Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
8 Skumlesing.
Effektiv lesing - leseteknikker
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
9 Skanning.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Lesing og lesestrategier
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
| Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
LÆR LETTARE Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
LESEKURS.
Muntlig vurdering – å veilede andre
Målprosesser Uke 2.
Informasjon om eksamen
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Studieteknikk for meir effektiv læring
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Skrive for å lære: mikrooppgaver på kurset
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Målprosesser Uke 2.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Skrive for å lære: mikrooppgave A tom. C (assosiasjonsoppgaver)
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Hvordan SKRIVE en god CV?
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å utvikle egne læringsstrategier og motivere til utvikling av leselyst og gode lesevaner.  

Dette kapitlet handler om hvordan du kan lese lettere og mer effektivt hvordan du kan utnytte undervisningen effektivt notatteknikk opplesing

Hva kjennetegner en god leser? En god leser stopper opp og prøver å finne ut av det han eller hun ikke forstår. En god leser leser relativt ofte og øker derfor gradvis lesefarten sin. En god leser leser effektivt og tar i bruk ulike lesestrategier, alt etter formålet med lesingen.

Ulike lesestrategier Å skanne er å la blikket gli rolig gjennom teksten. Denne strategien brukes når du skal lete etter enkeltopplysninger.

Ulike lesestrategier Å skumlese er å la blikket gli rolig gjennom teksten, se på illustrasjoner, overskrifter og margtekster. Denne strategien brukes når du vil skaffe deg oversikt over stoffet.

Ulike lesestrategier Å nærlese er å lese teksten grundig i rolig tempo. Denne strategien brukes etter skumlesing når du skal lære nytt stoff. Den brukes også når du skal lese noveller eller romaner.

Hvordan lese effektivt? Vær bevisst på dette: De fleste tekster er bygd opp slik: Hver side er delt i flere avsnitt. Hvert avsnitt begynner med det viktigste, deretter følger utdypning og eksempler, til slutt kommer en avrunding/oppsummering. Finn det viktigste momentet i hvert avsnitt mens du leser.

Vær en aktiv leser En aktiv leser lærer lettere og mer. En aktiv leser noterer nøkkelord tegner tankekart skriver korte sammendrag leser deler av stoffet høyt diskuterer stoffet med andre spør om det han eller hun lurer på

Nottatteknikker Når læreren underviser, og når du selv leser lærestoff, bør du notere stikkord. Å skrive stikkord fortløpende: Lytt eller les nøye og noter det viktigste fortløpende nedover arket (gjerne på PC-en). La det være plass til tilleggsnotater. Hvis du synes det er vanskelig å finne stikkord, kan du bruke margtekster i boka som stikkord.

Nottatteknikker Å lage tankekart: Skriv hovedemnet midt på arket. Trekk streker ut fra midten og skriv stikkord. Lag tegninger og symboler. Bruk gjerne farger.

En aktiv kunnskapssøker En aktiv kunnskapssøker vil ha fordeler i alle fag. Slik går du fram: Les papiraviser og nettaviser Bruk internett aktivt Klipp ut/kopier viktige nyheter/opplysninger og sett dem i en perm eller lagre dem på PC-en. (NB! Lag ryddige mapper på PC-en slik at det er lett å finne stoffet igjen.)

En aktiv kunnskapssøker En aktiv kunnskapssøker vil ha fordeler i alle fag. Slik går du fram: Se på TV Lytt til radio Les bøker Delta i diskusjoner

Arbeid med stoffet utenom timene Dersom du ser over lærestoff flere ganger, vil du huske det bedre. Slik kan du gå fram: Se over notatene dine når skoledagen er over Se over stoffet i læreboka på nytt Les margtekstene i boka Få noen til å høre deg i viktig stoff

Arbeid med stoffet utenom timene Dersom du ser over lærestoff flere ganger, vil du huske det bedre. Slik kan du gå fram: Diskuter stoffet med andre Svar på oppsummeringsspørsmål Les igjennom oppgaver som står under hvert kapittel

Opplesing Framføring er tolking Hvilke muligheter inneholder teksten? Mange framføringsmuligheter: stemmestyrke (hvisking og rop) følelser korlesing lyd-/bildekulisser bevegelser dramatisering