Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Advertisements

Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Praksis i utlandet Studieåret 2009 – 2010 Presentasjon Kristin T. Alfer, adm ansv praksis.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Oppsummering av arbeidet med KRaV på programnivå.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
TRENINGSVENN FOR PERSONER MED DEMENS. Et pilotprosjektet i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen Møre og Romsdal og Møre og Romsdal idrettskrets.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
OPPSUMMERINGSSAMLING ELEVVURDERING 28. april 2009 SKULEEIGARS TANKAR OM VEGEN VIDARE.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Nortura flytter skjæreaktiviteten fra Sarpsborg
Denne informasjonen gjelder for
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Kvalifikasjonsrammeverket
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Utdanningskomiteen 19. mai
Nettverksledersamling
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Læringsutbytte frå eit studentperspektiv
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J
Å arbeide i studiegruppe:
Velkommen til informasjon om valg av programfag for skoleåret
Valgfag innsats for andre
Yrkesfaglig Studiekompetanse
ALLE SKAL UT.
Video i undervisningen
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
En vei videre. Universitet i Stavangers erfaringer med ordningen som åpner for at fagskolestudenter fortsetter inn i et bachelorprogram Kjell Kåre Fjelde.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Level-Up Studentinkubatoren ved UiS
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Studiebarometeret: Sei kva du meiner om studieprogrammet ditt!
Den nasjonale studentundersøkinga om studiekvalitet
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Årsplan for HF om internasjonaliseringsåret 2012
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Formål og vurdering i høyere utdanning
Den matematiske samtalen
NOKUT kommer!.
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Bioteknologi og kjemi Bachelorstudium i ingeniørfag
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Implementering - sentralt
Kvalifikasjonsrammeverk og karakterskala: sammenheng eller motsetning?
Råd for skriving av søknader og rapporter
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket Fagstrategisk gruppe 22. november 2010

Innhold og mål Vi vet hva vi vil undervise i og hva vi vil at studentene skal lære Men vet studentene det? Og vet andre det?

Oppdraget fra KD Innen 2012 skal alle studieprogram inneholde beskrivelser av læringsutbytte Kvalifikasjonsrammeverket fastsatt 2009 kunnskap ferdigheter generell kompetanse

STUDIEPLAN UNPLUGGED Læringsutbytte Vurdering Hva skal studentene kunne og gjøre etter gjennomført studium? Vurdering Hva skal studentene gjøre for å vise at de har tilegnet seg forventet læringsutbytte?

Kvalifikasjonsrammeverket handler om Vi er ikke alene i verden Vi må sette mål for og dokumentere kvalifikasjonene til alle som fullfører studier på en slik måte at de kan overføres og innpasses i en større samanheng.

Kvalifikasjonsrammeverket ”En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse” (kvalifikasjonsrammeverket) Begrepet læringsutbytte er valgt og vi må forholde oss til det, og formulere det i planene på en slik måte at det kommer fram at det omfatter både det forventede og det oppnådde resultatet av læringen. For eksempel slik: Etter gjennomført studium/emne er det forventet at studenten skal ha følgende læringsutbytte: - Studieplanen er en kontrakt mellom institusjonen/deg som lærer og studentene. Bruk den aktivt!

RØD TRÅD GJENNOM STUDIET (ALIGNMENT) Læringsutbytte Hva skal studentene kunne og gjøre etter gjennomført studium? Vurdering Hva skal studentene gjøre for å vise at de har tilegnet seg forventet læringsutbytte? Læring Hva må UiS og studentene gjøre for å oppnå målet? Det ville vera å fråskriva seg ansvaret for institusjonen sin del og det ville vera å leggja alt for stort ansvar for eiga læring på studentane. Difor vil me finna at alle studieprogram inneheld meir eller mindre detaljerte beskrivelsar for korleis målet for læringa kan nås. Institusjonen har ansvar for å leggja til rette for læring.

Pilotprogram Fire program har vært med i et pilotprosjekt: Bachelorprogram i sosiologi Bachelor- og masterprogram i matematikk og fysikk Bachelorprogram i idrett Her kjem pilotprosjektet inn. Me kan gjera det som er minimumskravet. Eller me kan bruka enledningen til å vidareutvikla programma. Korleis ser det ut frå eit studentperspektiv?

Videre arbeid Må foregå i fakultet og institutt Revidere og viderutvikle håndbok for studieprogramarbeid Nasjonalt seminar i mars, på UiS Ph.d.-programmene må med KD: Krever ikke en omfattende rapport men vil ta det med i styringsdialoger