Praksisnærforskning – perspektiv og metoder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Advertisements

Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
NRT Resultater fra rapporten ”Tolv år etter høgskolereformen – En statusrapport om FOU i statlige høgskoler” av Ingvild M. Larsen.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Profesjonell lærer? Eli Moksnes Furu, Universitetet i Tromsø
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
Stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker
Side 1 «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV- kontor « - Bakgrunn og rammer  Utviklingsforsøk som har sitt utspring i, men er ikke en videreføring av.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Kunnskapsnettverk Bruker og driftstøtte. kunnskapsnettverk VVirksomheter er opptatt av kunnskap og vil gjerne fremstå som kunnskapsbedrifter eller kunnskapsorganisasjoner.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
FoU i Havbruksnæringen. Om VRI og Blue Planet AS Eid av bedrifter med felles interesse for å utvikle sjømatindustrien Program for økt kobling mellom næringsliv.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Bruk av kriterier i vurdering LUT VÅREN 2011 Line Wittek
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Effektiv undervisning
Barnehager som lærerende organisasjoner
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Teoriens rolle - analyse
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Kvalifikasjonsrammeverket
Vurdering for læring.
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
© Pædagogisk ledelse i en læringsmålstyret skole. Lejf Moos
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Statssekretær Jens Revold
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Omlegging til produksjonsområder
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Om å disponere masteroppgaver
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
Framtidas fagskole. Framtidas fagskole Felles eierstrategi for fagskolene i Østlandssamarbeidet.
Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere Stord,
Verktøy for leverandørkategorisering
Samtalens didaktiske muligheter
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Formål og vurdering i høyere utdanning
Fra idé til publikasjon
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Om opprykk til førstelektor
Bevis i matematikk- undervisningen
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Kapittel 11 Læringsteori.
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Kommunesektorens bruk av FoU
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
Kandidatundersøkelsen 2018
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Praksisnærforskning – perspektiv og metoder

Stortingsmelding 25 (2005-2006) Om omsorgsforskning (side 15) styrke forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til omsorgstjenestene – spesielt praksisnær forsknng gjennom etablering av regionale FoU-sentre for omsorgsforskning, og en gradvis opptrapping av forskningsmidler 22.09.2018

Hvordan defineres OMSORGSTJENESTENE ? I St.meld.25(2005-2006): De offentlige tjenestene mellom familien og sykehustjenesten I St. meld. 47(2008-2009) En samlet betegnelse for ulike former for hjemmetjenester, hjemmesykepleie, omsorgsboliger, aldershjem og sykehjem 22.09.2018

OECDs definisjoner av ulike typer forskning Grunnforskning: originalt eksperimenterende eller teoretisk arbeid med det primære formål å oppnå ny kunnskap og forståelse uten noen bestemt anvendelse i sikte Anvendt forskning: originale undersøkelser med henblikk på å oppnå ny kunnskap primært rettet mot bestemte praktiske mål Utviklingsarbeid: systematisk arbeid basert på anvendelse av kunnskap oppnådd gjennom forskning og/eller praktisk erfaring med det formål å frembring nye vesentlig forbedrede materialer, produkter, prosesser, systemer eller tjenesteytelser 22.09.2018

Praksisnær forskning? - når dukker begrepet praksisnær forskning opp? - fra hvor – hvem initierer begrepet – hvem bruker det? - hva innebærer det – hvordan brukes det? - hva er det et svar på? 22.09.2018

Referanser Ingvild Marheim Larsen og Svein Kyvik: Tolv år etter høgkolereformen – en statusrapport om FOU i statlige høgskoler Rapport 7/2006 fra NIFU/STEP NOU – 2008:3. Sett under ett. Ny struktur i høyere utdanning. (Stjernø-utvalget. Jens Rasmussen, Søren Kruse og Claus Holm (2007): Viden om uddannelse: uddannelsesforskning, pædagogik og pædagogisk praksis. Hans Reitzels forlag Etienne Wenger (1994): Communities of Practice. Learning, Meaning andIdentity/(2004) Praksisfællesskaber. Hans Reitzels forlag Lise Hounsgaard (2009). ”Praksisforskning – forskning i praksis eller udvikling”, i Det danske Tidsskrift for sygeplejeforskning nr. 2. 22.09.2018

Andelen personale som drev FOU rettet mot praktiske formål Stipendiater Fast personale Lærerutd.: 73 % 62 % Ingeniørutd. 23 % 33 % Helse- og Sosial- fagutd. 65 % 52 % (Larsen og Kyvik 2006:106) 22.09.2018

Kjennetegn ved FOU-arbeid rettet mot praktiske formål i helse- og sosialfagutdanningene (rangert etter svarprosent) bidra til å bedre praksisen blant profesjonsutøverne bevisstgjøre praksisfeltets aktører knytte teori og praksis tettere sammen forbedre pasientene/klientenes situasjon forbedre høgskolens undervisning utbredte mål, men mindre vektlagt: utvikle praksisfeltets teoretiske grunnlag øke praksisrelevansen i utdanningen dokumentere praksis/rutiner (Larsen og Kyvik 2006:.111) 22.09.2018

