Etterspørsel og konsument-atferd

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markets for Factor Inputs
Advertisements

Norges Banks utlånsundersøkelse 1. kvartal Vanlige boliglån 3) SamletFastrentelånRammelån med pant i bolig Figur 1 Etterspørsel etter lån fra husholdninger.
Velferdsteori - markedseffisiens
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
Kapittel 6 (Joachim Thøgersen)
KAP. 4: NYTTE A. Nyttefunksjoner før og nå
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
vidundermedikamentene??
Tilbud og etterspørsel
Løsningsforslag Eksamen 2009
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Løsningsforslag Eksamen 2008
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Arbeidsmarkedets - etterspørselsside Lønn Arbeidere Tilbud Etterspørsel Etterspørselskurven er sammenhengen mellom lønnsnivået og det antall arbeidstakere.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Ett års gratis husleie Dette klippet er hentet fra en annonse i Bergens Tidende januar Anta: Årlig leie er kr pr. kvadratmeter dersom leietaker.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Foreleser: Finn R. Førsund
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Innføring i mikroøkonomi
ECON 1500 Innføring i samfunnsøkonomi for realister
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Store forskjeller i arbeidsledighet
Hva er inflasjon? Inflasjon er en vedvarende stigning i prisnivået. Et fall i prisene kalles deflasjon. Inflasjon innebærer ikke at alle varer stiger like.
Kapittel 13 Kollektive goder og eksterne virkninger
Norges Banks utlånsundersøkelse
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Fra oljeøkonomi til bioøk…. Den norske omstillingen
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Individuell og markedsetterspørsel
Costs and the changes at firms over time
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Kapittel 15 Public goods 1.
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kurs i mikroøkonomi Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 6: Prosjektanalyse og evaluering
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Kapittel 10 Monopol 1.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Penger og pengemarked I dette kapitlet skal vi se på følgende forhold:
Kapittel 7 Markedsteori 1.
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Lav rente – en gjeldsfelle
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Kapittel 6 Produksjon 1.
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Kapittel 3 Konsument- atferd 1.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
10 Konjunkturledigheten
Kapittel 5: Andre lønnsomhetsmetoder
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Tilbud og etterspørsel
Pengepolitikk og realinvesteringer
Åpen økonomi aggregert etterspørsel
Kompetanseutvalget (2017- )
Økt kapitalmakt: Et makroøkonomisk skifte
Konjuktur i en åpen økonomi
Grunnmodellen: likevekt
Nominelle renter og realrenter
Utskrift av presentasjonen:

Etterspørsel og konsument-atferd Kapittel 5 Etterspørsel og konsument-atferd 1

Hovedpunkter i kapittel 5 Nyttebegrepet Budsjettbetingelsen Konsumentens tilpasning Virkning av prisendring Konsumentoverskudd

Etterspørselskurven

Konsumentens preferanser Konsumentens preferanser representeres ved nytte (utility) I læreboka antas det at nytte er målbar (kardinal), men det er verken nødvendig eller ønskelig Bedre å anta at nytte ikke er målbar, men at konsumenten må kunne sammenligne og rangere ulike godekombinasjoner Konsumenten må være konsistent. Hvis for eksempel A > B og B > C, må A > C.

Mer om nyttebegrepet Viktig å skille mellom Total nytte (total utility) Marginal nytte - grensenytte (marginal utility eller marginal benefit) Vanlig å anta at grensenytten er positiv, men avtakende - law of diminishing marginal utility

Nytte - målbart?

Budsjettbetingelsen (maks 8)

Nyttemaksimering

Virkning av prisendring Etterspørselskurven er fallende (økt pris betyr redusert etterspurt kvantum). Det er to grunner til dette: Substitusjonseffekt - men erstatter konsumet av godet som er blitt dyrere med et annet gode (effekten er alltid negativ) Inntektseffekt - økt pris betyr lavere disponibel inntekt og dermed redusert etterspørsel etter goder (normale goder) Legg merke til at prisendring er bevegelse langs en etterspørselskurve

Etterspørsel og prisendring Høyere pris betyr lavere etterspurt mengde Substitusjonseffekten og inntektseffekten vil normalt forsterke hverandre Effekten avhenger bl.a. av priselastisiteten

Etterspørsel og prisendring

Inntekt og etterspørsel Konsumenten får sin inntekt redusert til 5 Etterspørselskurven får et skift innover For såkalte normale goder er inntekts-elastisiteten positiv

Individuell etterspørsel Etterspørselskurven kan tolkes som betalings-villighet for en enhet til av godet Marginal willingness to pay (=grensenytte) Grensenytten for hver ny enhet er fallende, derfor faller også betalingsvilligheten etter hvert som behovet blir dekket I tilfellet med ett gode, blir godet etterspurt inntil prisen tilsvarer betalingsvilligheten

Marginal betalingsvillighet

Etterspørselskurven

Markedets etterspørsel

Konsumentoverskudd

Markedets konsumentoverskudd