Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Advertisements

7. mars 2016 Prosjekter i EA knyttet til arbeids- og læringsmiljøet.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Arbeids- og læringsmiljø og Universitetsbiblioteket Live Rasmussen Foto: Fredrik Hovind Juell Layout: Torgunn Karoline Moe.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.
Undervisnings- og vurderingsformer
Brukerutvalget i NAV Telemark
Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Erfaringer med VIPS praksismodell Camilla Lien Johansen Valborg Misund
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Evaluering av nettverk for administrative Studieledere, 2017
Utdanningskomiteen 19. mai
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Welcome day for new PhD candidates Velkomstdag
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Lærings- og arbeidsmiljø 2016 – hva har vi gjort og hva gjør vi?
Studiebarometeret
Forskning og innovasjon
Diskusjonssak i fakultetsstyret 31.Oktober 2017
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Instituttrådsmøte 19. oktober 2017
Karin Helle og Gro Beate Vige
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Å bygge en ny kommune! v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
USITs Målbilde og prioriteringer
15. mars 2016 Utdanningskomiteen.
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Studieledernettverket: Silurveien og digitalt læringsmiljø
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Evaluering av UiOs studiekatalog
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Veiledende mal for oppfølging av medarbeiderundersøkelsen i ledergruppene Avdeling for HR Høst 2018.
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
- digitalisering av pensum
Seksjon for digitale medier i læring
Møte i nettverk for studiestart Anne Nordheim O'Hare
Innspill til programrådsmøte
Lærings- og arbeidsmiljø 2016 – hva har vi gjort og hva gjør vi?
Internasjonalisering
Internasjonaliseringsåret 2012
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Avdeling for fagstøtte
Samarbeidspartnere for en bedre skolehverdag
Digitalt læringsmiljø
Studieledernettverket 15. februar 2019
Seminar adm.studieledernettverk 15. februar 2019
Forslag til formål Seminaret skal bidra til å skape god kultur for nytenkende undervisning Seminaret skal være bidra til erfaringsutveksling mellom deltakerne.
Avdeling for studieadministrasjon
Studieseksjonen – hvem jobber der og hva gjør vi?
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Utskrift av presentasjonen:

Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016 AMU – 15. mars 2017 Bente Hennie Strandh

Årsplanstiltak (2016-218) som bygger opp under satsningsåret Fakultetene skal iverksette tiltak som styrker studentenes integrering i fagmiljøet. Det skal gis god oppfølging underveis i studiene Tiltak 2: Fakultetene skal styrke studentenes læringsutbytte og utdanningens arbeidslivsrelevans gjennom mer bruk av nyskapende og studentaktive lærings- og vurderingsformer. UiOs felles utdanningsvisjon skal gjenkjennes i alle studieprogram.

Noen resultater fra året Styrket integrering i fagmiljøet for førsteårsstudenter Styrket introduksjonsopplegg Fagdager – ekstra velkomstdager, faglige aktiviteter, omvisninger Mer personlig kontakt med studentene Endringer i organisering av mottaksapparatet Utrede og analysere frafallstall Frafalls- og mobilitetsanalyse Programrevisjoner – med tydeliggjøring av læringsutbytte Praksisplasser og kontakt med arbeidslivet Utvikling av undervisningskompetanse Veiledning for undervisere 29.12.2018

Flere resulater Digital eksamen Utvikling av bygningsmassen Sophus Bugge Niels Treschow Georg Sverdrup ++ Arbeids- og miljøklimaundersøkelsen Seminar om god undervisning – dele og lære

Læringspunkter Særlig positivt: Økt organisatorisk kunnskap om UiO og «alt det gode UiO gjør» knyttet til lærings- og arbeidsmiljø. Å møtes på tvers – «nettverksbyggende» Samarbeide med studentene (som for øvrig bidro meget godt i diskusjonene) 29.12.2018

Læringspunkter Koordineringsgrupper bør nedsettes i god tid før selve begivenheten finner sted Medlemmenes tidsbruk: mer tid til arbeidet for å kunne «gjøre mer av alt» Vitenskapelig representasjon i gruppen Gruppen fikk svært god oversikt over aktiviteter i tilknytting til året Denne oversikten kunne man med fordel ha delt med flere hvis i relevante kanaler og fora. Viktigheten og merverdien av å ha studenter med i gruppen ble understreket 29.12.2018

Koordineringsgruppens sammensetning Én representant fra hvert fakultet, museene og universitetsbiblioteket og studentparlamentet (to representanter) Én representant fra Avd. for personalstøtte, Avd. for fagstøtte, Eiendomsavdelingen og USIT i LOS. Koordineringsgruppen ble ledet av Enhet for lederstøtte. 29.12.2018