Verdiskapning, produktattributter og målkostnader

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Hvorfor mister vi gjester?
Styrearbeid i Norwegian
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Service møte-trekanten
ABC – D el 2 Styringspakken
Anvendelse av verktøyene
Konkurransevirkemidlene PRIS
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
OM 5: The Design of Products and Services
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Posisjonering Kapittel 10.
Kapittel 12 – Noen begreper
Forelesning i mikroøkonomi.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Øving 1 - Forretningsideen
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Innovasjon Innovasjon
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Markedsføring.
Del 2 – Introduksjon Kapittel 6 Kjennskap
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Synnøve Finden ASA 3Q06 presentasjon
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Segmentering og posisjonering
Kapittel 7: Economic Exposure
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Kapittel 10 Monopol 1.
Rentabilitetsanalyser
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Presentasjon av forretningsplan
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 14 Prissetting.
Presentasjon av forretningsplan
Kraljic matrise.
Selge et produkt eller en tjeneste
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Posisjonering og differensiering
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Verdiskapning, produktattributter og målkostnader Kapittel 5

Forventet verdi Fra markedsføringsfaget vet vi at kundene kjøper det produktet som de mener vi gi dem største forventet verdi Om produktet vil gi kundetilfredsstillelse avhenger om produktet gir den forventede verdien Utfordringene for virksomheten er å kunne tilby markedet et produkt til en pris som mer enn dekker verdien av de ressursene som den bruker i sin verdiskapning Kapittel 5

Verditilbudet Fra virksomhetens side snakker vi om verditilbudet Produktet Pris Image Relasjoner = + + + Funksjonalitet Design Kvalitet Tid Produktattributter Kapittel 5

Oppfattet kundeverdi Forskjellen mellom kundens vurdering av virksomhetens verditilbud og de alternativer som kunden ser eller tilbys Kundens betalingsvillighet sterkt knyttet til oppfattet kundeverdi Utfordringen for virksomheten blir derfor å forstå, skape og levere den kundeverdien som utløser størst betalingsvillighet hos kunden Kapittel 5

Potensielt resultat Forskjellen mellom det resultatet virksomheten realiserer og den inneffektivitet som skyldes for høye kostnader på innsatsfaktorene ulønnsomme produkter ulønnsomme kunder Slakk i aktiviter Målsetningen må være å skape et produkt med mer attraktive produktattributter enn konkurrentene og som utløse høye betalingsvillighet fra kundene Kapittel 5

Kundens betalingsvillighet og potensielt resultat Potensiell oppnåelig pris Nåværende fortjeneste Kundens betalingsvillighet Potensiell fortjeneste Nåværende pris Kapittel 5

Mobiltelefoner Likhetspunkter Differensieringspunkter Tastatur Alle merker må ha disse for å være i produktkategorien Differensieringspunkter Det som skiller mellom merkene i den samme produktkategorien Tastatur Tastatur på skjerm Skjerm Stor skjerm Mikrofon Innebygget kamera Høytaler MP-3 spiller Ringetoner Høytalende funksjon Design Kapittel 5

Differensieringspunkter Oppgaven for virksomheten som forfølger en differensieringsstrategi blir å differensiere betalingsvilligheten ved å endre produktattributter og kvalitet Virksomhetens medarbeidere må forstå hva kunden ønsker og er villig til å betale for Når produktet først er på markedet, er det vanskelig å endre kostnadene Kapittel 5

Strategiske vurdering av kundeverdien Strategiske kriterier for vurdering av kundeverdien: Gjenkjøp Potensialet for vekst i innkjøpet Hva er kundens lønnsomhet sett i et lengre tidsperspektiv? Gir kunden prestisje og derav salg til andre? Kan vi lære av kunden? Kapittel 5

Målkostnadskalkulasjon (Target Costing) Målkostnadskalkulasjon er en systematisk kostnads- og tidsreduserende prosess for å kunne møte markedets krav til fremtidig pris og eget krav til fortjeneste for et produkt med og av forhåndsbestemte attributter og kvalitet Kundekrav og fortjenestekrav er med andre ord utgangspunktet for målkostnadskalkulasjon Målsatt pris – Målsatt fortjeneste = Målkostnadskalkyle Markedsbasert prising Krav til lønnsomhet -ofte beregnet over produktets levetid Value engineering (verdianalyse) Verdikjedeanalyse Kapittel 5

Kapittel 5

Forhold som påvirker målprisen Kundeverdi (produktattributter og kvalitet) Konkurranse- forhold Målpris Produktets antatte levetid Strategiske vurderinger Kapittel 5

Driftsresultat før avskrivninger Målsatt fortjeneste Utgangspunktet er foretakets overordnede krav til avkastning Det er vanlig å benytte Return On Sales (ROS), som vi på norsk har kalt Brutto driftsresultat i % = Fordeler med ROS/brutto driftsresultat: Enkelt å beregne Lett å forstå og kommunisere Lett å sammenligne med ulike produkter Fordeler ikke kapitalkostnader – den styres med andre metoder gjennom cash management, Just in Time med hensyn lagerhold, - Anleggskostnadene er et spørsmål om tilgjengelig kapasitet Driftsresultat før avskrivninger Salgsinntektene Kapittel 5

Et eksempel på ROS/brutto driftsresultat Et veiet krav: Målsatt ROS = w1(historisk ROS) + w2(bransjens ROS) + w3 (fremtids ROS) w1=30 %, ROS=12 % w2=20 %, ROS=10 % w3=50 %, ROS=15% Målsatt ROS = 30 % * 12 % + 20 % * 10 % + 50 % + 15 % = 13,1 % Kapittel 5

Kapittel 5

Kapittel 5

Kapittel 5

Forhold som påvirker nytten av målkostnadskalkulasjon Konkurranseintensiteten i bransjen Ved sterk konkurransene kan konkurrentanalyser belyse fremtidige tilbud Hvem kundene er Har kundene god kunnskap om produkt og funksjonalitet slik at de lettere kan hoppe fra leverandør til leverandør? Produktstrategien En vel anlagt prosess kan normalt redusere store kostnader i et bredspektret produkttilbud Lanseres nye produkter ofte, er nytten normalt stor Normalt liten verdi i innovative bedrifter Produktets kompleksitet Stor kompleksitet betyr normalt stor nytte Utviklingstidens lengde Produkter med lang utviklingstid vil normalt ha stor nytte av målkostnadskalkulasjon Underleverandørstrategien Bedrifter med stor grad av outsourcing vil normalt ha stor nytte Kapittel 5

Produktdesignets akkumulerte kostnadsforpliktelse - kostnadsinnlåsning Kapittel 5

Levetidskalkulasjon Hovedoppgaven er å beregne kostnadene knyttet til et produkts levetid for å fastsette en pris, som multiplisert med forventet solgt volum vil dekke alle kostnadene, og i tillegg gi ønsket fortjeneste Bilproduksjon Produkter med kort levetid Produkter med store avviklingskostnader Kapittel 5