Hvordan bygge opp en fagtekst?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Rett på sak.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
En artikkel er en saktekst.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Prosjekt og forskningsrapport
Strategier og kompetanse
En artikkel er en saktekst.
Essay er en skriftlig sjanger.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Argumenterende tekster
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Argumenterende tekster
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 8 oppgave j.
SKRIV EN FAGTEKST OM ET PORTRETT Vurderes i norsk og i kvalitet og dokumentasjon.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Artikkel.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Prosjekt og forskningsrapport
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Bindeord og tidsutrykk
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Retoriske appellformer
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Sitering, referering og plagiering
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan bygge opp en fagtekst? Å skrive tekster Hvordan bygge opp en fagtekst? Kurs i tekstskriving

Før du starter: Les oppgava nøye! Hva blir du bedt om? Vær på utkikk etter verbene i oppgava: Gjør rede for… Beskriv og forklar med egne ord. Vis forståelse. Hva er viktigst/mest relevant. Drøft… Diskuter med deg selv. Se saken fra flere sider Reflekter… Vær nysgjerrig, still spørsmål, vær kritisk. Få fram hva/hvordan… Avslutt med din egen mening… Hvem er mottaker? Hvilken sjanger skal du skrive i?

1. Hvordan kan vi bygge opp en tekst? Innledning Hoveddel Avsnitt avsnitt Oppsummering med konklusjon

2. Hvordan bygge opp avsnitt? Hovedregel: Ett avsnitt = Ett hovedmoment og utdypingen av dette

Bygg opp et avsnitt Temasetning Hva handler avsnittet om? En kort og grei setning, et utsagn. Kommentarsetninger: Gi informasjon om hva du mener med temasetningen, redegjør for begrep. Argumenter: Ekspert-, fakta-, flertalls-, fornufts- og parallellargument. Gi eksempler. Vis til kilder/eksperter, oppgi disse. Oppsummering av avsnittet og/eller overgang til neste avsnitt

Innledning og avslutning Både innledning og avslutning bør skrives når hoveddelen er ferdig! Innledning skal vekke leserens interesse og si noe om hva du skal gjøre i hoveddelen. Avslutningen skal «svare» på innledningen. Den skal oppsummere hva det hele handler om (hovedpoengene) og du skal forsøke å konkludere. Her er det ofte rom for egen mening, men det er lurt å basere din egen mening på argumenter du har brukt i teksten over (hoveddelen): Eks.: Når man så ser at man kan spare miljø, tid og penger på å bruke buss som transportmiddel, vil valget være enkelt for min del….. Eller: I en travel hverdag der reiseavstandene er forholdsvis lange, avgangene er få og bussene sjelden korresponederer, vil det være vanskelig å ta buss til og fra arbeid….

Eksempel: Bussen Oppgave Har bussen en framtid som transportmiddel? Skriv en tekst der du reflekterer rundt fordeler og ulemper ved buss, og hva som eventuelt ville være resultatet dersom bussen slutter å gå. Drøft løsningsalternativ for å gjøre kollektiv transport med buss mer attraktivt.

Finn stoff – skriv tankekart

Strukturer tankekartet

2. Hvordan bygge opp avsnitt? Hvert avsnitt skal bestå av fem setninger: 1. setning: Temaet for avsnittet (et utsagn eller feks en mening/refleksjon) 2., 3. og 4. setning: Temaet utvikles: •Utdyping av temasetningen (hva mener du med temasetningen?) •Eksemplifisering av temasetningen (forklar ved hjelp av eksempler) •Belegg i faglitteraturen (ekspertargument, teori fra pensum eller kilder) •Egne erfaringer (ikke alltid) 5. setning: En avslutning eller konklusjon som oppsummer innholdet i avsnittet, full- fører resonnementet eller leder over til temasetningen i neste avsnitt.

Eksempel: Bussen Innledning… (skrives enklest tilslutt) Det er mye bra med å ta buss. Jeg tar bussen til og fra skolen hver dag, og alltid møter jeg noen jeg kjenner og kan snakke med. Det er heller ikke så dyrt, vi kan kjøpe månedskort for ungdom som koster kr. 400, og da kan vi reise så mye vi vil. Det går fort mange hundrelapper for dem som har bil. Når vi tar buss, sparer vi også miljøet for utslipp. Dessuten er vi ikke med på å lage bilkø eller bidra til at det blir flere bilulykker. En buss forurenser like mye som 3,7 privatbiler. Det betyr at en buss er miljøvennlig med kun fire passasjerer. I tillegg tar bussen mindre plass enn 50 mennesker i hver sin personbil (forfatter, årstall). Det er altså mye bra med busskjøring. Likevel er det mange som foretrekker å få seg bil så snart de fyller 18. Hvorfor det? Det negative med bussreiser… Eller: En del hevder at de ikke har anledning eller lyst til å reise med buss til skole eller arbeid. OSV…(utdyping og/eller eksempler)

Bindeord   Funksjon: Eksempler: Kontrast Men, til tross for, likevel, ennå, heller, i motsetning til, uansett, selv om, i stedet for, på en annen måte Sammenligning Og, sammenlignet med, i likhet med, som, likedan, på samme måte, eller tid Nå, nylig, etter, i mens, først, da, når, til slutt, i morgen, før, i løpet av, fra nå av, etterpå, i går, etter at, senere, deretter Eksempler For eksempel, slik som, for å illustrere, faktisk, i tillegg til, på grunn av dette, spesifikt Årsak-virkning Som et resultat av, derfor, fordi, på grunn av, siden, for å kunne, for å, dermed, tilsvarende, som en konsekvens av sted Over, til venstre, i nærheten, foran, ovenfor, mellom, omkringliggende, vendt mot Vektlegging Uansett, viktigere, for å understreke, i sakens kjerne, viktig å erkjenne Oppsummering Alt i alt, derfor, som et resultat av, til slutt, dermed, endelig

Eksempel fra norsk (analyse/tolkning/faglig presentasjon) «Hvorfor er lidelsen til» blir fortalt gjennom en allvitende forteller. Denne synsvinkelen er typisk for myter og eventyr og denne gjør at man får innblikk over hele begivenheten og kan gå inn og ut av personenes tanker og følelser (forfatter, årstall). Et godt eksempel på denne synsvinkelen finner vi i innledningen av teksten: «En kvinne som het Kisa, hadde en eneste sønn. Hun var svært glad i ham. En dag døde sønnen, og Kisa ble syk av sorg». Her ser vi at vi både får opplysninger om hendelser som har skjedd og tanker og følelsene til Kisa. Kommentar: Man velger seg ut emner man vil si noe om, og gir hvert emne et eget avsnitt som bygges opp på samme måte (tilnærmet) som drøftende tekster.

Eksempel fra samfunnsfag Konjunkturledighet er den mest vanlige og den alvorligste formen for arbeidsledighet. Konjunkturer betyr svingninger i økonomien. Det kan være både nedgangstider og oppgangstider. Denne formen for arbeidsledighet oppstår i økonomiske nedgangstider. Når økonomien er dårlig er også etterspørselen etter tjenester og varer mindre. Et eksempel på dette kan være når utenlandske billige varer kommer inn i Norge. Da kan norske bedrifter få problemer og vil ikke trenger like mange arbeidstakere som før. (her er ekspertargument/fagteori smeltet sammen til utdypning/eksempler)

Kilder Mossige, Margunn: Skrivetrappa Øgreid, Anne Kristine: Rammer for skriving. Ny GIV 2012