Jostein Christensen og Asbjørn Odin Aag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

PowerPoint nr 1 Hva vil det si å være kristen? Av Karina Schjølberg
Sprell levende 4.mai 08.
Messa for travle familier
O store Gud, når jeg i undring Aner Hva du har skapt i verden ved ditt
Fra ord til liv Mars 2011.
Barnegudstjeneste 14.februar 2010
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Gudstjeneste med Skattejakt.
Bokanmeldelser..
Litterære virkemidler
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Jødiske røtter… Kongenes konge.
Guds vrede.
1.
Hvem er Jesus?.
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
Allmektige Gud, Far, Sønn og Hellige Ånd,
Med sekken full av penger!
Velkommen til gudstjeneste
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Velkommen til stabbegudstjeneste. Velkommen til stabbegudstjeneste.
”Vi vil gjerne se Jesus”
Skattejakt-samling på torsdag
Deg være ære, Herre over dødens makt!
Kong David Salmene.
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Velkommen til dåpskurs!
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
TILBEDELSE … med og uten musikk.
Barokken.
- Norsk Teolog og dikter
Problemet og løsningen:
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
Et møte med Gud og andre troende
Litterære virkemidler
Ordet poesi betyr stemningsfullt, lyrisk, versediktning.
BAROKKEN Trekk Folk Religion i sentrum («rette tro»)
“Disippel-høring”.
Sanger Glade jul Å jul med din glede Jeg er så glad hver julekveld Et barn er født i Betlehem Så går vi rundt om en enerbærbusk Deilig er jorden.
Kapittel 10 Litteratur på 1600-tallet
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Om hellige skrifter.
Tanker, tro og tvil i bibelen….
Følg det lammet! En taleserie om Johannes Åpenbaring. Åpenbaringen åpenbart
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
1600-tallet: Barokken En reaksjon mot renessansen
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Om lyrikk. Hva er lyrikk? Lyrikken utnytter klangen og rytmen i språket. Lyrikk er beslekta med musikk: ordet lyrikk kommer fra «sang til lyrespill».
1600-talet: Barokken Ein reaksjon mot renessansen.
Fristet, men fri! – Matteus 4,1-11

Herre Gud ditt dyre navn og ære
Matt  I samme stund kom disiplene til Jesus og sa: Hvem er den største i himlenes rike? 2 Han kalte da et lite barn til seg og stilte det.
REFORMASJONEN.
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Guds vrede.
Hva vi eier og har i Jesus Kristus.
”Vi vil gjerne se Jesus!” Johannes12,12-24
“Disippel-høring”.
Velkommen til Storsamling for hele menighetsfamilien
Lyrikk og poetisk språk
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Jostein Christensen og Asbjørn Odin Aag Barokken Jostein Christensen og Asbjørn Odin Aag

Redegjør for ….. Ved hjelp av tekster du har lest. Norrøn litteratur Renessansen Barokken Klassisisme og opplysningstid Romantikken Forestillinger om det norske Det moderne gjennombruddet (realisme og naturalisme) Modernisme Tradisjonell litteratur på 1900-tallet

Hva må du kunne på eksamen? Barokken 7-8 kjennetegn på barokk stil Vite hvordan barokken oppstår og sprer seg på 1600-tallet Vite litt om samfunnet på 1600-tallet Kunne 2-4 tekster godt

Kjennetegn på barokk stil

Kjennetegn på barokk stil Pompøs, overdrevent, dramatisk

Kjennetegn på barokk stil Pompøs, overdrevent, dramatisk Masse detaljer, gjentagelser og oppramsinger

Kjennetegn på barokk stil Pompøs, overdrevent, dramatisk Masse detaljer, gjentagelser og oppramsinger Kunstnerne liker å vise hva de kan

Kjennetegn på barokk stil Pompøs, overdrevent, dramatisk Masse detaljer, gjentagelser og oppramsinger Kunstnerne liker å vise hva de kan Kontraster – viktigste virkemiddel Livet på jorden og livet i himmelen etter dommedag

Kjennetegn på barokk stil Pompøs, overdrevent, dramatisk Masse detaljer, gjentagelser og oppramsinger Kunstnerne liker å vise hva de kan Kontraster – viktigste virkemiddel Livet på jorden og livet i himmelen etter dommedag Barokken er religiøs

Kjennetegn på barokk stil Stemningen preges ofte av «memento mori» Vanitas – forfengelighet/forgjengelighet

Kjennetegn på barokk stil Tiden sagte lister sig Glasset renner hastelig Døden oss i Hælen går Evigheten forestår Stemningen preges ofte av «memento mori» Tekstene er fulle av språklige virkemidler

Kjennetegn på barokk stil Stemningen preges ofte av «memento mori» Tekstene er fulle av språklige virkemidler Man elsker systemer, symmetri og hierarkier

Renessanse og barokk ...

middelalderkunst

Apollo Belvedere. Romersk kopi fra 200 etter krisus Apollo Belvedere. Romersk kopi fra 200 etter krisus. Kopi av gresk original fra 300-tallet f. Kr.

