Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digihjelpen – Levanger kommune

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digihjelpen – Levanger kommune"— Utskrift av presentasjonen:

1 Digihjelpen – Levanger kommune
Et gratis lavterskeltilbud Velg meny øverst: Sett inn topp-/bunntekst - bruk på alle

2 Målsettinger for digitalt førstevalg
Stortingsmeldingen digital agenda for Norge har satt som mål at nettbaserte tjenesten skal være hovedregelen for kommunens kommunikasjon med innbyggere og næringsliv. Velg meny øverst: Sett inn topp-/bunntekst - bruk på alle

3 Velg meny øverst: Sett inn topp-/bunntekst - bruk på alle
Hva er digihjelpen Et kommunalt veiledningstilbud som skal bidra med å heve den grunnleggende digitale kompetansen til innbyggerne. Et fast lavterskel veiledningstilbud hvor personer med liten eller ingen digital kompetanse kan få veiledning. Velg meny øverst: Sett inn topp-/bunntekst - bruk på alle

4 Velg meny øverst: Sett inn topp-/bunntekst - bruk på alle
Målgruppen Digihjelp-tilbudet er rettet mot innbyggere som har behov for grunnleggende kompetanse i bruk av digitale verktøy og tjenester for å kunne fungere i dagens digitale samfunn. Førstegenerasjons innvandrere fra ikke-vestlige land, med spesielt fokus på kvinner Eldre over 65 år De som står utenfor arbeidslivet, blant andre trygdede/hjemmeværende Mennesker med ulike funksjonsnedsettelser Velg meny øverst: Sett inn topp-/bunntekst - bruk på alle

5 Organisering av veiledningstilbudet
Etablering av veiledningstilbud på dagens servicekontor i prosjektperioden. Videreutvikling av tjenesten (Vurdere alternative plasseringer som bibliotek, hjemmetjenester m.v.) Skal samarbeide med lag og foreninger Work shop Drop in, skulder til skulder Avtal time Kurs Velg meny øverst: Sett inn topp-/bunntekst - bruk på alle

6 Forankring av veiledningstilbudet
Kommunen skal sikre innbyggerne digital deltakelse. Gjennom politisk forankring i arbeidet, skal vi unngå digitale skiller. Dette vil inngå som en del av kommunens digitaliseringsstrategi Velg meny øverst: Sett inn topp-/bunntekst - bruk på alle

7 Ansattes kompetansebehov
Ansatte som skal betjene et digitalt veiledningstilbud skal gis grunnleggende digital kompetanse og kunnskap om formidling og veiledning. Velg meny øverst: Sett inn topp-/bunntekst - bruk på alle

8 Kontaktkanaler mot kunde/bruker
Sosiale medier Nettsted Mobil / app Alle kanaler for kundekontakt Er digitalisert og samordnet Servicekontor drop-in Førstelinje, tlf. e-post, chat Brevpost Publikasjoner Velg meny øverst: Sett inn topp-/bunntekst - bruk på alle

9 Velg meny øverst: Sett inn topp-/bunntekst - bruk på alle
Prosjetinfo Finansieres av tilskudd fra KDM og skjønnsmidler fra fylkesmannen. Teknologistøtte Når flere blir selvhjulpne, vil en kunne bruke dagens ressurser på de som har behov for bistand Velg meny øverst: Sett inn topp-/bunntekst - bruk på alle

10 Velg meny øverst: Sett inn topp-/bunntekst - bruk på alle
Gevinster tar informerte valg basert på god og tilgjengelig informasjon bedre ivaretar sine plikter og rettigheter i samfunnet får en sikrere kommunikasjon med offentlige etater og håndterer sensitiv informasjon bedre opplever kortere ventetid hos kommunal og statlig forvaltning når de kan benytte digitale løsninger får bedre forutsetninger for å ta i bruk helse- og velferdsteknologi opplever en mestringsfølelse i det digitale samfunnet benytter digitale tjenester på nett, søker etter tjenester og skaffer seg innsyn og informasjon om egen sak – og kommuniserer med det offentlige på nett Velg meny øverst: Sett inn topp-/bunntekst - bruk på alle


Laste ned ppt "Digihjelpen – Levanger kommune"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google