etterspørselskurven får et skift innover For såkalte normale goder er inntekts-elastisiteten positiv
Individuell etterspørsel Etterspørselskurven kan tolkes som betalings-villighet for en enhet til av godet Marginal willingness to pay (=grensenytte) Grensenytten for hver ny enhet er fallende, derfor faller også betalingsvilligheten etter hvert som behovet blir dekket I tilfellet med ett gode, blir godet etterspurt inntil prisen tilsvarer betalingsvilligheten
Marginal betalingsvillighet
Etterspørselskurven
Markedets etterspørsel
Konsumentoverskudd
Markedets konsumentoverskudd