Barokken - historisk fremvekst Starter ca. 1600 i Sør-Europa, i katolske land (særlig Italia), som en del av motreformasjonen Stilen sprer seg nordover i løpet av 1600-tallet. I England fra ca. 1630 I Danmark-Norge ca. 1650 – 1720 (kun i musikk og litteratur)

Finn barokke trekk i bildet og musikken her: https://www.youtube.com/watch?v=ho9rZjlsyYY

Samfunnet i Danmark-Norge på 1600-tallet

Samfunnet på 1600-tallet Landet heter Danmark-Norge

Samfunnet på 1600-tallet Landet heter Danmark-Norge Kongen sitter i København Christian 5. (Konge fra 1670-1699)

Samfunnet på 1600-tallet Landet heter Danmark-Norge Kongen sitter i København Kongen er eneveldig (bestemmer alt)

Samfunnet på 1600-tallet Samfunnet er svært religiøst

Samfunnet på 1600-tallet Samfunnet er svært religiøst 300 mennesker brent på bålet for trolldom

Samfunnet på 1600-tallet Samfunnet er svært religiøst 300 mennesker brent på bålet for trolldom

Samfunnet på 1600-tallet Samfunnet er svært religiøst 300 mennesker brent på bålet for trolldom Ca. 460 000 innbyggere i Norge i 1680

Samfunnet på 1600-tallet Samfunnet er svært religiøst 300 mennesker brent på bålet for trolldom Ca. 460 000 innbyggere i Norge i 1680 Hver 3. husstand hadde én person som kunne lese

John Milton (1608-74)

John Milton (1608-74) Utdannet teolog (prest) Europas viktigste barokkdikter Skrev Paradise Lost i 1667

Paradise Lost (1667) En hel bok på diktform (Epos) Basert på noen få linjer i Bibelen Handler om Adam og Eva som kastes ut av Paradis Arvesynden kommer inn i verden Om Satan som gjør opprør og går til krig mot Gud Sjanger: Bibel-epos

John Milton (1608-74) Vår tekst: Diktet «On time/Om tid»

Thomas Kingo (1634-1703)

Thomas Kingo (1634-1703) Danmark-Norges viktigste barokkdikter Biskop, forfatter, adelsmann Kingos salmebok utgitt i 1699, mye brukt i Norden i et par hundre år. Vår tekst: Salmen «Kjed av verden, Kjær ad himmelen»

Jostein Christensen og Asbjørn Odin Aag Aften Psalme Jostein Christensen og Asbjørn Odin Aag

Dorothe Engelbretsdatter (1634-1716)

Dorothe Engelbretsdatter (1634-1716) Fra Bergen Mest kjente norske barokkdikter mens hun levde Fikk to dikterstipender. Slapp å betale skatt etter 1678. Mistet 9 barn (8 døde, én flyttet utenlands)

Dorothe Engelbretsdatter (1634-1716) Vår tekst: Salmen «Aftensalme»

Motiv: Aftensalme Det lyriske jeget skal legge seg/dø minner leseren på at man må be Gud om tilgivelse før man legger seg. Ber til Jesus om å passe på seg selv, familien, prestene, kongen, kongens administrasjon og de fattige Tenker over at hun skal dø Gleder seg til å stå opp igjen på dommedag.

Aftensalme Tema Livets korthet og himmelens storhet? Menneskets synd og behov for Gud?

Budskap Aftensalme Husk at du skal dø memento mori Husk at alle mennesker er syndige Alle må be Gud om tilgivelse hver kveld … … og før de dør

Aftensalme Komposisjon 20 strofer 4 vers i hver strofe Rimmønster AABB

Komposisjon 1-4: Setter stemningen – solnedgang Aftensalme Komposisjon 1-4: Setter stemningen – solnedgang 5-7: Husk å tenke på at du er syndig før du legger deg 8-16: Bønn til Jesus om å passe på henne selv, familien, prestene, kongen, kongens rådgivere og de fattige.

Komposisjon 17-19: Tanker om at man skal dø Aftensalme Komposisjon 17-19: Tanker om at man skal dø 20: Tanker om hvor fint det blir å stå opp igjen på dommens dag.

Barokke trekk i «Aftensalme» Memento mori Fokus på død og (solnedgang=død) «Dagen viker og går bort,/Luften bliver tykk og sort,/Solen har alt Dalet platt,/Det går mot den mørke natt.»

