Forskningsstøtte ved UBA

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
Advertisements

1 NVBF’s FORÅRSKONFERANCE – 8. JUNI 2004, REYKJAVIK, ISLAND AT SKABE ORGANISATIONER MED MENNESKER I CENTRUM – MEDARBEJDEREN OG BRUGEREN ORGANISASJONSKULTUR.
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Perspektiver-skråblikk! Research Educational Network Frode Søreide Erik Sørhaug.
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
Kompetansekartlegging
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Anskaffelse av IT Tjenester og Produkter
Utfordringer med forskningsdata i nasjonal forskningsinfrastruktur
Dagens læringsmiljø – utfordringer i forhold til kvalitetsreformens krav.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
PRESENTASJON KARRIERESTART -en del av Nye StudentTorget.no.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Prosjektavslutning og sluttrapport
NAP : norsk arkitekturportal Et spennende samarbeid Foredrag ved NFF/T-seminaret Kjersti Lie.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Gruppe 1 IME - FORSKDOK. Gruppe 1: Rudi Bech Turid Nastad Harald Ueland Vegard Hartmann Lin-Charlotte Mikalsen Stian Frydenlund Lereng.
Drop-In metoden i skolen
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Nøkkel til Norge – biblioteket som integreringsarena Spesialgruppen for flerkulturelle bibliotektjenester (FlerKult)
Serviceeklæring til pårørende i poliklinikken ved Kløveråsen Fjernundervisning i alderspsykiatri 31.januar 2006 Liv Herder spesialsykepleier Kløveråsen,
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Markedsføring.
Hilde Johannessen Universitetsbiblioteket i Agder
Synspunkter fra en PhD student
Verktøy for å kartlegge holdninger
Webinar - Prosjektarbeid og samhandling
NESBRU ROTARY KLUBB DIAGNOSE:
Hvorfor mapper vi? Ledermøtet på UB, 13. desember 2016
Program for Basis IT-tjenester ved NTNU
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
«Bare plunder og heft» Erfaringer med midlertidig ansettelse og deltidsansattes rett til utvidet stilling i kommunal sektor.
Tjenester som er tilgjengelig når studentene ønsker det
Seminarundervisning EXFAC03
Ingerid S. Straume Akademisk Skrivesenter, UiO
Roede-kurslederen på Facebook
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Gode alene – enda bedre sammen?
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Kildekompasset – et prosjekt på rett kurs
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Brukerdrevet innovasjon med biblioteket som plattform
Vi vil – og vi får det faktisk til!
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Camilla Hall-Henriksen
Digihjelpen – Levanger kommune
Bibliometri-startup i biblioteket
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsstøtte ved UBA Hilde Daland, prosjektleder forskningsstøtte Universitetsbiblioteket i Agder hilde.daland@uia.no

Bakgrunn Spørreundersøkelse blant vitenskapelig ansatte og Ph.D.-stipendiater på fakultet for humaniora og pedagogikk og UB-ansatte Intervjuer med fagansvarlige bibliotekarer Intervjuer med to av stipendiatene som bruker UB mye og oppleves som en ressurs Bibsyskonferansen 2014

Hva er forskningsstøtte? Ingen klar definisjon UB-ansatte: - Fokuserer på bibliotektjenester Vitenskapelig ansatte: - Fokuserer på økonomisk og administrativ støtte Ph.D.-stipendiater: - Fokuserer på praktisk hjelp og økonomisk og administrativ støtte Vi skal bidra til at ph.d.-kandidatene kan drive selvstendig forskning av god kvalitet. (UBAs målsetting) Bibsyskonferansen 2014

Er biblioteket en viktig del av forskningsstøtten? Nevner ikke bibliotek eksplisitt ved spørsmål om hva de legger i forskningsstøtte, men: Ved spørsmål om UB er noe man anser som en viktig del av forskningsstøtten var svaret ja Vitenskapelig ansatte: 92% Ph.D.-stipendiater: 87% Bibsyskonferansen 2014

Stipendiatene er informasjonskompetente Har kartlagt sitt felt i forbindelse med søknad Har funnet en ny problemstilling innenfor feltet – baner ny vei Bevisste i forhold til søkekilder Kildekritiske Bevisst forhold til kildebruk, selv om metode og begrunnelse varierer Ønsker effektive metoder for informasjonsatferd Bibsyskonferansen 2014

