Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Advertisements

Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Lesing på fremmedspråk
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Læreplanen Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
MAPPEVURDERING En innføring.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
Delfina Díaz Susana Borgen
Faginformasjon om programfagene for
Ikke kulturer møtes, men mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Læring av grunnleggende ferdigheter!
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Borre ungdomsskole
Læreplanen Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Skriving i begynneropplæringa
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
ELEVPRESENTASJON 7. TRINN Rådgivere –Thomas Kvalvik og Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
NY VRI Nina og Ingvild.
Nasjonale prøver Sandved skole
Relevant questions for the Reference Group
Ny læreplan… Høst 2017.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
DEN EUROPEISKE SPRÅKPERMEN
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Innføringsprosjektet Therese Einvik & Torill Simonsen
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Innføringsprosjektet
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Lytteforståelse Rammeverket
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Utskrift av presentasjonen:

Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn Heike Speitz, Dr.phil. Telemarksforsking-Notodden heike.speitz@tfn.no

Faget fremmedspråk på 6.-7. trinn Faget skal legge grunnlag for og motivere til videre fremmedspråklæring, skal være aktivitetsrettet og bidra til positive holdninger til flerspråklighet. (fra oppdragsbrevet)

Faget fremmedspråk på 6.-7. trinn Faget skal legge grunnlag for og motivere til videre fremmedspråklæring, skal være aktivitetsrettet og bidra til positive holdninger til flerspråklighet. (fra oppdragsbrevet)

Faget fremmedspråk på 6.-7. trinn Faget skal legge grunnlag for og motivere til videre fremmedspråklæring, skal være aktivitetsrettet og bidra til positive holdninger til flerspråklighet. (fra oppdragsbrevet)

Faget fremmedspråk på 6.-7. trinn Faget skal legge grunnlag for og motivere til videre fremmedspråklæring, skal være aktivitetsrettet og bidra til positive holdninger til flerspråklighet. (fra oppdragsbrevet) Ikke sitte stille? Klippe og lime? PRAKTISK TILNÆRMING! (eks. matematikk i skolegården)

Faget fremmedspråk på 6.-7. trinn Faget skal legge grunnlag for og motivere til videre fremmedspråklæring, skal være aktivitetsrettet og bidra til positive holdninger til flerspråklighet. (fra oppdragsbrevet) Hva er flerspråklighet?

Flerspråklighet innebærer at læring av et nytt språk ikke hver gang begynner ”på nullpunktet”, men at eksisterende språkkunnskaper utvides gjennom hvert nye språk at det ikke er et mål i seg selv å oppnå ”near nativeness” i ethvert nytt språk at kompetansenivået og språkprofilen kan variere mellom språkene man lærer.

Føringer Læreplanen bør utformes slik at skolene står fritt til å gi opplæring enten i ett bestemt fremmedspråk eller gi smakebiter på flere fremmedspråk. Læreplanen bør utformes slik at elever som har deltatt i forsøket kan følge fastsatt læreplan i fremmedspråk på ungdomstrinnet.

Føringer (forts.) Læreplanen bør knyttes til den norske utgaven av Den europeiske språkpermen for aldersgruppen 6-12 år. … vurdere tilrettelegging for bruk av digitale verktøy og sosiale medier som er hensiktsmessige for tidlig språklæring. … vurdere om kompetansemål kan utformes slik at de kan knyttes til kompetansemål i andre fag og derved muliggjøre en CLIL-tilnærming i deler av undervisningen.

Litt historikk Engelsk fra 1. (og senest 3.) trinn siden 1997 Language Education Policy Profile – Norway. 2003-2004 (sitert i St.meld. 30 (2003-2004)): The age factor. It can also be argued, that to begin teaching and learning a language at age 14 is ill-advised, especially when the first foreign language has been introduced very early at age 6. Students feel inhibitions, are frustrated by the limitations of beginner language, and do not apply themselves to developing a cumulative knowledge of language. They may also feel frustration at the difference between their competence in English and in the Second Foreign Language at an age – approximately 14–16 – when they wish to talk about significant issues in their lives, and in their own and other societies. Det har med andre ord vært tydelig at 2. fremmedspråk i høy grad har blitt ”hengende etter” i prosessen med å framskynde fremmedspråkopplæringen. Erfaringer fra det første tidlig start prosjektet (2005-2007) (jf. Speitz, Simonsen, Streitlien 2007) Utviklingen i andre land

