TVERRFAGLIG SAMARBEID

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Møteplass for etisk refleksjon
Språk, tanke og kommunikasjon
Frivillighet – muligheter og utfordringer
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
KOMPETANSE INNLEGG, FYLKESDELPLAN FOR BIBLIOTEK.
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Å vitenskapeliggjøre lærerutdanningen UHR-seminar om Nasjonal forskerskole i lærerutdanning, Oslo, Thorolf Krüger.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Profesjonsfellesskap til beste for barn og unge Lars Gunnar Lingås Førsteamanuensis i profesjonsetikk og veiledning, fil dr
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Kompetansesenter rus, Nord-Norge KoRus-Nord
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
”Grenselaust samarbeid”
Samarbeid og konflikt.
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Kommunikasjon I personlig kommunikasjon er vi både sendere og mottakere og kommunikasjonen kan være verbal eller ikke-verbal I massekommunikasjon blir.
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Grunnleggende om veiledning
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Rekruttering Fremtidens sykepleiere
Ny læreplan… Høst 2017.
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Prosjektledelse -fra initiering til gevinstrealisering
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
Bevis i matematikk- undervisningen
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Velkommen til Academic Day!
«Når alle er like viktige»
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Roller.
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Montessori og teknologi
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Lokalsamfunn, folkehelse og kulturarv
Utskrift av presentasjonen:

TVERRFAGLIG SAMARBEID desember 18 Kirsti Lauvås

LITTERATUR Tverrfaglig samarbeid Perspektiv og strategi Lauvås, K & Lauvås, P Oslo: Universitetsforlaget 2004 desember 18 Kirsti Lauvås

Ulike perspektiv Rolleperspektiv Profesjonsperspektiv Systemperspektiv Kunnskapssosiologisk perspektiv desember 18 Kirsti Lauvås

FLERFAGLIG ARBEID Fag 1 Fag 2 Fag 3 desember 18 Kirsti Lauvås

Tverrfaglighet Tverrfaglig innsikt Fag 1 Fag 2 Fag 3 desember 18 Kirsti Lauvås

Formålet med tv.faglig samarb.: * sikre kvalitet ved at den samlede kompetansen blir utnyttet maksimalt * utvikle et felles kunnskapsgrunnlag på tvers av fag og stimulere til faglig utvikling innen de bidragende fagene desember 18 Kirsti Lauvås

FAG Det er kombinasjonen mellom virkefelt metoder sannhetskriterier begreper teknologi Som danner grunnlaget for kunnskapsbasen innenfor faget, og som dermed kan sies å definere faget desember 18 Kirsti Lauvås

Utvikling av tverrfaglig kompetanse *Tverrfaglige møter *Samarbeid på handlingsplan *Tverrfaglig veiledning desember 18 Kirsti Lauvås

Tverrfaglig veiledning Det er nettopp når man kan speile sine egne faglige synspunkter og oppfatninger i andre fags forståelsesrammer at man kan ha mulighet for å utøke sin forståelse og dermed finne nye mulige handlingsalternativer i praksis desember 18 Kirsti Lauvås

Brukerintegrert samarbeid Felles innsikt Fag 1 Bruker Fag 3 desember 18 Kirsti Lauvås

Konflikter i tverrfaglig samarbeid Løselige konflikter * pseudokonflikter * formelle konflikter * sakskonflikter Regulerbare konflikter * personkonflikter * mål/verdikonflikter desember 18 Kirsti Lauvås

Rolleforventninger Formelle Uformelle Skrevne Uskrevne Eksplisitt Implisitt desember 18 Kirsti Lauvås

Forventninger om: *Kunnskap: teoretisk og praktisk *Solidaritet med institusjonens: Ideologi Mål Tradisjon Sosiale normer desember 18 Kirsti Lauvås

Kan- bør- og skal-forventninger Hvor er grensene for min rolle? Hvilket mandat har jeg? Hvilke sider av brukerens situasjon skal jeg fokusere på? Når må jeg trekke inn andre profesjonelle? desember 18 Kirsti Lauvås

Rolleavklaring Funksjoner og plikter Begrensninger/handlefrihet/mandat Arbeidsoppgaver Se alltid rolleutformingen i relasjon til tilstøtende og komplimentære roller desember 18 Kirsti Lauvås

Profesjonens verning av: Domener Autonomi Makt Innflytelse desember 18 Kirsti Lauvås

Samarbeidsstrategier Skjermingsstrategi Samarbeidsstrategi desember 18 Kirsti Lauvås

Rasjonalitetsformer Målrasjonalitet: effektivitetsorientert Kommunikativ rasjonalitet: Forståelsesorientert Kritisk rasjonalitet: Gyldighetsorientert desember 18 Kirsti Lauvås

Kommunikasjonsmøte Beslutningsmøte Møteformer Kommunikasjonsmøte Beslutningsmøte desember 18 Kirsti Lauvås