«Det sympatiske mennesket»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Advertisements

Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Kontakter i Gmail •De første e-postadresser som elevene skal bruke på kurset, bør legges inn i kontaktlisten i Gmail før kurset starter. •Da slipper eleven.
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Avdeling for sosionomutdanning
© Diakonikurs.com1 Livshistorie Velkommen til kurs.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Norskfaget i 1. klasse.
Leseprosjekt VG1.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
for psykisk helse 2017 tirsdag 10. oktober
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Relasjonskompetanse DEL 2
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Tittel med bildeoppsett
Teinå skoles hjemmeside.
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Fag / tema VÆRET Naturfag Trinn 3. trinn
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Valgfag innsats for andre
1 Kommunikasjon.
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
Tittel med bildeoppsett
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Den matematiske samtalen
Læring på ungdomstrinnet
Velkommen til kurs Tema: Hva er sjelesorg?
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Smerteuttrykk og smertemestring
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Titteloppsett Undertittel.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon
Lynguide – for LIS Logge på:
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Eine og Andri på viktig oppdrag
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Fag / tema Samfunnsfag Trinn
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Kapittel 5 Argumentasjon
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

«Det sympatiske mennesket» Relasjonskompetanse «Det sympatiske mennesket»

En traumebevisst skole Hva sitter du igjen med som det viktigste? Hva kan brukes direkte inn mot ditt møte med elevene? Har traumebevissthet sammenheng med relasjonskompetanse? Gi eksempler.

Oppdrag Er noen av dine elever preget av lært hjelpeløshet? Hvilke følelser kan du registrere hos eleven? Hva blir kloke grep for å imøtekomme denne opplevelsen av hjelpeløshet?

«Det sympatiske» og «Det usympatiske» Vi må ta valget! Proaktiv vs. Reaktiv «Det vi velger å se etter, vil vi se mer av» «Det sympatiske»

Refleksjon Del et A4-ark i to. Tenk på en elev. På den ene siden skriver du ned hva du liker ved eleven (den sympatiske siden), på den andre hva du ser på som utfordrende og hva du ikke liker (den usympatiske siden).

Hva forteller disse listene deg? Se over de to listene. Hva forteller disse listene deg? Hvilket bilde har du av eleven? Hvordan påvirker dette tankene, handlingene og følelsene dine ovenfor denne eleven ? Kan dette påvirke resten av klassens tanker, handlinger og følelser om denne eleven? Hva kan du eventuelt endre for å kunne se noe annet i denne eleven?

Oppdrag Se over «de sympatiske punktene» på lista. Velg ut to-tre punkter. Når du observerer det, kommenter det ovenfor eleven. Marker på lista hva du har sett og fyll inn eventuelt flere sympatiske trekk du har sett i løpet av uka. Ta lista med på mandag.