Europarådet Det europeiske rammeverket for språk: læring, undervisning, vurdering (Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment) (2001) Den europeiske språkpermen (European Language Portfolio, ELP/PEL)

“Rammeverket” (2001) Felles europeisk nivåbeskrivelse Stor vekt på kommunikasjon Flerspråklighet Læring, undervisning, vurdering Europarådet har i mange år forsket på språklæring, undervisning og vurdering i Europa Kommunikasjon Å bruke språket for å kommunisere. Kommunikasjon skjer gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling med bruk av hensiktsmessige kommunikasjonsstrategier. Historien: Nivå beskrivelsen fra 70-tallet – ”kommunikativ kompetanse R94 – hovedområdene ”språklæring” og ”kommunikasjon” i Kunnskapsløftet- nasjonale prøver og nå Språkpermene. 2003 en rapport om fremmedspråkopplæringen i Norge, foreslo en helhetlig fremmedspråklig politikk med utgangspunkt i Rammeverket (2001) – utgangspunktet for læreplanene i engelsk og fremmedspråk

Fem ferdigheter: lytting, lesing, muntlig samhandling, muntlig produksjon, skriving

”Jeg kan …”

Forsøkslæreplanen 6.-7. trinn Kulturmøter Kommunikasjon (Introduksjonsmodell) Kommunikasjon (Progresjonsmodell) Språk og språklæring

Språk og språklæring Bli bevisst egne språk og språkene rundt oss Lesing og lytting er nøkkelen til opplevelser med nye språk Utvikle bevissthet om ulike læringsstrategier på tvers av elevenes språk Strategier for lytting, lesing, muntlig produksjon og muntlig samhandling (samtaler på norsk eller samisk) Kommentar: ikke skrivestrategier

Forsøkslæreplanen 6.-7. trinn Kommunikasjon (Introduksjonsmodell) Kommunikasjon (Progresjonsmodell) Språk og språklæring

Hovedområdet Kommunikasjon ”Wann hast du Geburtstag”? Bli kjent med ett eller flere språk Bruke språk i kommunikative situasjoner Ordforråd Språk utvikles bl.a. gjennom lek, opplevelse, læring, tenking, formidling og samhandling Nye medier og bruk av språk på tvers av fag og emner Lage sin egen (flerspråklig?) ordbok Synge på fransk, lage mat, mattetime på tysk, gym på spansk

Kompetansemål - kommunikasjon Introduksjonsmodell Progresjonsmodell felles kompetansemål (6) kompetansemål med forskjellig progresjon (5) --- ekstra kompetansemål (2)

”Auf Wiedersehen, alle die …” Felles kompetansemål bruke språkets/språkenes alfabet og tegn hilse, takke og presentere seg forstå og bruke de mest vanlige høflighetsuttrykkene stille enkle sprøsmål og svare på enkle, muntlige spørsmål forstå og bruke betegnelser på ukedager, måneder og årstidene forstå enkle instruksjoner ”Auf Wiedersehen, alle die …”

Kompetansemål – forskjellig progresjon Introduksjonsmodell Progresjonsmodell forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og interesser forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og egne interesser forstå og bruke noen tall i praktiske situasjoner forstå og bruke tall i praktiske situasjoner lese og forstå hovedinnholdet i korte tekster om kjente emner lese og forstå hovedinnholdet i tekster om kjente emner skrive ord, uttrykk og enkle setninger skrive korte beskjeder og setninger som beskriver, forteller og spør kombinere ord, lyd og bilde manuelt og ved hjelp av digitale verktøy lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde manuelt og ved hjelp av digitale verktøy

Ekstra kompetansemål – ett språk forstå hovedinnholdet i enkle muntlige framstillinger om kjente emner delta i dagligdagse samtalesituasjoner

Forsøkslæreplanen 6.-7. trinn Kulturmøter Kommunikasjon (Introduksjonsmodell) Kommunikasjon (Progresjonsmodell) Språk og språklæring

Kulturmøter Samtale om egne kulturelle og interkulturelle erfaringer Utforske noen sider ved hverdagsliv, tradisjoner og skikker i ett eller flere land eller kulturer Oppleve og ta del i målspråkområders kultur gjennom bruk av tekst, bilde, film eller musikk Bruke digitale verktøy til samarbeid og møte med autentisk språk

LYKKE TIL!