Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016"— Utskrift av presentasjonen:

1 Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Presentasjon for AMU 7. mars 2016

2 Ambisjoner for året Ambisjonene for året er å gjennomføre tiltak som:
setter arbeidet med et lærings- og arbeidsmiljømiljø høyt på agendaen i alle deler av organisasjonen. øker bevisstheten om hva et godt lærings- og arbeidsmiljø betyr for prestasjoner og resultater for studenter og ansatte. Dette året bør brukes til å synliggjøre sammenhengen mellom et godt arbeidsmiljø og et godt læringsmiljø.

3 Organisering av arbeidet
Mesteparten av aktivitetene vil skje lokalt. Lokale aktiviteter eies av dekanene/museumsdirektører og direktør for universitetsbiblioteket og styres i linjen. En koordineringsgruppe med representanter fra alle enheter er opprettet. Arbeidet koordineres fra LOS, Enhet for lederstøtte

4 Koordineringsgruppe Kontaktperson Enhet HF
Gro Enerstvedt Smenes, seksjonssjef Studieseksjonen JUS Julie Orning, seksjonssjef for fakultetets studieseksjon MN Hanne Sølna, seksjonssjef for studieavdelingen MED Elisabeth Olsen, seniorrådgiver OD Leif Erling Jensen, assisterende fakultetsdirektør SV Tone Vold-Sarnes, studieleder og fungerende for fakultetsdirektør TF Dag Myhre-Nielsen, fakultetsdirektør UV Line Sletten, seksjonssjef studieseksjonen UB Live Rasmussen, leder realfagsbiblioteket NHM Krenar Badivuku, HMS-koordinator KHM Karsten Aase-Nilsen, avdelingsdirektør LOS Anne Bergfall, rådgiver, Avdeling for fagstøtte Lene Renneflott, seniorrådgiver; Avdeling for personalstøtte Jesper Havrevold, seniorrådgiver, USIT Bente Hennie Strandh, seniorrådgiver, Enhet for lederstøtte (leder) Isabell Lexow, plan- og utredningssjef, Eiendomsavdelingen Studentparlamentet Julie Sørlie Paus-Knudsen og Line Willersrud

5 Hva skjer på enhetene? – «kortversjon»
Læringsmiljø: Styrking av førsteårsstudentenes integrering i fagmiljøet, herunder styrket introduksjonsopplegg og mottak. Arbeid med å bygge opp et godt sosialt miljø, som inkluderer både studenter og undervisere Fokus på veilederrollen på master og PhD Arbeidsmiljø: Gjennomføring og oppfølging av Arbeids- og klimaundersøkelsen Kompetanseheving for ansatte inkludert lederopplæring Forbedring av rekrutteringsprosessene

6 Andre tiltak Digital eksamen Utdanningsvisjon
Konferanse/forelesningsrekke koordinert av AP Nasjonalt studieveilederseminar LAMU-seminar 17/3

7 Eiendomsavdelingens satsninger
Sophus Bugges hus – rehabilitering og oppgradering, ferdigstilles i 2016 Niels Treschows - rehabilitering av gjenstående etasjer i hus Georg Sverdrups hus –ominnredning av interiør, 2016 og 2017 Teologisk fakultet – etablering av læringssenter, 2016 og 2017 Aud ZEB – MatNat, renovering og oppgradering, 2016 Aud Ø 157 i fysikkbygningen, renovering og oppgradering, 2016 ZEB-kantinen - utrede muligheten for omgjøring av den nedlagte til læringsmiljøsenter

8 Innspill fra HVO ARK Utvidet LAMU-seminar
Ansvarsforhold og samarbeid mellom AMU, LAMU, fagforeningere, vernetjenesten, studentorganisasjoner og ledelsn Kultur og etikk Hvordan få bukt med subklulturer Etikk-ombud? UiOs priser Mangfold og inkludering Nyttilsatte Samfunn som digitaliseres ARK Tilsvarende undersøkelse blant studentene? Status til de som underviser

9 Innspill fra Studentparlamentet
Første året som student legger grunnlag for det faglige og sosiale nettverket. Derfor mener Studentparlamentet at UiO skal tilby førsteårsstudenter et godt mottaksapparat som ivaretar faglige og sosiale behov. Øke undervisningskvaliteten. I de nye nasjonale, veiledende retningslinjene for universitets- og høyskolepedagogisk kompetanse fra Universitets- og høyskolerådet anbefaler de arbeidstimer. Basiskurset på UiO omfatter i dag ca. 100 arbeidstimer. For å heve kompetansen hos faste undervisere må UiO følge UHRs retningslinjer og utvide opplæringen i universitetspedagogikk. Opprette et Teaching Acadamy I dag er opplæringen av faste undervisere delt mellom Fagområdet for universitetspedagogikk (FUP), Digitale medier i læring (DML) og Universitetsbiblioteket (UB). For å koordinere det totale tilbudet som gis, og for å gi god uttelling for flest mulig må UiO opprette et Teaching Acadamy.


Laste ned ppt "Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google