Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kapittel 14 Prissetting
2
Prissetting Prisfastsettelse krever kunnskap om bl.a.
Kostnadsstruktur Konkurransesituasjonen Markedet reaksjoner på pris og prisendringer Utgangspunkt for prissettingen Kostnadsorienterte priser Etterspørselsorienterte priser Konkurrentorienterte priser
3
Prissetting (forts.) Metoder for prising
Kostnadsbasert prisfastsettelse Selvkostmetoden Bidragsmetoden (minimumskost) Markedsbasert prisfastsettelse Målkostnadskalkyle (”target pricing”)
4
Priskalkulasjon på grunnlag av selvkostmetoden
Fordeler Kostnadsdekning Prisstabilitet Nevnervolum Enkelt Legitimerende Ulemper Vanskelig å fordele faste kostnader Tilfeldig kostnadsfordeling Beslutningsgrunnlag – hvordan skille relevante/irrelevante kostnader? Fordeling av faste kostnader krever anslag på volum Hvilke nevnervolum skal vi velge? Budsjettert kapasitet? Praktisk eller teoretisk kapasitet?
5
Priskalkulasjon på grunnlag av selvkostmetoden (forts.)
6
Priskalkulasjon på grunnlag av selvkostmetoden (forts.)
Konklusjoner Aldri fastsette pris utelukkende på grunnlag av kostnadsberegninger Må ta hensyn til markeds- og konkurranseforholdene Fordeling av faste kostnader basert på en normalperiode Mulig løsning: Pris = selvkost + fortjenestetillegg
9
Priskalkulasjon med utgangspunkt i minimumskost
Fremgangsmåte: Pris = Minimumskost + Dekningsbidrag Dekningsbidraget innkalkuleres gjerne på basis av minimumskost Direkte lønn Sats for innkalkulering av dekningsbidraget Etablert praksis Budsjetter
11
Prissetting av nye produkter og tjenester
Fremgangsmåter Bestemme prisområde Markedsprisen på det eksisterende substituttet som er høyest priset Markedsprisen på det eksisterende subsitutt som er lavest priset Målkostnadskalkyle (”target pricing”)
12
Strategiske overveielser ved prissetting
Strategiske overveieleser Argumenter for høy introduksjonspris Lav priselastisitet Lettere å redusere prisen FoU - kostnader Argumenter for lav introduksjonspris Relativt likt eksisterende produkter Sterk konkurranse Elastisk etterspørsel Stordriftsfordelene er betydelig
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.