Helsepolitiske signaler St.meld.nr.25 (2005-2006) Omsorgsplan 2015 (Helse- og omsorgsdepartementet) St.meld. nr.30 (2008-2009) Klima for forskning (Kunnskapsdepartementet) St.meld. Nr. 47 (2008-2009) Samhandlingsreformen (Helse- og omsorgsdepartementet) St.meld. nr. 7 (2008-2009) Et nyskapende og bærekraftig Norge (Nærings- og handelsdepartementet). 22.09.2018

Referanser Ingvild Marheim Larsen og Svein Kyvik: Tolv år etter høgkolereformen – en statusrapport om FOU i statlige høgskoler Rapport 7/2006 fra NIFU/STEP NOU – 2008:3. Sett under ett. Ny struktur i høyere utdanning. (Stjernø-utvalget. Jens Rasmussen, Søren Kruse og Claus Holm (2007): Viden om uddannelse: uddannelsesforskning, pædagogik og pædagogisk praksis. Hans Reitzels forlag Lise Hounsgaard (2009). ”Praksisforskning – forskning i praksis eller udvikling”, i Det danske Tidsskrift for sygeplejeforskning nr. 2. Etienne Wenger (1994): Communities of Practice. Learning, Meaning andIdentity/(2004) Praksisfællesskaber. Hans Reitzels forlag 22.09.2018

aksjonsforskning Utviklingsorientert forskning, forskning for forandring, handling som forskning, deltakerorientert forskning, dialogbasert forskning, Emancipatory Action Research, Action Resarch, Action Science, praksisforskning, Participatory Research, Action Inquiry, Co-operataive Inquiry, Collaboratory Inquiry, Pragmatic Action Resarch og Community Actions Resarch (Rasmussen, Kruse, Holm 2007). 22.09.2018

Referanser Ingvild Marheim Larsen og Svein Kyvik: Tolv år etter høgkolereformen – en statusrapport om FOU i statlige høgskoler Rapport 7/2006 fra NIFU/STEP NOU – 2008:3. Sett under ett. Ny struktur i høyere utdanning. (Stjernø-utvalget. Jens Rasmussen, Søren Kruse og Claus Holm (2007): Viden om uddannelse: uddannelsesforskning, pædagogik og pædagogisk praksis. Hans Reitzels forlag Lise Hounsgaard (2009). ”Praksisforskning – forskning i praksis eller udvikling”, i Det danske Tidsskrift for sygeplejeforskning nr. 2. Etienne Wenger (1994): Communities of Practice. Learning, Meaning andIdentity/(2004) Praksisfællesskaber. Hans Reitzels forlag 22.09.2018

Et tidsskrift inviterer til debatt om hvilke forutsetninger som må være til stede hos personer som kan forske frem ny kunnskap i praksis og/eller som kan anvende allerede eksisterende kunnskap til utvikling av praksis og hvilket utdanningsnivå skal stilles til kompetanse innen henholdsvis forsknings- og utviklingsarbeid 22.09.2018

Referanser Ingvild Marheim Larsen og Svein Kyvik: Tolv år etter høgkolereformen – en statusrapport om FOU i statlige høgskoler Rapport 7/2006 fra NIFU/STEP Jens Rasmussen, Søren Kruse og Claus Holm (2007): Viden om uddannelse: uddannelsesforskning, pædagogik og pædagogisk praksis. Hans Reitzels forlag Lise Hounsgaard (2009). ”Praksisforskning – forskning i praksis eller udvikling”, i Det danske Tidsskrift for sygeplejeforskning nr. 2. Etienne Wenger (1994): Communities of Practice. Learning, Meaning andIdentity/(2004) Praksisfællesskaber. Hans Reitzels forlag 22.09.2018

Hvordan definere praksis Handling i en historisk og sosial kontekst som gir det vi gjør struktur og mening. Derfor er praksis alltid en sosial praksis. Et slikt praksisbegrep forutsetter både det eksplisitte og det tause. Det omfatter både det som blir sagt, det som representeres, og det som blir antatt. Det omfatter språk, redskaper, dokumenter, bilder, symboler, veldefinerte roller, spesifiserte kriterier, kodifiserte prosesser, reguleringer og kontrakter. Det omfatter også alle de implisitte relasjoner, tause konvensjoner, subtile ledetråder, ikke uttrykte tommelfingerregler, gjenkjennelige, intuitive forståelser, grunnlegende antagelser og felles virkelighetsbilder. 22.09.2018

Kjennetegn ved FOU-arbeid rettet mot praktiske formål i helse- og sosialfagutdanningene (rangert etter svarprosent) bidra til å bedre praksisen blant profesjonsutøverne bevisstgjøre praksisfeltets aktører knytte teori og praksis tettere sammen forbedre pasientene/klientenes situasjon forbedre høgskolens undervisning utbredte mål, men mindre vektlagt: utvikle praksisfeltets teoretiske grunnlag øke praksisrelevansen i utdanningen dokumentere praksis/rutiner (Larsen og Kyvik 2006:.111) 22.09.2018