IK hos stipendiater ”Det er jo egentlig en kompetanse som gjør at jeg kan si at dette vil jeg holde utenfor. Nei, det er klart at det er mye enklere nå [enn på mastergraden] som jeg har det overblikket jeg har” (Intervju stipendiat B) “Jeg er mye mer bevisst i de kravene jeg har. Det skal være publisert på noe som er meritterende, det skal være vitenskapelig[…]” (Intervju stipendiat A) Ulike måter å jobbe med kilder på, men et bevisst forhold til hvordan og hvorfor Bibsyskonferansen 2014

Hva forventer stipendiatene fra UB? Få klare forventninger eller krav Tilgang – også utenfor campus Ønskelig at bibliotekaren klarer å holde seg oppdatert på relevant forskning på institusjonen, men vanskelig å sette dette som et krav Bibsyskonferansen 2014

Hva er det viktig at biblioteket tilbyr? Tilgjengelighet Praktisk hjelp til for eksempel EndNote Litteratursøk / databaser ”god forskning er avhengig av effektiv tilgang til relevant og oppdatert litteratur og kildemateriale” (svar fra spørreundersøkelse blant stipendiater på humaniora og pedagogikk, UiA) Bibsyskonferansen 2014

Lavterskelen Bibsyskonferansen 2014

Stipendiater om lavterskel ”Jeg opplever ofte at det er lavterskelprofilen som gjør at jeg kommer i snakk med bibliotekaren om noe som utvikler seg til at jeg etterspør konkrete produkter og tjenester og får bedre hjelp.” (Intervju, stipendiat B) Bibsyskonferansen 2014

Opprette kontakt Uformelt Inviterende Være der stipendiatene er Så raskt som mulig Bibsyskonferansen 2014

Uformell kontakt, bibliotekarens lunsj Sosiale medier ”Bibliotekarens lunsj” Ca. halvparten av stipendiatene som har tilbudet deltar 100% av de som deltar mener at dette er nyttig ”Ja, og så er det veldig hyggelig! :)” Bibsyskonferansen 2014

Er stipendiatene del av ”bibliotekstøtten”? Bibsyskonferansen 2014

Er stipendiatene del av ”bibliotekstøtten”? Forts. Kurstilbud Melde inn behov Nye perspektiver på gamle tradisjoner Utenfraperspektiv på bibliotektjenester som rettes mer mot bruker Stipendiatene kan brukes som referansegruppe og evaluere nye tiltak og markedsføring av dette. Har enda ikke ”satt seg fast” i egne rutiner for informasjonsatferd Bibsyskonferansen 2014

Vinn-vinn situasjon Lavterskelstilbud og jevn kontakt åpner for kommunikasjon og videreutvikling av tjenester Får tilbakemelding på hva som fungerer og hva som ikke fungerer Etterspørsel av tjenester flere har behov for Matnyttige tilbud for forskere til riktig tid Videreutvikling av IK for både stipendiater og bibliotekar Bibsyskonferansen 2014

Hvordan jobber UBA med forskningsstøtte? Kompetanseheving hos UBAs fagansvarlige Dele kunnskap og informasjon Samarbeid med forskningssekretariatet og IT-tjenesten Utarbeide en ”startpakke” for stipendiater Legge informasjon om UBs forskningsstøtte på internett og intranett for å tydeliggjøre og markedsføre forskningsstøtte som en del av UBs profil Tettere samarbeid med fakultetsledelsen for å informeres om når det kommer nye stipendiater Forsøke å etablere mer personlig forhold til stipendiatene enn generelle mailer fra UB Bibsyskonferansen 2014

Serviceerklæring 6 punkter Minimumskrav til forskningsstøtte Skal gis til stipendiaten i løpet av de fire første ukene av stipendiatperioden Bibsyskonferansen 2014

Fagansvarlig bibliotekar kan hjelpe deg med: …å finne frem til allerede publisert forskning. …å håndtere referansene dine på en enkel måte. …å komme i gang med spørreundersøkelser. …å velge relevante publiseringskanaler. …å synliggjøre forskningen din. …å dokumentere forskning og formidling i Cristin Bibsyskonferansen 2014

Bibsyskonferansen 2014

Takk! Spørsmål? Daland, H. (2013). The Ph. D.-candidate as an information literate resource: developing research support and information literacy skills in an informal setting. Liber Quarterly, 23(2), 134-155. Kontakt: hilde.daland@uia.no Bibsyskonferansen 2014