Kapittel 1 SAMSPILL.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Samhandling.
Relasjon med barn.
HELSE OG LIVSSTIL.
Møteplass for etisk refleksjon
Motivasjon.
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
AKB-Pårørende en ressurs
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Lørenskog Idrettsforening
Danning – å skape seg selv
Oss & Dem ???.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Dialektisk relasjonsteori
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Etikk og brukermedvirkning
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
HTV-konferanse 5. februar 2013 Sosiale medier i helse og omsorg – veilederen Jo Cranner Seniorrådgiver NSF.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Kreftavdelingen skal ved hjelp av egne ressurser være en OASE for kreftpasienter, pårørende og helsepersonell. Avdelingen skal være en BASE for kreftomsorgen.
"God bagasje på livets reise."
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Innføring i yrkesetikk for lærere
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Etikk Læren om rett og galt.
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 1 SAMSPILL

Å være medmenneske Å vise omsorg …innebærer å være til stede for andre mennesker. Gjennom oppdragelsen og sosialiseringen har de fleste av oss lært å stille opp for andre når de har behov for det. Å vise omsorg …for andre er en annen viktig dimensjon ved det å være medmenneske. Med omsorg mener vi å bry seg om og gjøre noe for andre.

Etikk er teorien bak moralen Etikk handler om grunnleggende verdier og om normer og regler for hvordan vi skal være mot hverandre. Moral er den måten vi tenker om noe eller noen på, og de handlingene vi utfører.

Yrkesetiske retningslinjer Yrkesetiske retningslinjer er laget for å beskytte pasienten eller brukeren. De skal sørge for at alle i helse- og omsorgstjenesten jobber ut fra det samme verdigrunnlag Yrkesetiske retningslinjer fra Fagforbundet Vi møter bruker, pasient og pårørende: med respekt for hvert menneskes iboende verdighet med høy faglig kvalitet ved å sette brukerens og pasientens interesser og ståsted i fokus med vennlighet, respekt og omtanke med respekt for privatsfæren ved å støtte brukerens rett til medvirkning og egne valg med kjennskap til og ansvar for begrensninger i egen kompetanse ved å melde fra hvis vi oppdager uverdige og uforsvarlige forhold med å overholde taushetsplikten

….innebærer at vi møter hele personen. Et reduksjonistisk menneskesyn Et helhetlig menneskesyn ….innebærer at vi møter hele personen. Et reduksjonistisk menneskesyn ……innebærer at vi er mer opptatt av enkeltdelene enn av helheten.

Samhandling Samhandling er det som foregår mellom to eller flere mennesker som har med hverandre å gjøre. Vi får en relasjon til dem vi samhandler med, og vi påvirker hverandre gjensidig

Positiv dialog …er en åpen samtaleform i samhandling med andre. Målet er å skape tillit og en trygg relasjon basert på hva man faktisk tenker og mener.

Noen utfordringer: Du skal inngå i en relasjon til alle typer pasienter, brukere og pårørende Du skal kommunisere med mennesker enten de har en demenssykdom, en psykisk lidelse eller er i krise. Du skal veilede og bli veiledet Du skal håndtere konflikter.

Profesjonell relasjons-kompetanse Selvforståelse …handler om at du forstår deg selv, hvilke verdier som er viktige for deg, og hvordan du vil handle i ulike situasjoner. Profesjonell relasjons-kompetanse …dreier seg om at vi forstår og samhandler på en god og hensiktsmessig måte med de menneskene vi møter, enten de er pasienter, pårørende eller kollegaer.

Profesjonell omsorg ….betyr at det forventes at du skal gi omsorg uten å få noe tilbake fra den som mottar omsorgen. Du vil møte pasienter og pårørende som gir uttrykk for takknemlighet og glede over den omsorgen du gir, men utover det er ikke profesjonell omsorg basert på gjensidighet.

Omsorg for pårørende Det er viktig å være oppmerksom på hvordan de pårørende har det. Du må gi dem mulighet til å gå fra pasienten i forvissning om at han eller hun får tilsyn og blir tatt godt vare på.

Det er viktig å være oppmerksom på din egen makt i forholdet til en pasient Diskuter i klassen hva slags makt du kan ha overfor pasienter og pårørende