Barokke trekk i «Aftensalme» Religiøst Diktet er en salme Tematikken er religiøs

Barokke trekk i «Aftensalme» Språket Overdrevent, dramatisk «Så jeg arme Ormesekk/Ikke vekkes opp med skrekk,/ (strofe 10)

Barokke trekk i «Aftensalme» Språket Overdrevent, dramatisk «Kjære sjel kom det i hu,/Og der hos bekjenn kun nu,/At du som et Adams barn,/Velter deg i Synd og Skarn» (strofe 5)

Barokke trekk i «Aftensalme» Detaljerte oppsummeringer Av alle Jesus skal passe på Seg selv Mannen Familien Prestene (hyrdene) Kongen Alle etterkommerne til kongen Kongens rådgivere Alle som har det vanskelig

Barokke trekk i «Aftensalme» Mye bruk av kontraster (Strofe 2) Tiden lister seg sakte – timeglasset renner raskt Døden går bak oss (i hælen vår), mens evigheten står foran oss

Barokke trekk i «Aftensalme» Mye bruk av kontraster Generell kontrast mellom: Den dystre tonen i diktet Den glade stemningen i siste strofe

Barokke trekk i «Aftensalme» Mye bruk av språklige virkemidler «Tiden sakte lister sig» (Personifikasjon) «Glasset renner hastelig» (timeglass = symbol på tiden som går + døden)

Barokke trekk i «Aftensalme» Mye bruk av språklige virkemidler «Døden oss i hælen går» (Personifikasjon) Tittelen: Solnedgang og natt: metafor for døden

Dorothe har med hele tre strofer om kongen Et politisk poeng Dorothe har med hele tre strofer om kongen Kongen var øverste leder av landet – og av kirken Kongen ga Dorothe stipender og lot henne slippe å betale skatt Man kan tenke seg at salmer kan brukes politisk også. Dorothes salmer var populære Kan brukes til å skape lojalitet til kongen

Typisk Dorothe Engelbretsdatter Tilhører pønitensen Dystrere/mørkere tone enn hos Dass og Kingo Mer fokus på arvesynd, og at mennesket er grunnleggende ondt Mindre fokus på hva som er riktig, protestantisk kristendom Mer følelser – kanskje

Petter Dass (1647-1707)

Petter Dass (1647-1707) Prest og dikter Sogneprest til Alstahaug i Nordland fra 1689 Ble rik på fiskehandel Ikke kjent som dikter mens han levde Ekstremt populær på 1700-tallet Mange overtroiske sagn om ham.

Tre sjangre Leilighetsdiktning Topografisk diktning «Nordlands trompet» Religiøs diktning (salmer) «La ditt navn holdes hellig/HErre GUD dit dyre navn og ære»

To barokke retninger (for de som går for toppkarakter) ORTODOKSIEN Fokus på å lære bort riktig (protestantisk kristendom) Thomas Kingo Petter Dass PØNITENSEN Fokus på arvesynd. Mennesket må angre og be Gud om tilgivelse Dorothe Engelbretsdatter

Barokke trekk i Petter Dass’ ”HErre GUD! Dit dyre Navn og Ære” 1 HErre GUD! Ditt dyre Navn og Ære Over Verden høyt i Savn må være, Og alle Sjele, og alle Trelle Og hver Geselle de skal fortelle Din Ære. 4 Ja før GUD sin ære skal forlise, Før skal Hav og grommen Hval ham prise, Samt og Tanteien, som løper Leien, Steinbit og Seien og Torsk og Skreien. Og Nise.

Barokke trekk i Petter Dass’ ”HErre GUD! Dit dyre Navn og Ære” 1 HErre GUD! Ditt dyre Navn og Ære Over Verden høyt i Savn må være, Og alle Sjele, og alle Trelle Og hver Geselle de skal fortelle Din Ære. 4 Ja før GUD sin ære skal forlise, Før skal Hav og grommen Hval ham prise, Samt og Tanteien, som løper Leien, Steinbit og Seien og Torsk og Skreien. Og Nise.

Barokke trekk i Petter Dass’ ”HErre GUD! Dit dyre Navn og Ære” 1 HErre GUD! Ditt dyre Navn og Ære Over Verden høyt i Savn må være, Og alle Sjele, og alle Trelle Og hver Geselle de skal fortelle Din Ære. 4 Ja før GUD sin ære skal forlise, Før skal Hav og grommen Hval ham prise, Samt og Tanteien, som løper Leien, Steinbit og Seien og Torsk og Skreien. Og Nise.

Barokke trekk i Petter Dass’ ”HErre GUD! Dit dyre Navn og Ære” 1 HErre GUD! Ditt dyre Navn og Ære Over Verden høyt i Savn må være, Og alle Sjele, og alle Trelle Og hver Geselle de skal fortelle Din Ære. 4 Ja før GUD sin ære skal forlise, Før skal Hav og grommen Hval ham prise, Samt og Tanteien, som løper Leien, Steinbit og Seien og Torsk og Skreien. Og Nise.

