REalfagskommune!.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Kroppsøvingsdidaktikk
Rolighetsmoen barnehage
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Didaktiske analysekategorier
Borre ungdomsskole
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Maria Tindberg.
Slåtthaug ungdomsskole
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
Fra kommunevisjon til ”hel ved” i det pedagogiske mangfoldet. Erling Barlindhaug Skole- og barnehagesjef Øvre Eiker.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Rektornettverket - Tønsbergregionen
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Internasjonalisering
Realfagskommunen Asker
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Velkommen til Apalløkka
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Siste året i barnehagen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kort om Realfagsløyper
Kjerneelementer under arbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Informasjon om fagvalg til Vg2
Engebråtenmodellen.
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

REalfagskommune!

Overordna mål for realfagstrategien Barn og unges kompetanse i realfag skal forbedres gjennom fornyelse av fagene, bedre læring og økt motivasjon Andelen barn og unge på lavt nivå i matematikk skal reduseres Flere barn og unge skal prestere på et høyt og avansert nivå i realfag Barnehagelæreres og læreres kompetanse i realfag skal forbedres Hvordan kan vi sikre at alle opplever at de er en del av satsinga? Hvordan skal vi legge til rette slik at alle deltar aktivt i satsinga? Avgrense etter fagområde/alderstrinn? Hvilke av de overordna måla skal vi fokusere på?

Mål for den lokale strategien i Re Målgrupper: ALLE barnehager og skoler i kommunen. ALLE barn og ansatte. Mål for den lokale strategien i Re - rammer for lokale mål og tiltaksplaner… Alle barn og unge i Re opplever læringsglede i realfag gjennom utforskende arbeidsmåter. Barnehager og skoler utvikler egne satsingsområder ut fra den enkelte enhets identitet og lokal tilhørighet (tiltak…?) Skape helhet, sammenheng og progresjon. Styrke kompetansen til de ansatte. 1. Alle barn og unge i Re opplever læringsglede gjennom utforskende arbeidsmåter. Gjennom undring, kreativitet, nysgjerrighet, eksperimentering skapes engasjement og stimuleres utforskertrang. Læring tar utgangspunkt i fenomener og problemstilling. Elevene får erfaring med refleksjon og generalisering. Tilpasset opplæring: Sikre engasjement, utfordring og mestring for alle. Gjennom dette skape økt kunnskap samt opprettholde motivasjon for læring gjennom læringsløpet. Gjøre seg erfaring med og trygge på slike arbeidsformer. 2. Barnehager og skoler utvikler egne satsingsområder ut fra den enkelte enhets identitet og lokal tilhørighet. Forankring «nedenfra». Særtrekk i lokalmiljøet, uteområder og kompetanse brukes og videreutvikles. Gjennom å ta utgangspunkt i det lokale, bygges engasjement, energi og motivasjon. «Mangfold: De 1000 blomster blomstrer!»  3. Skape helhet, sammenheng og progresjon. Helhet i opplæringsløpet. Kartlegging ved overganger (sikre de svakt-/høytpresterende) Sikre overganger gjennom oversikt over hva som gjøres i de ulike årstrinnene og virksomhetene. Sikre at barn og elever gis nye utfordringer og erfaringer. Arbeid i ressursgruppa med «nøkkeltemaer» i realfag; hva gjør vi på hvilket trinn? Hvilke eksperimenter/modeller/metoder? Eks.: «kjemiske reaksjoner» En viktig grunn til å trekke vgs inn i satsingen.   4. Styrke kompetansen til de ansatte. Fagkompetanse og fagdidaktisk kompetanse. TØRRE å eksperimentere/utforske. Arbeid i ressursgruppa (lærende nettverk). Fagsamlinger med HiØ og andre. Realfagsløyper.

deltakere og Roller Ansatte Barn / elever Foresatte Ramnes Revetal U Matematikksenteret Naturfagsenteret Brår Vivestad Skjeggestadåsen Kirkevoll Udir Solerød Fon Revetal Bh Ressursgruppa Re videregående Styrings-gruppe Ledergruppa Røråstoppen HIØ PPT Andre eksterne?

barnehage Vi tar utgangspunkt i leken og barnas interesser. Store og små erfarer, opplever og utforsker naturen og naturens mangfold, året rundt. Vi leker, stiller spørsmål, resonnerer, argumenterer og søker etter å finne ut av sammenhenger i hverdagen vår. De voksne øver på ikke å gi svaret. Fenomener, undring, spørsmål…

Barneskole (ramnes) Mål/tiltak: Å tilrettelegge slik at alle elever opplever mestring og glede i realfag. Å bruke utforskende arbeidsmetoder i vår undervisning. At alle elever får deler av sin undervisning i nærområdet eller på uteskole. Tur ned til bekken som hadde MASSE vann i dag! For en fantastisk dag med uteskole for 3.klasse! tur gjennom skogen og opp til lavvoen der det er bål og kos...

Barneskole Utforskende arbeidsmetoder: Forankring Problemløsning i matematikk: 1) Lærerne tester seg ut med elevenes oppgaver 2) Lærerne diskuterer i grupper elevenes løsnings forslag 3) Lærerne diskuterer hvordan de skal veilede elevene videre utfra deres bevarelser Minner mye om metoden i «Realfagsløyper»

Ungdomsskole REALFAGsatsing, men ønsker å generalisere, slik at ALLE lærerne på den ene ungdomsskolen får eierskap til satsingen. Pedagogisk utviklingstid, utprøving, erfaringsdeling. Tar utgangspunkt i tidligere utviklingsarbeid (5E, VFL, Læringsmiljøprosjektet)

Ungdomsskole Hvordan få tid til utforsking/dybdelæring? Utnytte handlingsrommet i læreplanen. Kompetansemål framfor mange kunnskapsmål Tverrfaglige oppgaver, kreativitet. Eks.: Teknologi og design-prosjekt. Samarbeid med VGS. Eks.: Arkitekturprosjekt. Hospitering?

! Ønskedrømmen… En helhetlig opplæring i realfag …fra barnehage til vgs Motiverte elever som opplever relevans og sammenheng… …praktiske oppgaver utveksling… !