Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Advertisements

Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Ordklasser Inndelingen
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet i en tospråklig ordbok.
Ettspråklige og tospråklige ordbøker Hva er forskjellen? (et sammendrag av artikkelen ”Ettspråklige og tospråklige ordbøker i engelskundervisningen”)
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
Multiplikasjon og divisjon
Brøk Brøkbegrepet.
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Foreldrehverdag.no – et universelt foreldrestøttende tiltak
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Substantiv Artikler og kjønn.
Fellesmøte Fellesmøte.
Verb Presens – forteller om noe som skjer nå eller noe som pleier å skje Preteritum – Forteller om noe som skjedde i fortid.
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Forskningsprosjekt, tittel
Hvordan forberede meg til tentamen?
Virkemidler - i reklame.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Om å disponere masteroppgaver
Vurdering for læring -erfaringsdeling
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Hva er en god ordbok?.
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Bevis i matematikk- undervisningen
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Hvordan skriver vi så folk forstår?
Lytteforståelse Rammeverket
Brøk Brøkbegrepet.
Bygg og uteområder Kort introduksjon til modulen.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Kapittel 5 Argumentasjon
Hvordan SKRIVE en god CV?
Innføring for rollen «brannmann»
Om å skrive fagartikkel innen forvaltningsinformatikk (FINF4031)
Utskrift av presentasjonen:

Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet i en tospråklig ordbok

Introduksjon Bli kjent med ordboka, bla i den og prøv deg fram! Bli fortrolig med strukturen slik at du raskt og effektivt finner fram. Utallige feil kan unngås hvis du bruker ordboka for det den er verdt. Bli kjent med ordboka før du har den med på eksamen.

Oppslagsord Det første ordet i en ordbokartikkel. Står i halvfet skrift eller i blått. Bli trygg på hva som er grunnformen av et ord. Verb står i infinitiv, substantiv i ubestemt form entall og adjektiv står i positiv. (Bøkene, rakk, størst er ikke oppslagsord, men slå derimot opp på oppslagsordene bok, rekke, stor.) Tren deg opp til å bli god i å alfabetisere ord, så finner du raskere fram til oppslagordet du er på jakt etter.

Homografer Homografer er ord som staves likt, men som hører til ulike ordklasser. I Cappelen Damms ordbøker er hver homograf et eget oppslagsord, med et lite, hevet tall umiddelbart etter, slik: mono1 og mono2. Homografene står gjerne i en fast rekkefølge; substantiv, verb, adjektiv, adv (se Brukernøkkel foran i ordboka for en fullstendig liste).

Forkortelser Et kjennetegn ved ordbokartikler er de mange forkortelsene. Du må vite hva forkortelsene betyr. Studer oversikten over forkortelsene. Den står på en av de aller første sidene i ordboka under overskriften Liste over forkortelser brukt i ordbokdelene. Viktig informasjon om blant annet ordklasse (sb, vb, adj), språkområde (latinamer), stilnivå (dgl, vulg) og fagområde (bot, zool) er gitt ved hjelp av forkortelser.

Oversettelser Tospråklige ordbøker brukes først og fremst for å finne oversettelser. Oversettelsene står gjerne i rett skrift. Oversettelser som er gruppert etter et betydningsnummer, hører naturlig sammen. Hvis det bare er én betydningsgruppe, er den ikke nummerert.

Oversettelser (2) Ofte er betydningsnummeret etterfulgt av en kursivert, kort og presis beskrivelse av betydningen. Slike spesifiserende opplysninger kommer i parentes foran én eller flere oversettelser. Betydningsforskjeller kan også gjøres tydelige ved hjelp av forklarende parenteser etter oversettelsene. Der det finnes flere alternative betydninger, må du forsikre deg om at du velger riktig betydning. Ordboka gir deg nødvendig informasjon om betydningsforskjeller og betydningsnyanser.

Eksempler Eksempler er hele (eller nesten hele) setninger som viser en typisk bruk av oppslagsordet. Eksempler står i kursiv. Eksempler hjelper deg til å velge riktig oversettelse.

Uttrykk Cappelen Damms ordbøker har et spesielt fokus på ordtak, uttrykk og faste vendinger. Disse er plassert på slutten av ordbokartikkelen, i alfabetisk rekkefølge og med uthevet eller blå skrift. Å oversette slike uttrykk ord for ord blir ofte galt. Lær deg hvordan du finner uttrykkene! Regelen er at uttrykket er plassert under det første meningsbærende ordet, vanligvis et substantiv eller et verb (ha svin på skogen står under oppslagsordet svin).

Annen hjelp og informasjon Cappelen Damms ordbøker inneholder i tillegg kart, minigrammatikk, faktasider, tipsrammer og utvalgte illustrasjoner som tjener som små temaordlister. Ytterst i høyre marg finner du en alfabetstripe som hjelper deg til å finne fram til den alfabetbolken du skal til – på raskest mulig måte. Over streken på hver side i ordboka står det to ord. De viser henholdsvis første og siste oppslagsord på gjeldende side.

Oppsummering Tradisjonelt er ordbøker brukt til å finne oversettelser. Fra ordbokartikkelen kan du hente ut en rekke andre opplysninger i tillegg, som språkområde, stilnivå, eksempler og uttrykk. Det er avgjørende at du kjenner til de ulike elementene i en ordbokartikkel og vet at de opptrer i et fastlagt mønster.