Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Brukerdrevet innovasjon med biblioteket som plattform

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Brukerdrevet innovasjon med biblioteket som plattform"— Utskrift av presentasjonen:

1 Brukerdrevet innovasjon med biblioteket som plattform
Line Nybakk Akerholt

2 Hva er brukerdrevet innovasjon
Produkt/tjeneste-utvikling med fokus på brukermedvirkning Hovedtrekk er at Utviklerne er i kommunikasjon med brukerne, ikke så mye oppdragsgiverne Det skiller seg fra et vanlig «bestiller» oppdrag Prosessen er iterativ (f.eks. flere runder intervju, design, programmering,testing) Flere teoretiske innfallsvinkler kan brukes, bl. a. User-centered design, participatory design,

3 Hvilken type prosjekt er dette for oss på UB?
DESIGN-gruppa ved Institutt for informatikk startet ideen har emner innen interaksjonsdesign + masteroppgaver Studentene skal i sine kursoppgaver lage prototyper med fokus på designprosessen UB er en av flere samarbeidspartnere i kurset (noen fra UIO, noen eksterne) som tilrettelegger for et samarbeid med studentgruppene

4 forts. UB er en slags «living lab» der studentene settes på sporet av et innovasjonsområde og videre velger seg et konkret tema hvorpå de starter designprosessen og undersøkelser / utvikling i samarbeid med brukerne UB har valgt å ta samarbeidet som en egen satsning og har opprettet en prosjektgruppe (høsten 2012) etter en sped start høsten 2011. UB bestiller ikke et produkt, men vi tilbyr studentgrupper muligheter til å lage et produkt

5 forts.. «dobbelt brukerdrevet» da studentene som utvikler også er brukere (gjelder nåværende delprosjekter)

6 UB Student- Gruppe/utviklere Brukere

7 Hva må UB bidra med? Stiller med en prosjektgruppe (fire ansatte hos oss med deltid i prosjektet) – høy kompetanse på programmering og bibliotek Fra 2013 stipendiat delt mellom ub og designgruppa på informatikk som også er prosjektleder Stipendiaten er veileder for en masterstudent som også designer en app Er med på studentenes workshops i kurset (ca 5), stiller opp på viktige happenings

8 …forts. Svarer på de vanskelige spørsmålene (eller finner andre som skal svare, f.eks. kommunikasjon med BIBSYS’ API, sikker pålogging med FEIDE osv Tilrettelegger for at intervjuer, brukertesting og annet kan skje i biblioteklokalene, stiller med belønning til informantene (gavekort, kaffe, kjeks) Markedsfører vår del av prosjektet utad i biblioteksektoren

9 Hva fikk vi? Høsten 2012 – 3 grupper lager prototyper på mobilapplikasjoner, en starter masteroppgave, to oppgaver skrives på et masteremnekurs Synergieffekten: Det prates og intervjues og spørres om UB i mange kanaler. Det gjøres mange småundersøkelser med raske tilbakemeldinger. En av gruppene vant «beste»-prisen for en fungerende prototype – og den var virkelig god! Vinneroppgavens prosjektrapport:

10 Hva gjør vi videre Vi fikk tildelt prosjektmidler fra NB:
Våren 2013 vi ansatte noen av studentene til å videreutvikle prototypene i samarbeid med oss Hovedvekt på utvikling av kartfunksjon for gjenfinning i lokalet med appen Høsten 2013: lanserer en app + setter i gang nye studenter Utvider med deltagere fra flere UB-avdelinger

11 Brukerdrevet innovasjon

12 Hva kan skje på 6 uker?

13 Her er «Bookworms’» prototype på en mobil applikasjon for Realfagsbiblioteket

14

15

16

17 Kartet viser nøyaktig posisjon i biblioteket
Kartet viser nøyaktig posisjon i biblioteket. Det er også lagt inn en zoom funksjon

18 Om man klikker på kartet blir man tatt til Google maps hvor man f eks kan få veibeskrivelse via GPS

19 Bookworms – metoder Gruppe på 5 stk med forskjellig kompetanse innen it og design, hvorav 1 sterk programmerer 2. året bachelor! Datainnsamling: Intervjuer: Studenter og ansatte – 16 stk Online spørreskjema – 50 stk Kontrollert observasjon – 4 stk under test Feedback fra ansatte ved biblioteket, Netlife Research og forelesere


Laste ned ppt "Brukerdrevet innovasjon med biblioteket som plattform"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google