Barokke trekk i Petter Dass’ ”HErre GUD! Dit dyre Navn og Ære” 1 HErre GUD! Ditt dyre Navn og Ære Over Verden høyt i Savn må være, Og alle Sjele, og alle Trelle Og hver Geselle de skal fortelle Din Ære. 4 Ja før GUD sin ære skal forlise, Før skal Hav og grommen Hval ham prise, Samt og Tanteien, som løper Leien, Steinbit og Seien og Torsk og Skreien. Og Nise.

Barokke trekk i Petter Dass’ ”HErre GUD! Dit dyre Navn og Ære” 1 HErre GUD! Ditt dyre Navn og Ære Over Verden høyt i Savn må være, Og alle Sjele, og alle Trelle Og hver Geselle de skal fortelle Din Ære. 4 Ja før GUD sin ære skal forlise, Før skal Hav og grommen Hval ham prise, Samt og Tanteien, som løper Leien, Steinbit og Seien og Torsk og Skreien. Og Nise.

Barokke trekk i Petter Dass’ ”HErre GUD! Dit dyre Navn og Ære” 1 HErre GUD! Ditt dyre Navn og Ære Over Verden høyt i Savn må være, Og alle Sjele, og alle Trelle Og hver Geselle de skal fortelle Din Ære. 4 Ja før GUD sin ære skal forlise, Før skal Hav og grommen Hval ham prise, Samt og Tanteien, som løper Leien, Steinbit og Seien og Torsk og Skreien. Og Nise.

Barokke trekk i Petter Dass’ ”HErre GUD! Dit dyre Navn og Ære” 1 HErre GUD! Ditt dyre Navn og Ære Over Verden høyt i Savn må være, Og alle Sjele, og alle Trelle Og hver Geselle de skal fortelle Din Ære. 4 Ja før GUD sin ære skal forlise, Før skal Hav og grommen Hval ham prise, Samt og Tanteien, som løper Leien, Steinbit og Seien og Torsk og Skreien. Og Nise.

Barokke trekk i Petter Dass’ ”HErre GUD! Dit dyre Navn og Ære” 5 GUD er GUD om alle Land lå øde, GUD er GUD om alle Mann var døde Om Folk forsvimler, i HErrens Himler Utallig Vrimler, som slår på Cimler Hin søde. 8 Høyen Hald og dypen Dal skal vike Jord og Himmel falle skal til like, Hver Berg og Tinde skal slett forsvinde, Men HErrens Minde til tusen Sinde Skal stige.

Barokke trekk i Petter Dass’ ”HErre GUD! Dit dyre Navn og Ære” Det religiøse: Utbroderinger: Overdrivelser og oppramsinger: Diktet er en salme. Han tar én linje fra bibelen, og bygger den ut til et langt dikt. («la ditt navn holdes hellig», fra Fadervår) Ikke bare menneskene skal prise Gud, men fisker og dyr og knokler og fostre og steiner og tanteien og kroppsdeler og de stumme og de handicappede og alt mulig.

Barokke trekk i Petter Dass’ ”HErre GUD! Dit dyre Navn og Ære” Kontraster: Man liker å vise hva man: kan Høyt fjell og dyp dal skal falle, men Guds minne skal stige tusen ganger Petter Dass er ekstremt god på rim og rytme

Dorothe Engelbretsdotters dikt "Afften Psalme", fra diktsamlingen Sjælens Sang-Offer.

1 Dagen viker og går bort, Luften bliver tykk og sort, Solen har alt Dalet platt, Det går mot den mørke natt. 2 Tiden sakte lister sig, Glasset renner hastelig, Døden oss i Hælen går, Evigheten forestår.

12 Alle Kongers Konge bold, Vær vår Arvekonges Skjold, Han forlater seg på deg Gi ham hva han ønsker seg. 20 Alle Verdslig Ting Forgår, Jeg til Herlighet oppstår, Når Gud ved Basunens lyd, Kaller meg til Evig Fryd.

Barokke trekk i Dorothe Engelbretsdotters «Aftensalme» En aftensalme / kveldsbønn. Allegori: kvelden/natten/søvnen er en metafor for døden. Logikken er: På samme måte som denne dagen nå er ferdig og jeg skal sove, på samme måte er livet snart forbi, og jeg vil være død. Dette skal man tenke på: memento mori. Man skal erkjenne at man er et dårlig menneske (arvesynden). Typisk for Dorothe Engelbretsdotter: Gråt og tårer. Du skal være oppriktig lei deg over innsikten i at du er en skitten orm. Hun nevner kjapt sin familie i et par vers, men nevner kongen i en rekke strofer. Dette er det nok to grunner til: Hun fikk betaling av myndighetene for å skrive salmer. Dette er eneveldets tid. Kongen er konge av Guds nåde.