Segmentering og posisjonering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
12. Oppsummering.
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Konkurransevirkemidlene PRIS
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Anvendelse av verktøyene
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
Markedsplanen At presenteres 30.01
Overordnede beslutninger i Internasjonal markedsføring Kultur Interkulturell Segmentering Internasjonal Merkestrategi Standardisering eller tilpasning.
Øving 1 - Forretningsideen
Øving 2 – Markedsplanen I
Segmentering og målgruppetenkning
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Posisjonering Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
By På Fredrikstad med eget nettsamfunn for lokalsamfunn og lag og foreninger.
[Firmanavn] Forretningsplan.
Firmanavn Forretningsplan.
Evaluering av [prosjektnavn]
[Produktnavn] Markedsføringsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
[Produktnavn] Markedsføringsplan
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
Markedsføringsplan Navn.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
(Selskapsnavn) Markedsplan
Produktstrategi på Bedriftsmarkedet
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Velkommen til Academic Day!
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Markedskanaler på bedriftsmarkedet
Presentasjon av forretningsplan
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Segmentering og målgruppetenkning
Presentasjon av forretningsplan
“Gode kundeopplevelser” Workshop ved Stavanger Kulturhus 14
Tittel for bedriftsmøte
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
[Prosjektnavn] Evaluering
Firmanavn Forretningsplan.
Posisjonering og differensiering
Eksempel på problemformulering
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Rapporteringsrutiner til styret om immaterielle rettigheter
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Segmentering og posisjonering Kapittel 8

Program Hva betyr segmentering og hvilke krav stiller vi til segmenteringsvariabler? 2. Metoder for segmentering på bedriftsmarkedet; makro/mikro og relasjonsbasert segmentering 3. Hva betyr differensiering og posisjonering og hvordan utvikler vi en posisjoneringsstrategi? 4. Case: Datapartner

Det meste innen faget markedsføring Segmentering Det meste innen faget markedsføring begynner med å velge kunder: produktstrategi, kommunikasjonstrategi, distribusjonsstrategi, prisstrategi, organisasjonell markedskompetanse, kunderelasjoner

Kriteria for valg av variabler og krav til segmenter Målbar Må være relevant for en tilstrekkelig del av markedet Operasjonell relevans for markedsstrategi Segmentet er internt homogent

Andre krav til segmenter Må være mulig å identifisere konkurrentene i hvert segment Hvert segment bør være så lite at det reduserer konkurransen Hvert segment bør kunne dekkes av et felles salgs- og distribusjonssystem

Makro og Micro Segmentering Identifiser makrosegmenter Evaluer om segmentene tilfredstiller kravene Hvis ja velg segmentene Hvis nei; idenfiserer relevante mikrosegmenter innen markosegmentene

Evaluer om segmentene tilfredstiller kravene Nei; gjenta prosesen Ja; identifiser den komplette profilen til segmentene, basert på makro og mikro variabler

Relasjonsbasert Segmentering Samarbeidsformer Rene transaksjoner Rene relasjoner INDUSTRIENS BREDDE Råvarer Reklamebyrå Bildeler

Prosedyre Segmenter markedet ved hjelp av tradisjonelle variabler Velg ut segmenter for relasjons spesifikk bearbeiding Fastlegg antall segmenter Velg segmenter for relasjonsdifferensiering Identifiser individuelle kunder for relasjonsdiffernsiert bearbeiding Utvikle og implementer relasjonsspesifikke produkter

Differensiering og Posisjonering Posisjonering er å designe selskapets (produktets) profil slik at kundene forstår hvordan selskapet (produktet) er i forhold til konkurrentene.

Posisjoneringsprosessen Kjerne strategi Posisjonering Segmentering Differensiering Implementering: Produkt, Pris Plass, Kommunikasjon

DIFFERENSIERINGSVARIABLER Eksempler Produkt Service Relasjon Egenskaper Vedlikehold Stole på Pris Installasjon Dedikasjon Driftssikkerhet Tjeneste Skreddersøm Levetid Kundestøtte Dialog

Differensieringsvariabler 2 Personell Bedrift Image Kompetanse Størrelse Symboler Opptreden Soliditet Media Langsiktighet Atmosfære Lokalisering

En forskjell er verd å utvikle når: Forskjellen vil medføre øket fortjeneste. Forskjellen er vanskelig å kopiere. Forskjellen er viktig for kundene i våre segmenter. Forskjellen er synlig og kan kommuniseres.

Oppsummering Segmentering og posisjonering er på mange måter markedsføringens hjerte. Segmenteringsmetodene makro-mikro-, og relasjonsmetoden. Differensiering betyr å utvikle forskjeller mellom bedriften og konkurrentens virkemidler

---- Differensiering kan foretaes ved hjelp av multiattributt modeller. Posisjonering er ”the battle of the mind”. Posisjoneringsanalyser inkluderer analyse av virkelig posisjon vs ønsket posisjon, vs konkurrent posisjon.