Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Det kommunale og det statlige barnevern
Advertisements

8 Det politiske systemet i Norge
Advokat Øyvind Renslo, KS
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Dosent Ingun Sletnes Repetisjon stats- og kommunalrett Våren 2016.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Direktørens rolle ved universitet og høgskular. Høgskuledirektør Hans Jørgen Binningsbø UHR sin direktørskule 27. nov
Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Inger-Johanne Sand, IOR Vår 2018
Forelsninger i statsrett Dag 2 Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Innledning stats- og kommunalrett 6. januar 2017
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Repetisjon stats- og kommunalrett med hovedfokus på kommuneloven
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
Fylkesmannen i Buskerud
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Utskrift av presentasjonen:

Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018 Dosent Ingun Sletnes Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018

Delegasjon Ha vil delegasjon si? Primærkompetanse Subdelegasjon/videredelegasjon Intern delegasjon Ekstern delegasjon

Delegasjon i staten 1 Regjeringens adgang til delegasjon Ikke lovregulert på generelt grunnlag i staten, reglene bygger på ulovfestet rett Henger tett sammen med statsforvaltningens hierarkiske oppbygging Regjeringen har i utgangspunktet alminnelig organisasjonsmyndighet og kan delegere Noen grunnlovsbestemmelser og noen bestemmelser i lover oppstiller delegasjonsforbud; uttrykket som normalt benyttes er «Kongen i statsråd», se f.eks. oppll. § 1-5, men også bvl. § 2-4 skal i henhold til forarbeidene forstås slik

Delegasjon i staten 2 Departementenes adgang til delegasjon Lovgivningen legger ofte kompetanse til departementet, se f. eks koml. § 3 nr. 5 andre ledd og 12 nr. 7 Regjeringen bestemmer hvilket departement som har ansvaret for hvilket felt og hvilken lovgivning Loven må tolkes for å se hvorvidt myndigheten kan delegeres videre, ofte vil det foreligge delegasjonskompetanse For eksempel er myndigheten til å utøve lovlighetskontroll etter koml. § 59 for kommunale vedtaks vedkommende for de aller fleste typer vedtak delegert til fylkesmannen

Delegasjon i staten 3 Delegasjon til noen en ikke har instruksjonsmyndighet over Lovgivningen kan eksplisitt åpne opp for delegasjon til andre Ellers må loven tolkes, ordlyden gir ofte liten veiledning Sidelengs delegasjon er ofte problematisk Delegasjon til kommuner forutsetter normalt hjemmel for det i lov (eksplisitt eller instruksjonsmyndighet) eller avtale Delegasjon til private avhenger av hva og hvordan

Utgangspunkter og grunnleggende prinsipper i kommuneloven All myndighet ligger i utgangspunktet hos kommunestyret Delegasjonsforbud Ganske vid adgang til delegasjon innen kommunen som rettssubjekt Må i utgangspunktet ha lovhjemmel for å delegere lovbestemt myndighet til selvstendige rettssubjekter Adgangen til delegasjon til sentrale politiske organer er langt mer omfattende enn adgangen til delegasjon til enkeltpersoner eller administrasjonen All delegasjon til administrasjonen skal skje til rådmannen i formannskapsformen Delegasjonsreglement må vedtas av kommunestyret selv, jf. koml. § 39 nr. 2 Få særlige regler om kompetansefordeling og delegasjon i særlovgivningen, unntak bl. a. pbl. og bvl.

Når delegasjonsforbud? Overordnede beslutninger som er viktige i styringssammenheng Begrensninger særlig mht. - sentrale beslutninger om organisering av det politiske nivå i kommunen - årsbudsjett og økonomiplan - kontroll av den kommunale virksomheten

Delegasjon til politiske utvalg vs Delegasjon til politiske utvalg vs. delegasjon til administrasjonen/enkeltpersoner Rådmannen/ordfører, leder/arbeidsutvalg i folkevalgt organ, enkeltmedlemmer i byråd m/ ledelsesansvar Formannskap, fast utvalg, kommunedelsutvalg, byråd Kan få avgjørelsesmyndighet i ”alle saker hvor ikke annet følger av lov” Hjemler: formannskap jf. koml. § 8 nr. 3, fast utvalg jf. koml. § 10 nr. 2, kommunedelsutvalg jf. koml. § 12 nr. 3 og byråd jf. koml. § 20 nr. 1 Kan få myndighet til å treffe vedtak i ”enkeltsaker eller i typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning” Hva menes med dette? Hjemler: koml. §§ 9 nr. 5, 10 nr. 4, 12 nr. 4, 20 nr. 3 og 23 nr. 4

Delegasjon til styrer og adhoc-komiteer Til styrer hjemmel - koml. § 11 nr. 3 - "avgjørelser som angår virksomhetens drift og organisering” - tilsvarende formulering i koml § 27 (behandles senere) Til adhockomiteer – koml. § 10 nr. 5 kan tildeles ”myndighet til å avgjøre enkeltsaker som har direkte tilknytning til komiteens oppdrag”

Særlig om intern delegasjon Intern delegasjon i kollegiale organer normalt ikke lov uten hjemmel Kommuneloven har slik hjemmel i en rekke bestemmelser om de politiske organene, jf. gjennomgangen ovenfor Intern delegasjon i administrasjonen tillatt så langt det er forsvarlig og kommunestyret eller andre som har delegert myndighet til rådmannen ikke har satt begrensninger

Oversikt over delegasjonsadgangen i formannskapsmodellen Kommunestyre Helse- og sosialutvalg Oppvekstutvalg Plan- og miljøutvalg Formannskap Rådmann Ansatte

Adgangen til delegasjon i en parlamentarisk styringsmodell jf. koml Byrådet kan få myndighet i «alle saker hvor ikke annet følger av lov» jf. nr. 3, hvem kan delegere? Enkeltmedlemmer i kommunerådet kan få delegert myndighet i «enkeltsaker eller typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning» jf. nr. 3 (samme myndighet som rådmannen i formannskapsmodellen) – hvem kan delegere? - hva er vilkårene for slik delegasjon?

Særlig om hastesaker jf. koml. § 13 Kommunestyret kan utpeke formannskapet, et fast utvalg eller kommunerådet (i parlamentarisk modell) til å ha haster- kompetanse I slike situasjoner kan organet også treffe vedtak i saker som kommunestyret skal behandle (der det er delegasjonsforbud) Betingelser for å bruke myndigheten