Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Advertisements

ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i april og hva vi skal gjøre i mai.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Skoleringsopplegg Ny GIV Oslo, 3. – 5. oktober 2011 Jon Walstad Leder av Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Vurdering for læring.
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon
TA ORDET! Muntlige sjangrer.
Informasjon om eksamen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Ny læreplan… Høst 2017.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Valgfag innsats for andre
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Workshop for sommerskolen 2008 v/ Vibeke Holtskog
Velkommen til foreldremøte i
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
IKT i Fremmedspråk Nettundersøkelser -> WebQuest
Vurderingskriterier enkel versjon
Ida Large Utdanningsdirektoratet
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del I
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Lytteforståelse Rammeverket
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Muntlig eksamen i fremmedspråk
«Å være sin egen bestevenn»
Muntlig eksamen i fremmedspråk
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet Kurs for fremmedspråklærere Jessheim, oktober 2010 Rita Gjørven ILS Rita Gjørven ILS UiO

Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig enn til muntlig? Rita Gjørven ILS UiO

Elevenes møte med muntlig fremmedspråk Klasserommet er det viktigste sted for muntlige møter Muntlig språk er forskjellig fra skriftspråket I det virkelige liv er det å forstå muntlig grunnleggende for kommunikasjon Rita Gjørven ILS UiO

Er det slik? Lar vi elevene møte (for) lite autentisk muntlig tekst? Bruker vi som lærere fremmedspråket for lite i undervisningen? Er lyttestoffet ofte tekstbasert? Oversetter vi for elevene – først på fremmedspråket, så på norsk( vår egen simultantolk) eller skriver det vi sier? Rita Gjørven ILS UiO

Hvilke muligheter har vi for å la elevene høre fremmedspråket ? Muntlig dagligtale ( film, lærerfortellinger) Aktuelle hendelser (YouTube) Nyheter ( Internett, radio) Dramatiseringer/eventyr/dikt (CD, Internett) Sanger ( Internett, CD) Hva med lærebøkenes lydmateriale? Rita Gjørven ILS UiO

Muntlig interaksjon Viktig å skape situasjoner der elevene kan være spontane Klasserommet er det viktigste treningsstedet for å kommunisere muntlig Viktig å demme opp for perfeksjonsangst og motivere elevene til å kaste seg ut i det Rita Gjørven ILS UiO

Er det slik? Elevene snakker sammen med utgangspunkt i for eksempel skrevne dialoger? Kommunikasjon gjennom ”lærer spør- elever svarer” på ting som læreren vet svaret på? Elevene får for liten mulighet til å kommunisere spontant? Rita Gjørven ILS UiO

Muligheter for muntlig interaksjon i klasserommet ”Ekte” kommunikasjon gjennom simuleringer/rollespill/leker som skaper behov for språk og motivasjon for å lære Læreroppfølging/undervisning med utgangspunkt i lærers observasjoner og elevers behov Rita Gjørven ILS UiO

Muntlig presentasjon Å fortelle noe, utrykke seg sammenhengende er en viktig del av muntlig kommunikasjon Forberedelse og ”hjelpemidler” avhengig av sjanger og kontekst Rita Gjørven ILS UiO

Er det slik? Elevene leser fra manus – lite muntlig preg? Språket domineres av skriftspråket på grunn av ”klipp og lim”? Sjangeren oftest ” foredrag”, andre sjangre lite brukt? Elevene bruker mye tid på å finne informasjon og mindre på å formulere seg? Rita Gjørven ILS UiO

Muligheter - muntlig presentasjon Bruke ulike sjangre ( fortelling,fakta, foredrag, kåseri) Tekst og bilder støtter den muntlige fremstilling, ikke dominerer den Fokusere på den muntlige fremføringen – høytlesning er ikke muntlig produksjon! Rita Gjørven ILS UiO